خانه راهنمای خرید پیگیری سفارش پشتیبانی درباره ما تماس با ما
محصولات مرتبط
ادبیات نظری وپیشینه پژوهش رضایت زناشویی
ادبیات نظری وپیشینه پژوهش رضایت زناشویی
قیمت : 19,000 تومان
ادبیات نظری وپیشینه تحقیق مدیریت تعارض
ادبیات نظری وپیشینه تحقیق مدیریت تعارض
قیمت : 19,000 تومان
مبانی نظری وپیشینه تحقیق اهمال کاری تحصیلی
مبانی نظری وپیشینه تحقیق اهمال کاری تحصیلی
قیمت : 18,900 تومان
ادبیات نظری تحقیق وپیشینه پژوهش خودکارآمدی عمومی
ادبیات نظری تحقیق وپیشینه پژوهش خودکارآمدی عمومی
قیمت : 19,000 تومان

مبانی نظری و پیشینه معنا ومفهوم شخصیت با نظریه ها وساختار آن

مبانی نظری و پیشینه معنا ومفهوم شخصیت با نظریه ها وساختار آن

فصل دوم پایان نامه،پیشینه،ادبیات پژوهش ،کارشناسی ارشد روانشناسی،مفهوم ،مبانی نظری،مبانی نظری وپیشینه تحقیق مبانی نظری و پیشینه معنا ومفهوم شخصیت با نظریه ها وساختار آن دارای 88 صفحه وبا فرمت ورد وقابل ویرایش می باشد

توضیحات: فصل دوم پایان نامه کارشناسی ارشد (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)
همراه با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو پایان نامه
توضیحات نظری کامل در مورد متغیر پیشینه داخلی و خارجی در مورد متغیر مربوطه و متغیرهای مشابه
رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب
منبع : انگلیسی وفارسی دارد (به شیوه APA)
نوع فایل: ورد و قابل ویرایش با فرمت .docx
بخش هایی از محتوای فایل پیشینه ومبانی نظری::


1 - مقدمه................................................................................................................................... 13

2-2- معنا و مفهوم شخصيت ......................................................................................................... 14

2-3- تعاريف شخصيت ................................................................................................ 16

2-4- تاريخچه ارزيابي شخصيت............................................................................................ 18

2-4-1- طالع بيني ، كف بینی و جمجمه شناسي................................................................... 19

2- 5 - عوامل موثر در شكل گيري شخصيت ................................................................. 24

2-5-1 - عوامل فردي................................................................................................ 24

2-5-2 - عوامل محيطي......................................................................................................... 25

2-6 نظريه زيگموندفرويد......................................................................................................... 28

2-7 - ساختار شخصيت..............................................................................................29

2-8 - ساختار شخصيت انسان از نظر فرويد...................................................................29

2-8-1- نهاد....................................................................................................................................29

2-8-2 - من يا خود................................................................................................ 30

2-8-3- من برتر يا فراخود .............................................................................................................30

2-9 - نظريه ويژگي هاي شخصيتي از نظر فرويد............................................................................ 31

2-10 - مراحل رشد رواني - جنسي از نظر فرويد................................................................ 31

2-10-1 - مرحله دهاني.............................................................................................. 31

2-10-2 - مرحله مقعدي................................................................................................................ 32

2-10-3 - مرحله آلتي ....................................................................................................................32

2-10-4 - مرحله نهفتگي......................................................................................... 33

2-10-5- مرحله تناسلي ................................................................................................................ 33

2-11- نظريه ی تحليلی يونگ .................................................................................................... 33

2-12- ساختار شخصيت از نظریه يونگ....................................................................................... 34

2-12-1- من يا خود........................................................................................................ 34

2-12-2- ناهشيار فردي................................................................................................................. 34

2-12-3- نا هشيار جمعي.............................................................................................................. 34

2-12-4- صورت هاي ازلي يا كهن الگو.........................................................................................34

2-12-4-1- پرسونا يا نقاب.......................................................................................35

2-12-4-2- سايه............................................................................................................... 36

2-12-4-3- آنيما و آينموس.......................................................................................................... 36

2-12-4-4- خود............................................................................................................................36

2-13- سنخ هاي شخصيت در نظريه يونگ......................................................................................37

2-13-1- برونگراي متفكر........................................................................................................... 37

2-13-2- برونگراي احساسي....................................................................................................... 38

2-13-3- برونگراي حسي...............................................................................................................38

2-13-4- برونگراي شهودي....................................................................................................... 38

2-13-5- درونگراي متفكر..............................................................................................................38

2-13-6- درونگراي احساسي..........................................................................................................38

2-13-7- درونگراي حسي..............................................................................................................38

2-13-8- درونگراي شهودي...........................................................................................................39

2-14- ديدگاه آيزنگ در زمينه شخصيت.........................................................................................40

2-15- روش تحقيق آيزنگ در زمينه شخصيت................................................................................40

2-16- ديدگاه آدلر در مورد شخصيت.............................................................................................43

