خانه راهنمای خرید پیگیری سفارش پشتیبانی درباره ما تماس با ما
محصولات مرتبط
ادبیات نظری وپیشینه پژوهش رضایت زناشویی
ادبیات نظری وپیشینه پژوهش رضایت زناشویی
قیمت : 19,000 تومان
ادبیات نظری وپیشینه تحقیق مدیریت تعارض
ادبیات نظری وپیشینه تحقیق مدیریت تعارض
قیمت : 19,000 تومان
مبانی نظری وپیشینه تحقیق اهمال کاری تحصیلی
مبانی نظری وپیشینه تحقیق اهمال کاری تحصیلی
قیمت : 18,900 تومان
ادبیات نظری تحقیق وپیشینه پژوهش خودکارآمدی عمومی
ادبیات نظری تحقیق وپیشینه پژوهش خودکارآمدی عمومی
قیمت : 19,000 تومان

مبانی نظری و پیشینه سرمایه ی اجتماعی

مبانی نظری و پیشینه سرمایه ی اجتماعی

فصل دوم پایان نامه،پیشینه،ادبیات پژوهش ،کارشناسی ارشد روانشناسی،مفهوم ،مبانی نظری،مبانی نظری وپیشینه تحقیق مبانی نظری و پیشینه سرمایه ی اجتماعی دارای 52 صفحه وبا فرمت ورد وقابل ویرایش می باشد

توضیحات: فصل دوم پایان نامه کارشناسی ارشد (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)
همراه با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو پایان نامه
توضیحات نظری کامل در مورد متغیر پیشینه داخلی و خارجی در مورد متغیر مربوطه و متغیرهای مشابه
رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب
منبع : انگلیسی وفارسی دارد (به شیوه APA)
نوع فایل: ورد و قابل ویرایش با فرمت .docx
بخش هایی از محتوای فایل پیشینه ومبانی نظری::


: مقدمه..................................... 34

3-2: تعاریف سرمایه، سرمایه ی انسانی، سرمایه ی اجتماعی و شاخص های

اندازه گیری آنها........................... 35

3-2-1: تعریف سرمایه........................ 35

3-2-2: تعریف سرمایه ی انسانی............... 35

3-2-3: شاخص های اندازه گیری سرمایه ی انسانی 37

3-2-4: تعریف سرمایه ی اجتماعی.............. 38

3-2-5: جنبه های سرمایه ی اجتماعی........... 41

3-2-6: سطوح سرمایه ی اجتماعی .............. 42

3-2-7: وجه منفی سرمایه ی اجتماعی........... 43

3-2-8: شاخص های اندازه گیری سرمایه ی اجتماعی 43

3-2-9: تفاوت سرمایه ی اجتماعی با سرمایه ی های دیگر 52

3-2-10: وجه تمایز سرمایه ی انسانی و سرمایه ی اجتماعی 52

3-3: مبانی نظری ارتباط بین متغیرها.......... 54

3-3-1: تأثیر سرمایه ی اجتماعی بر سرمایه ی انسانی 54

3-3-2: تأثیر سرمایه ی انسانی بر سرمایه ی اجتماعی 60

3-3-3: تأثیر سرمایه ی انسانی بر رشد اقتصادی 65

3-3-4: تأثیر سرمایه ی اجتماعی بر رشد اقتصادی 66

3-3-5: سرمایه ی انسانی، سرمایه ی اجتماعی و رشد اقتصادی 68

3-4: روش شناسی اقتصاد سنجی.................. 69

3-4-1: مقدمه............................... 69

3-4-1-1: مفهوم مانایی.................... 69

3-4-1-2: آزمون ریشه ی واحد زیوت-اندریوز.. 69

3-4-1-3: آزمون علیت بر اساس تخمین خود رگرسیون برداری 72





3-1- مقدمه


موضوع سرمایه ی اجتماعی از دهه ی 1990 میلادی به بعد مورد توجه قرار گرفت و نمی توان ادعا کرد که سرمایه ی اجتماعی می تواند به تنهایی تمام تغییرات حوزه های فعالیت یک جامعه را تعیین کند، ولی نمی توان اهمیت این عامل را در بین سایر عوامل نادیده گرفت. در این امر مطالعات زیادی انجام شده است و محققین بسیاری به این نتیجه رسیده اند که ابزارها و منابع غیر پولی یا غیر مادی مانند ارتباطات، شبکه های اجتماعی و نفوذ اجتماعی می توانند مانند ابزارهای مادی، خوب عمل کنند و در زمینه ی پیشرفت یک جامعه کارا باشند.

در حالی که سرمایه ی اقتصادی را در حساب بانکی افراد می توان یافت و سرمایه ی انسانی در درون ذهن افراد قرار دارد، سرمایه ی اجتماعی در درون ساختار روابط افراد نهفته می باشد.

بنابراین می توان گفت که علاوه بر سرمایه ی های فیزیکی و انسانی، ساختار اجتماعی یکی از تعیین کننده های مهم ارتقای بهره وری فعالیت های اقتصادی است.

