خانه راهنمای خرید پیگیری سفارش پشتیبانی درباره ما تماس با ما
محصولات مرتبط
ادبیات نظری وپیشینه پژوهش رضایت زناشویی
ادبیات نظری وپیشینه پژوهش رضایت زناشویی
قیمت : 19,000 تومان
ادبیات نظری وپیشینه تحقیق مدیریت تعارض
ادبیات نظری وپیشینه تحقیق مدیریت تعارض
قیمت : 19,000 تومان
مبانی نظری وپیشینه تحقیق اهمال کاری تحصیلی
مبانی نظری وپیشینه تحقیق اهمال کاری تحصیلی
قیمت : 18,900 تومان
ادبیات نظری تحقیق وپیشینه پژوهش خودکارآمدی عمومی
ادبیات نظری تحقیق وپیشینه پژوهش خودکارآمدی عمومی
قیمت : 19,000 تومان

مبانی نظری وپیشینه تحقیق تفکرات غیر منطقی و ازدواج

مبانی نظری وپیشینه تحقیق تفکرات غیر منطقی و ازدواج

فصل دوم پایان نامه،پیشینه،ادبیات پژوهش ،کارشناسی ارشد روانشناسی،مفهوم ،مبانی نظری،مبانی نظری وپیشینه تحقیق مبانی نظری وپیشینه تحقیق تفکرات غیر منطقی و ازدواج دارای 46 صفحه وبا فرمت ورد وقابل ویرایش می باشد



توضیحات: فصل دوم پایان نامه کارشناسی ارشد (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)
همراه با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو پایان نامه
توضیحات نظری کامل در مورد متغیر پیشینه داخلی و خارجی در مورد متغیر مربوطه و متغیرهای مشابه
رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب
منبع : انگلیسی وفارسی دارد (به شیوه APA)
نوع فایل: ورد و قابل ویرایش با فرمت .docx
بخش هایی از محتوای فایل پیشینه ومبانی نظری::



فصل دوم: مباني نظري و پيشينه تحقيق

2ـ1ـ مروري كلي بر نظريه درمان عقلاني ـ هيجاني ـ رفتاري . . . . . . . . . . .

2ـ1ـ1ـ روشهاي شناختي . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

2ـ1ـ2ـ روشهاي فراخوان عاطفي . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

2ـ1ـ3ـ روشهاي رفتاري آشفتگي. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

2ـ2ـ ماهيت سلامتي و آشتفگي روان شناختي . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

2ـ3ـ اصول ششگانه نظريه اليس . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

2ـ3ـ1ـ اصل اول . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

2ـ3ـ2ـاصل دوم . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

2ـ3ـ3ـ اصل سوم . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

2ـ3ـ4ـ اصل چهارم . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

2ـ3ـ5ـ اصل پنجم . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

2ـ3ـ6ـ اصل ششم . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

2ـ4ـ باورهاي غير منطقي . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

2ـ5ـ انواع باورهاي غير منطقي . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

2ـ5ـ1ـ تفكر غيرمنطقي تاييد ديگران . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

2ـ5ـ2ـ تفكر غيرمنطقي توقع بيش از حد (انتظارات زياد از خود) . . . . . . . . .

2ـ5ـ3ـ تفكر غير منطقي سرزنش كردن . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

2ـ5ـ4ـ تفكر غير منطقي واكنش نوميدي . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

2ـ5ـ5ـ تفكر غيرمنطقي عدم كنترل هيجانات . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

2ـ5ـ6ـ تفكر غير منطقي دلواپسي اضطرابي . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

2ـ5ـ7ـ تفكر غير منطقي اجتناب از مشكلات . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

2ـ5ـ8ـ تفكر غيرمنطقي اتكا به ديگران (وابستگي) . . . . . . . . . . . . . . . . .

2ـ5ـ9ـ تفكر غيرمنطقي درماندگي نسبت به تغيير خويش . . . . . . . . . . . . . .

2ـ5ـ10ـ تفكر غيرمنطقي عدم كنترل در برابر مشكلات ديگران . . . . . . . . . .

2ـ5ـ11ـ تفكر غيرمنطقي كمال طلبي . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

2ـ6ـ تاريخچه ازدواج . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

2ـ7ـ تعريف ازدواج . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

2ـ8ـ فلسفه ازدواج . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

2ـ9ـ هدفها و انگيزه هاي ازدواج و تشكيل خانواده . . . . . . . . . . . . . . . . .