2-17- نظريه آلفود آدلر...................................................................................................................44

2-18- اصول عمده نظريه آدلر.........................................................................................................44

2-19- نظر آدلر در مورد شكل گيري شخصيت............................................................................. 45

2-20- تيپ هاي شخصيتي در مورد آلپورت............................................................................46

2-20-1- صفات اعظم....................................................................................................................47

2-20-2- صفات مركزي.................................................................................................................47

2-20-3- صفات ثانوي...................................................................................................................47

2-21- رويكرد آلپورت به شخصيت...............................................................................................47

2-22- ساختار شخصيت از نظر آلپورت..........................................................................................48

2-23- ويژگي هاي شخصيتي در نظريه گوردون آلپورت.................................................................49

2-23-1- ويژگي هاي اصلي................................................................................................49

2-23-2- ويژگي هاي مركزي....................................................................................................... 49

2-23-3- ويژگي هاي ثانوي...........................................................................................................50

2-24- پخته شدن شخصيت از نظر آلپورت.....................................................................................50

2-25- تيپ هاي شخصيتي..............................................................................................................51

2-25-1- طبقه بندي كرچمر..........................................................................................................52

2-25-1-1- طبقه پيك نيك............................................................................................................52

2-25-1-2- طبقه لپتوزوم............................................................................................................ 52

2-25-1-3- طبقه سنخ پهلواني.......................................................................................................53

2-25-2- طبقه بندي شلدن............................................................................................................53

2-25-2-1- اندومورفي...................................................................................................................54

2-25-2-2- موزومورفي............................................................................................54

2-25-2-3- اكتومورفي...................................................................................................................54

2-26- پیشرفت تحصیلی................................................................................................................ 55

2-27- عوامل موثر بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان.....................................................................55

22-28- تجربه معلمان.................................................................................................................... 61

2-29- مهارت معلم........................................................................................................................ 61

2-30- نگرش معلم................................................................................................................ 61

2-31- اهميت و ضرورت دوره ي ابتدايي..................................................................................62

2-32- ويژگي دانش آموزان دوره ي ابتدايي....................................................................................63

2-33- ويژگي هاي معلم در دوره ابتدايي...................................................................................... 67

2-33-1- ويژگي هاي شخصي معلم..........................................................................68

2-33-2- ويژگي هاي حرفه اي و فني معلم.....................................................................................69

2-33-3- مهارت در برقراري روابط و مناسبات شخصي..................................................................70

2-33- پيشينه هاي تحقيق................................................................................................ 72

2-34- خلاصه مطالعات انجام گرفته در فصل 2...............................................................78


2-1- مقدمه:

هر انسان رویدادهای در نوع خود منحصر به فرد است. با وجود این، بین بسیاری از انسانها و رویدادهای زندگی آنها، آنقدر شباهت وجود دارد که بتوان نکات مشترکی را در نظر گرفت. و درست همین الگوهای رفتاری که روان شناسان شخصیت در پی درک آنند. روان شناس شخصیت برای کلیت فرد و تفاوتهای فردی اهمیت خاصی قائل است اگرچه روان شناسان شخصیت وجود شباهتهای بین افراد را قبول دارند، توجه آنها بیش تر به تفاوتهای افراد از یکدیگر معطوف می باشد. چرا عده ای موفق اندو بعضي نا موفق اند؟ تنوع استعدادها از کجا ناشی می شود ؟ چرا برداشت های افراد از امور متفاوت است؟(پروین و جان،1381).

«شخصیت را بر مبنای صفت بارز، مسلط یا شاخص فرد نیز تعریف کرده اند و بر این اساس است که افراد را دارای شخصیت برون گرا یا درون گرا یا پرخاشگر و امثال آن می دانند. درواقع چنین فرض می شود که در شرایط مختلف، حالت بارز، یکی پرخاشگری و دیگری درون گرایی است. این گونه برداشت از شخصیت، در محدودۀ تیپ شناسی می گنجد. اشکال عمدۀ آن هم این است که با این گونه تقسیم بندی، در نظر گرفته نمی شود که فرد انسان بر حسب شرایط و اوضاع و احوال، پرخاشگر یا درون گرا می شود، نظریه پردازان شخصیت، این پدیده را از جنبه ی ارزشی آن مورد بحث قرار نمی دهند، یعنی نمی گویند فلان شخصیت بد یا خوب است. نظری اجمالی به تعاریف شخصیت، نشان می دهد که تمام معانی شخصیت را نمی توان در یک نظریه خاص یافت، بلکه در حقیقت، تعریف شخصیت به نوع نظریۀ هر دانشمند بستگی دارد. برای مثال، کارل راجرز، شخصیت را یک خویشتنسازمان یافتۀدایمی می داند که محور تمام تجربه های وجودی ماست. یا گردن آلپورت، شخصیت را مجموعه عوامل درونی ای که تمام فعالیت های فردی را جهت می دهد ، تلقی می کند. جی. بی . واتسُن پدر رفتارگرایی، شخصیت را مجموعۀ سازمان یافته ای از عادات می پندارد. اریک اریکسن روانپزشک و روانکاو مشهور زمان ما، معتقد است که رشد انسان در قالب یک سلسله مراحل و وقایع روانی- اجتماعی صورت می پذیرد و شخصیت انسان، تابع نتایج آن هاست. جورج کلی یکی از روان شناسان شناختی معاصر، روش خاص هر فرد را در جستجو برای تفسیرمعنای زندگی شخصیت او می داند، و بالاخره زیگموند فروید عقیده دارد که شخصیت از نهاد، خود و فراخود ساخته شده است»(شاملو، 1382،ص16).