سرمایه ی انسانی و سرمایه ی اجتماعی متغیرهای کیفی هستند و تعاریف مختلفی برای این دو مقوله وجود دارد و این مسئله به پیچیدگی موضوع و اندازه گیری آن دامن می زند ولی اندازه گیری آن ها را غیر ممکن نمی سازد.

اندازه گیری سرمایه ی اجتماعی و سرمایه ی انسانی از اهداف این مطالعه نمی باشد اما در ابتدای این فصل در صدد این هستیم که به اختصار به تعریف مفهوم و شاخص های سرمایه ی انسانی و سرمایه ی اجتماعی بپردازیم.







3-2- تعاریف سرمایه، سرمایه ی انسانی، سرمایه ی اجتماعی و
شاخص های اندازه گیری آن ها


در این بخش به اختصار به تعاریف مربوط به سرمایه ی انسانی، سرمایه ی اجتماعی و شاخص های اندازه گیری آن ها می پردازیم.


3-2-1- تعریف سرمایه

سرمایه، وجه نقد یا کالایی است که برای ایجاد درآمد از طریق سرمایه گذاری در یک کسب و کار یا در یک دارایی درآمدزای دیگری مورد استفاده قرار می گیرد (بلاک، 2003: 46).

همچنین علاوه بر این تعریف می توان گفت سرمایه، منابعی است که برای خلق منابع جدید دریک مقطع زمانی بکار گرفته می شود.

در تعریف دیگر، سرمایه، هر نوع دارایی است که قابلیت تولید را ایجاد کند و چند نوع سرمایه وجود دارد:

  1. سرمایه ی فیزیکی 2- سرمایه ی انسانی 3- سرمایه ی اجتماعی

سرمایه ی فیزیکی مربوط به کارخانه، ماشین آلات و دیگر دارایی ها می شود و شامل
سرمایه ی طبیعی مانند آب و هوای پاک و دیگر منابع طبیعی و سرمایه ی مالی مانند وجه نقد (سرمایه ی پولی) و سرمایه گذاری در انواع دیگر سرمایه ها هم می باشد و سایر موارد در ادامه توضیح داده خواهد شد.


3-2-2-تعریف سرمایه ی انسانی

تا دهه ی 1950 و اوایل دهه ی 1960، معمولاً آنچه به عنوان ثروت ملل در نظر گرفته می شد عبارت از انباشت سرمایه ی فیزیکی بود و سرمایه ی فیزیکی یکی از تعیین کننده های مهم رشد اقتصادی محسوب می شد. اما بعد از آن علاوه بر کیفیت ابزارها و ماشین آلات، بهره وری نیروی کار مورد توجه قرار گرفت. به همین منظور سیمون کوزنتس بیان می کند که سرمایه ی یک کشور صنعتی پیشرفته، فقط ابزارها و ادوات صنعتی آن کشور نیست بلکه اندوخته ی دانش هایی است که از آزمایش ها بدست آمده و کارآموختگی افراد آن کشور برای به کار بردن این دانش هاست (سبحانی، 1371 به نقل از صادقی و عماد زاده، 1382: 81).

استدلال این دانشمندان این می باشد که افزایش سطح آموزشی، تولید را بالا می برد و به ازای هر دلار اضافی سرمایه گذاری شده، تولید ناخالص ملی تقریباً به اندازه نرخ بازده ی آموزشی ضرب در سهم نیروی کار در تولید ناخالص ملی افزایش می یابد.

سرمایه ی انسانی به عنوان یکی از منابع توسعه ی اقتصادی از مدت ها پیش وارد مباحث اقتصادی شد و آدام اسمیت اولین اقتصاددان کلاسیکی بود که انسان ها را در ذات خود منابع کمیاب اقتصادی خوانده است و بر این باور است که انسان ها با آموزش تبدیل به سرمایه می شوند.

بنا به تعریف آزاوا، سرمایه ی انسانی در نیروی کار متبلور است و تنها راه افزایش موجودی سرمایه ی انسانی این بود که کارگران مدتی از فرایند تولید دور بمانند و وقت آزاد شده را به افزایش مهارت های خود تخصیص دهند. آرو (1962) سرمایه ی انسانی را انباره ای از دانش می داند که در نیروی کار نهفته است}مانند دانش فنی یا عملی{. سولو از اهمیت انباشت مهارت به عنوان سرمایه خبر می کند و بیان می کند آنچیزی که باعث انتقال در تابع تولید می شود ترقی در کیفیت نیروی کار می باشد. لوکاس (1988) انباشت سرمایه ی انسانی را یک منبع رشد پایدار می داند (یاوری و سعادت، 1381: 33).

سولو به همراه رومر (1986) با رویکردی متفاوت از الگوی رشد سولو- سوان سرمایه ی انسانی را به عنوان یک متغیر درون زا وارد الگوهای رشد کرده اند و بر نقش آموزش در ارتقای قابلیت نوآوری افراد و نیز سازگاری با فن آوری های جدید به منظور سرعت بخشیدن به توسعه ی تکنولوژیکی تأکید کرده اند (نیلی و نفیسی، 1382: 2).