2ـ10ـ انگيزه هاي ديگر . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

2ـ11ـ ازدواج و اشكال آن . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

2ـ12ـ اقسام ازدواج . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

2ـ12ـ1ـ ازدواج يك همسر گزيني . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

2ـ12ـ2ـ ازدواج چند زن گزيني . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

2ـ12ـ3ـ ازدواج چند شوهر گزيني . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

2ـ12ـ4ـازدواجهاي گروهي . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

2ـ13ـ عوامل موثر در ازدواج . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

2ـ13ـ1ـ عوامل اجتماعي . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

2ـ13ـ2ـ عوامل سياسي . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

2ـ13ـ3ـ عوامل فرهنگي . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

2ـ13ـ3ـ1ـ دين و مذهب . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

2ـ13ـ3ـ2ـ آداب و رسوم در رابطه با ازدواج . . . . . . . . . . . . . . . . . .

2ـ13ـ3ـ3ـ آراستن ظاهر . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

2ـ13ـ4ـ عوامل اقتصادي . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

2ـ13ـ5ـ عوامل رواني و اخلاقي. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

2ـ13ـ5ـ1ـ عوامل توفيق و حفظ زناشويي . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

2ـ13ـ5ـ2ـ ويژگي هايي كه در امر زناشويي نقش دارند. . . . . . . . . . . . .

2ـ13ـ6ـ عوامل جسماني و ژنتيكي . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

2ـ13ـ7ـ سن ازدواج . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

2ـ13ـ7ـ1ـ جنبه رواني . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

2ـ13ـ7ـ2ـ جنبه فيزيولوژيكي . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

2ـ14ـ مهمترين عوامل توفيق در ازدواج . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

2ـ14ـ1ـ رشد عاطفي و فكري . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

2ـ14ـ2ـ توافق، علايق و طرز تفكر . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

2ـ14ـ3ـ تشابه تحصيلي و طبقاتي . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

2ـ14ـ4ـ طرز فكر راجع به امور جنسي . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

2ـ15ـ عوامل موثر در ناپايداري ازدواج . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

2ـ15ـ1ـ فقر اقتصادي . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

2ـ15ـ2ـ كم سن و سال بودن زن و مرد . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

2ـ15ـ3ـ بي فرزندي و كم فرزندي . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

2ـ15ـ4ـ شهرگرايي و رشد صنعت . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

2ـ15ـ5ـ استقلال مالي و اقتصادي زن . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

2ـ15ـ6ـ اختلاف در مذهب و فرهنگ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

2ـ15ـ7ـ ناراحتي روحي و رواني . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

2ـ15ـ8ـ ناتواني جنسي . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

2ـ15ـ9ـ عدم سازش فكري و اجتماعي . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

2ـ15ـ10ـ عدم وجود روابط انساني درخانواده . . . . . . . . . . . . . . . . . .

2ـ16ـ ساختار خانواده و همسرگزيني . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

2ـ17ـ همسرگزيني در ايران . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

2ـ18ـاصول كلي در انتخاب همسر . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

2ـ18ـ1ـ توجه به خانواده . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

2ـ18ـ2ـ اخلاق نيك . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

2ـ18ـ3ـ رعايت اصول كفويت . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

2ـ18ـ4ـ توجه به تناسب سني و جسمي . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

2ـ18ـ5ـ سلامت جسمي و روحي . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

2ـ18ـ6ـ علم و سواد . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

2ـ18ـ7ـ زيبايي . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

2ـ19ـ پژوهشهاي انجام شده در زمينه تفكرات غيرمنطقي و ملاكهاي همسرگزيني...



فصل دوم :