2-2- معنا و مفهوم شخصيت:

«شناخت رفتار و شخصيت انسان ، چيز تازه اي نيست . برخي براين باورند كه تاريخ تفكر در مورد رفتار و شخصيت، به اندازه ي طول عمر انسانها است . با پيدايش انسان نحوه ي شكل گيري شخصيت مورد توجه فلاسفه، اديان، مذاهب و شاعرن بوده است با پيدايش روش هاي علمي روش هاي قبلي كهنه شده و روش علمي يك روش دقيق و حساب شده است.(برگر؛1993). ريشه علم در روان شناسي را بايد در رُم و يونان باستان بررسي نمود و اين ها سوالاتي در شخصيت مطرح مي كردند و مشابه همان سوالات امروز توسط روانشناسان مطرح مي گردد. بررسي رفتار به شيوه ي علمي و تجربي در سال 1879، توسط دانشمند آلماني

ويلهم وونت پايه گذاري شد. و از آن به بعد روانشناسي به شعبه هاي مختلف تقسيم شده است»(دارابي، 1384، ص2 ).

«اصطلاح شخصيت از كلمه لاتين پرسونا به معناي نقاب اخذ شده است. در يونان باستان، بازيگران براي اجراي نمايش ماسكي را به صورت خود مي زدند و از طريق آن، نقش واقعي خود را كه در ارتباط با همان نقاب بوده است، ارائه مي دادند. انسان ها سعي دارند رفتار خود را مطابق خواسته ها و انتظارات اجتماعي بروز دهند. اما شخصيت در معناي علمي به اين سادگي قابل تبيين نيست، زيرا شخصيت يك مفهوم انتزاعي است كه از طريق انسجام و هماهنگي مجموعه اي از خصوصيات معنا پيدا مي كند. اين خصوصيات عبارتند از عواطف و هيجانات، انگيزه ها، افكار، تجارب و ادراكات. از سوي ديگر شخصيت تنها شامل جنبه هاي ظاهري رفتار نيست بلكه معناي واقعي شخصيت چند بعدي است كه اين ابعاد شامل درون و ذهني است كه افراد را وادار به انجام رفتار معيني مي كند. به همين دليل هر يك از نظريات موجود در روانشناسي شخصيت، تعريف ويژه اي از شخصيت ارائه مي دهند»(دارابي، 1384، ص3).

مفهوم شخصيت در روانشناسي يك مفهوم رايج، معمول و در عين حال فوق العاده غامض و پيچيده است. كاربرد عاميانه شخصيت به حد يك مفهوم مطلوب در ديدگاه فردي تغيير يافته است. در حالي كه مفهوم علمي آن مورد مناقشه بوده و در مورد شخصيت بيش از 50 تعريف مختلف شده است(گروسي فرشي، 1380).

با توجه به برداشت هاي متفاوت از مفهوم شخصيت ، به وضوح نشان مي دهد كه باگذشت زمان، معناي شخصيت از مفهوم اوليۀ آن تصويري ظاهري اجتماعي بود، بسيار گسترده تر شده است. در حال حاضر، شخصيت به روند اساسي و پايداري در باره ي فرد انسان اطلاق مي شود. نظريه هاي مختلف غير از اين توافق اساسي در تعريف شخصيت ، وجوه تشابه ديگري نياز دارند كه عبارتند از:

الف)«در اغلب نظريه ها شخصيت نوعي سازمان يا ساخت فرضي تلقي مي شود. در شخصيت، رفتارها تاحدودي وحدت و سازمان دارند . به عبارت ديگر، شخصيت نوعي پديده انتزاعي است كه آن را بر اساس تفسير رفتار بيروني فرد مي توان شناخت»

1-Aggressve

1-Carl Rogers

2-self

3-Alport

4-Watson

5-Erikson

6-G.Kelly

7-S.freud

8-Burger

1-Wilhalm wowot

2-Persona

1-Abstact

فایل هایی که پس از خرید می توانید دانلود نمائید

مبانی نظری و پیشینه ویژگی های شخصیتی_1531372758_13661_2718_1821.zip0.00 MB
پرداخت و دانلود محصول
بررسی اعتبار کد دریافت کد تخفیف
مبلغ قابل پرداخت : 19,000 تومان پرداخت از طریق درگاه
انتقال به صفحه پرداخت