فعاليت هاي متنوعي مثل آموزش و پرورش، بهداشت و درمان، كاريابي، مهاجرت، آموزش ضمن خدمت و عمليات معقول سرمايه گذاري در سرمايه ي انساني، تصميمات زمان حال را به بازده ي آينده پيوند مي دهد (توانايان فرد،1386: 473).

سرمایه ی انسانی در واقع مکمل سرمایه ی فیزیکی است و موجب می گردد تا از سرمایه های فیزیکی به صورت مناسبتری بهره برداری شود. در واقع می توان گفت که سرمایه های فیزیکی تنها زمانی بیشتر مولد خواهند شد که کشور دارای مقادیر لازم سرمایه ی انسانی باشد.

به عقیده ی شولتز توسعه ی منابع انسانی پنج عامل دارد:

  1. تسهیلات و خدمات بهداشتی که امید به زندگی، توانایی، نشاط و استقامت افراد را افزایش می دهد؛
  2. تمام مخارج مربوط به تعلیمات فنی و حرفه ای؛
  3. آموزش و پرورش از سطح دبستان تا پایان دبیرستان و آموزش در سطح دانشگاه ها؛
  4. برنامه های تعلیمات حرفه ای و سواد آموزی که حاصل از سود بنگاه های اقتصادی هستند؛
  5. مهاجرت فردی به منظور دستیابی به امکانات اشتغالی بهتر برای افزایش درآمدهای پولی (تقوی و محمدی، 1382: 18و19).

بنا به تعریف دیگر از سرمایه ی انسانی که توسط کیریاکو (1991) ارایه شده است: سرمایه ی انسانی شامل استعدادها، مهارت ها، دانش و امکان بکارگیری این اجزاء در کار است (افشاری و رجایی، 89: 42).

همچنین به سرمایه گذاری در تعلیم و تربیت و مهارت افراد یک جامعه نیز سرمایه ی انسانی گفته می شود و برخی دیگر از اندیشمندان اقتصادی، سرمایه ی انسانی را ظرفیت به دست آوردن مهارت های لازم برای انجام وظایف شغلی تعریف می کنند.


3-2-3- شاخص های اندازه گیری سرمایه ی انسانی

برای اندازه گیری سرمایه ی انسانی، شاخص های متعددی در متون پیشنهاد شده است که برخی از آنها عبارتند از:

1-ارزش پولی یا میزان كل سرمایه گذاری در سرمايه ي انساني که شامل ارزش بازاري و غير بازاري سرمايه گذاري در رابطه با سرمايه ی انساني است؛ 2- نرخ كل ثبت نام مدارس؛ 3- کل ثبت نام از كلاس اول تا هشتم؛ 4- ثبت نام در دبيرستان؛ 5- ثبت نام در دانشگاه؛ 6- کل سرمايه گذاري در آموزش رسمي؛ 7- کل سرمايه گذاري در آموزش رسمي از كلاس اول تا هشتم؛ 8- کل سرمايه گذاري در آموزش رسمي در دبيرستان و 9- کل سرمايه گذاري در آموزش رسمي در دانشگاه (این و دوکولیاگوس،1996:329).

نرخ با سوادی بزرگسالان نیز می تواند به عنوان متغیر جانشین سرمایه ی انسانی مورد استفاده قرار بگیرد.

داده های برخورداری آموزشی نیز یکی از شاخص های اندازه گیری سرمایه ی انسانی محسوب می شود که سه شیوه ی عمده در ایجاد مجموعه داده های سال های برخورداری آموزشی برای نیروی کار، وجود دارد.


همانطور که مشاهده می کنیم، شاخص های مختلفی برای اندازه گیری سرمایه ی انسانی وجود دارد اما در اغلب مطالعات از متوسط تعداد سال های تحصیل افراد و متوسط تعداد سال های تحصیل افراد شاغل استفاده می شود؛ در این مطالعه از شاخص متوسط سال های تحصیل افراد شاغل استفاده شده است. برای محاسبه ی میانگین سال های تحصیل افراد شاغل، از فرمول زیر که بر اساس روش ساکارپلوس و آریگادا(1986) است استفاده می شود:

Black

Solow & Swan

In and Doucouliagos

Adult Literacy Rate

جهت اطلاع بیشتر به نیکزادیان (1388: 35-31) مراجعه شود.


Psacharopoulos and Arria gada

فایل هایی که پس از خرید می توانید دانلود نمائید

مبانی نظری و پیشینه سرمایه ی اجتماعی_1531416261_13738_2718_1319.zip0.00 MB
پرداخت و دانلود محصول
بررسی اعتبار کد دریافت کد تخفیف
مبلغ قابل پرداخت : 19,000 تومان پرداخت از طریق درگاه
انتقال به صفحه پرداخت