مباني نظري و پيشينه تحقيق


2ـ1ـ مروري كلي بر نظريه درمان عقلاني ـ هيجاني ـ رفتاري

درمان عقلاني ـ هيجاني ـ رفتاري R.E.B.T به مثابه يكي از نخستين رويكردهاي رفتاري ـ شناختي، توجه بسياري را به خود جلب نموده است. اساس اين نظريه و كاربرد آن در 40 سال پيش توسط آلبرت اليس پايه گذاري شده است. اليس بعد از يكسري آموزشها و تجارب فشرده در روان كاوي، كارآمدي روش تحليل كلاسيك را زير سوال برد. اومشاهده نمود كه بيماران براي مدت قابل ملاحظه اي تمايل دارند در جلسات درماني باقي بمانند و از خود مقاومت نشان دهند. علاوه بر اين، اليس اين سوال را مطرح نمود كه، آيا بينش فردي كه از فرضيات اساس روان كاوي مي باشد، منجر به تغيير درماني مي شود! در حقيقت، تغييرات مداومي كه فرد در رفتار خود آن را نشان خواهد داد. متاسفانه با توجه به محدوديتهاي روش روان كاوي، اليس تجربه فنون درماني مستقيم و فعال را آغاز نمود. وي در طول يك فرايند كوشش و خطاي باليني، بتدريج نظريه آشفتگي هيجاني و مجموعه اي از روشهاي درماني را كه به مثابه يك رويكرد كاربردي به منظور مواجهه با مشكلات زندگي ارائه شده بود؛ پايه ريزي نمود. با وجود حمايتهاي قابل ملاحظه از نظريه روان كاوي، اليس فنون ويژه اي را بنيان نهاد. ظهور رفتار درماني دهه 1960 وگسترش دامنه پذيرش نقش شناخت در درك رفتار انسان از طرف ديگر، موجبات هر چه بيشتر پذيرش R.E.B.T را به مثابه يك رويكرد درماني معتبر نسبت به الگوهاي سنتي ساير رويكردها فراهم نمود. (دوبسون 1988 نقل از استادي)

درمان عقلاني ـ هيجاني ـ رفتاري معتقد است زماني كه انسانها هيجانات نامناسب و خود ويرانگري را نظير: احساس گناه، افسردگي، احساس بي ارزشمندي و خشم را تجربه نمايند. در چنين حالتي، آنها فرضيات جادويي و غير علمي را (آن بايدها، الزاماتي كه مي بايست مجزا باشند) را به نگرش مبتني بر تجربه شان (يعني چيزهاي مسلم و اعمالي كه ناقص و قابل سرزنش هستند و چيزهايي كه بهتر است، نسبت به تغيير آنها اقدام شود) اضافه مي نمايد. (اعتمادي 1371)

هسته مركزي نظريه درمان عقلاني ـ هيجاني ـ رفتاري بر اين فرض استوار است كه تفكرات و هيجانات انسان به طور معني داري به هم مرتبط مي باشد. بر طبق الگوي ABC اليس نشانه يا عواقب عصبي (C) توسط نظام باورهاي يك شخص كه به تجارب يا رويدادهاي فعال كننده ويژه اي مرتبط مي باشند، بوجود مي آيد. (ابسون 1988 نقل از استادي)

اليس، از ابتدا اين پديده را كه به نظر مي رسد انسان، داراي يك تمايل يا سائق دروني است كه بدين طريق سعي مي نمايد، تا دنيايي را كه در آن زندگي مي كند، معني دار نمايد را بازشناسايي نمود. اليس در اين معنا با ديدگاه « انسان به مثابه يك دانشمند» جرج كلي موافق است. «ما انسانها به طور پايداري فرضياتي درباره خود، ديگران و محيط اطرافمان مطرح مي نمائيم و بدين وسيله سعي مي كنيم، دركمان را از جهان ارتقاء داده و بنابراين تا آنجا كه ممكن است، زندگي شاد و راحتي را براي خود فراهم سازيم.» (يانكورا دريدن 1994 نقل از استادي)

غالباً دانشمندان پس از ارائه فرضياتي، نسبت به آزمون آن فرضيات اقدام مي نمايند تا بدين طريق براي آنها مشخص گردد كه آيا از اعتبار لازم برخوردار است يا نه؟

متاسفانه، انسانها مكرراً از آزمون باورهايي كه در برگيرنده فلسفه شخصي زندگي آنهاست غفلت مي ورزند. در نتيجه ممكن است، آنها استفاده از يك باور ويژه را به مثابه يك اصل راهنما سرلوحه خود قرار دهند، حتي اگر آنها را به سوي مشكلات رفتاري و عاطفي هدايت نمايد. (همان منبع 1994)

اليس در سال (1970) 12 باور غيرمنطقي اساسي كه مشتمل بر شكل عمومي غير واقعي يا انتظارات مطلق بودند، را شناسايي نمود. درمان عقلاني ـ هيجاني ـ رفتاري معتقد است با جانشيني خواسته هاي واقعي، تغييرات عمده اي در هيجانات و رفتار انسان رخ مي دهد. با وجود اين، افراد تمايل دارند، الگوهاي تفكرات غير منطقي را به شدت در خود حفظ نمايند. كه در اين صورت براي ايجاد تغييرات قابل ملاحظه و مداوم، به روشهاي قوي مداخله نياز مي باشد. (دابسون 1988 نقل از استادي)

با توجه به اين كه، درمانگر عقلاني ـ هيجاني ـ رفتاري، به يك نظريه كاربردي و ساختارمند مجهز مي باشد، لذا غالباً درمانگر مي تواند اثر فلسفه هاي غيرمنطقي مركزي مراجع را كه شديداً به خود تلقين نموده وبدين صورت به طور احمقانه اي، خود را مضطرب نموده است را مشاهده نمايد. درمانگر مي تواند، مشاهده نمايد كه چگونه فلسفه هاي غيرمنطقي مركزي باعث بروز مشكلات و نشانه ها در مراجع مي شوند؛ او مي تواند، به طور دقيق توضيح دهد كه چگونه مراجع مي تواند، ايده هاي غيرمنطقي اش را زير سوال برده و با آنها چالش نمايد. و اغلب مي تواند، مراجع را ترغيب نمايد، تا ايده هاي غيرمنطقي اش را عملاً از بين برده و به جاي آنها از فرضيات علمي قابل آزموني درباره خودش و دنيايي كه احتمالاً در آينده، براي او ديگر، مشكلات هيجاني را به همراه نخواهد داشت، جانشين سازد. (اعتمادي، 1371)

علاوه بر اين، درمانگر عقلاني ـ هيجاني ـ رفتاري از تكنيكهاي ويژه اي براي درمان و رفع مشكلات هيجاني ـ رفتاري مراجعين استفاده مي نمايد كه به طور كلي مي توان به روشهاي شناختي>> فراخوان عاطفي و رفتاري<< اشاره نمود:

2ـ1ـ1‌ـ روشهاي شناختي:

مشاوران عقلاني ـ هيجاني ـ رفتاري در فرايند هدايت مراجعان به سمت اينكه، اختلالات خود را ببينند، (ABC) و با عقايد نامعقول خود نزاع كنند؛ از تكنيكهاي درمان شناختي استفاده زياد مي كنند. ازجمله تحليل منطقي و فلسفي تعليم، جدال درباره افكار جادويي، پيشنهادات حواسپرتي عمومي و حتي تمرين توقف فكر را مي توان نام برد.

2ـ1ـ1ـ روشهاي فراخوان عاطفي:

درمان عقلاني ـ هيجاني ـ رفتاري، مراجعان خود را بي قيد و شرط و بدون توجه به رفتارشان مي پذيرد. همانطور كه اليس توضيح داده است (1979) اين روش بسيار شبيه به «توجه مثبت بي قيد و شرط» راجرز است. اما به هر حال به نظر مي رسد كه شيوه پذيرش ارتباطي اليس، با روش توجه ارتباطي راجرز، اختلاف كمي دارد. مشاور، همچنين از ايفاي نقش، مدل سازي، نصيحت گويي، شوخ طبعي، تمرينهاي حمله به خجالت و انواع ديگري از تمرينهاي مواجهه نظير: ريسك كردن و تمرين باز و بي پرده بودن استفاده مي كند.

2ـ1ـ3ـ درمان عقلاني ـ هيجاني ـ رفتاري تكاليف رفتاري عيني به مراجع مي دهد. اين تكاليف رفتاري است، زيرا كه مراجع بايد كاري را انجام دهد. نه اينكه چيزي را بخواند. و تكاليف، عيني است زيرا، كاري در جهان واقعي و نه در عالم تخيل انجام مي شود. روشهاي شرطي شدن عامل، روشهاي آرميدن و بالاخره تصوير سازي ذهني، از جمله روشهايي هستند كه توسط مشاورين استفاده مي شوند. (قراچه داغي 1369 نقل ازاستادي)

- Rational – Emotive – Behavior therapy

- A=Activating event B=Belifs system C=Conseqvences

فایل هایی که پس از خرید می توانید دانلود نمائید

مبانی نظری وپیشینه تحقیق تفکرات غیر منطقی و ازدواج_1526451195_8713_2718_1410.zip0.00 MB
پرداخت و دانلود محصول
بررسی اعتبار کد دریافت کد تخفیف
مبلغ قابل پرداخت : 19,000 تومان پرداخت از طریق درگاه
انتقال به صفحه پرداخت