خانه راهنمای خرید پیگیری سفارش پشتیبانی درباره ما تماس با ما
محصولات مرتبط
ادبیات نظری وپیشینه پژوهش رضایت زناشویی
ادبیات نظری وپیشینه پژوهش رضایت زناشویی
قیمت : 19,000 تومان
ادبیات نظری وپیشینه تحقیق مدیریت تعارض
ادبیات نظری وپیشینه تحقیق مدیریت تعارض
قیمت : 19,000 تومان
مبانی نظری وپیشینه تحقیق اهمال کاری تحصیلی
مبانی نظری وپیشینه تحقیق اهمال کاری تحصیلی
قیمت : 18,900 تومان
ادبیات نظری تحقیق وپیشینه پژوهش خودکارآمدی عمومی
ادبیات نظری تحقیق وپیشینه پژوهش خودکارآمدی عمومی
قیمت : 19,000 تومان

ادبیات نظری وپیشینه تحقیق فرآیند خلاقیت

ادبیات نظری وپیشینه تحقیق فرآیند خلاقیت

فصل دوم پایان نامه،پیشینه،ادبیات پژوهش ،کارشناسی ارشد روانشناسی،مفهوم ،مبانی نظری،مبانی نظری وپیشینه تحقیق مبانی نظری وپیشینه تحقیق فرآیند خلاقیت دارای 29صفحه وبا فرمت ورد وقابل ویرایش می باشد


توضیحات: فصل دوم پایان نامه کارشناسی ارشد (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)
همراه با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو پایان نامه
توضیحات نظری کامل در مورد متغیر پیشینه داخلی و خارجی در مورد متغیر مربوطه و متغیرهای مشابه
رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب
منبع :فارسی دارد (به شیوه APA)
نوع فایل: ورد و قابل ویرایش با فرمت .docx
بخش هایی از محتوای فایل پیشینه ومبانی نظری::




«فرآيند خلاقيت»

فرآيندي كه فرد بوسيله آن به خلق كردن مي پردازد را مورد بررسي قرار مي دهيم .تقربياً همه آنها كه خلق مي كننند و آنهايي كه افراد خلاق را مورد مطالعه قرار مي يدهند با اين نظزر موافقند كه مراحل وجود دارد كه فرد خلاق دراعمال خلاقه اش آنها را طي مي كند.

واژه هاي پيشنهادي «والس» در مورد فرايند خلاق اصلي را پيشنهاد مي كند:

  1. آماده سازي: مرحله اي است كه در آن همه جوانب مسئله مورد تحقيق و بررسي قرار مي گيرند و در اصل دوره اي از شناسايي مسئله و جمع آوري حقايق به شمار مي رود.
  2. دروه هنفتگي :‌در اين مرحله فرد آگاهانه درباره مسئله فكر نمي كند ، در اينجا نوعي فرايند ذهني دروني وجود دارد كه اطلاعات تازه رابا گذشته مرتبط مي سازد.
  3. اشراق : اين مرحله ايست كه طي آن ايده فرخنده به وقوع مي پيوندد . ايده اي كه آن را پديده «آها» نيز ناميده اند در اين مرحلهخ فرد خلاق ايده مفهوم يا راه حل مسأله را به طور ناگهاني در مي يابد.
  4. اثبات تحقيقي : اين مرحله اي است كه در آن ايده اي كه طي سه مرحله قبلي بدست آمده است مورد سنجش قرار مي گيرد يا معتبر بوده يا عدم اعتبار آن معلوم مي شود .

خلاقيت به يبك فرايند ذهني دلالت مي كند كه انتظار مي رود در آن چيزي تازه و بديع توليد شود يعني يك تركيب تازه و بي مانند از عوامل موجود و محصولي توليد خواهد كرد كه در ابتداي عمل برا معلم يا شاگرد كاملاً قابل پيش بيني نبوده است . ما بر اين باور نيستيم كه اصطلاح خلاقيت يا عمل خلاقه تنها وقتي مي تواند به كار مي رود كه فرايندهاي فكري يك محصول كاملاً بي مانند از نظر انسان توليد كنند.

كار خلاق مستلزم تمركز شديد فكري ، پشتكاري وو صرف انرژي فراوان است . بويژه درمرحله اي كه مقدمات پيدايش انديشه خلاق فراهم مي شود به نظر مي رسد كه اين تمركز ها را براي ناهشيار فراهم مي كند تا بتواند آنرا بصورت بينشي نو يا انديشه اي تازه و محصولي جديد بازسازي يا تركيب كند و در اكثر موارد اين كار زماني اتفاقي مي افتد كه متفكر توجه آگاهانه به موضوع داشته باشد . (جيمز كالاگر ، مهدي زاده 1369)



«ماهيت استداد خلاق »

اشخاص بسيار خلاق تمايل ته تعريف و تمجيد خود از خود دارند، در حقيقت بايد گفت دراينجا تناقضي به چشم مي خورد چون علاوه بر خود پنداري مثبت افراد خلاق اين افراد در پرتوي همين خود پذيري اساسي شان قادرند با صراحت بيشتر و به تبع آن انتقادي تر و به طرق غير عادي از خود صحبت كنند . واضح است كه تجسم افراد بسيار خلاق از خود با تجسمي كه افرادي به مراتب پايين تري از خلاقيت از خود دارند نيز متفاوت است.

هر چه شخص خلاق تر باشد با صراحت بيشتري احساسات و هيجانهاي خود را بيان مي كند. دهن احساس است و خود آگاهي (آناستازي ترجمه ، طهوريان 1367،ص296) تجسم خلاق كاري تازه و غير عادي نيست . پيشاپيش هر روز و در واقع هر دقيقه در آن سرگرم هستيم . اين قدرت طبيعي تخيلي و همان انرژي اصلي واساسي آفريننده عالم است ،‌كه خواه بر آن واقف هستيم و خواه نه ، مداوم آنرا بكار مي گيريم . تخيل يعني توانايي آفريدن آرمان يا تصويري در ذهن ، در تجسم خلاق ، تخيل خود را براي آفرينش تصويري روشن از آنچه مي خواهيم متجلي مي سازيم و آنگاه بطور مستقيم بر اين آرمان يا تصوير متمركز كنيم و آنقدر به آن انرژي مثبت مي دهيم تا بردن برصورت واقعيتي عيني جلوه گر شود. به عبارت ديگر تا زماني كه عملاً به آنچه مي گرديم نرسيم .

بايد در نظر داشت كه از اين شيوه نمي توان براي كنترل رفتار ديگران ، به منظور انجام كاري بر خلاف ميل و اراده خودشان سود جست . اثر اين شيوه از ميان برداشتن موانع دروني خود ها براي هماهنگي طبيعي و شناخت و يگانگي با خويشتن است ، تا هركس بتواند مثبت ترين جنبه خود را بروز دهد.

براي استفاه ازتجسم خلاق ، هرچند بايد مفاهيم معيني را امكان پذير بدانيم ، اما لازم نيست كه به يكي از آرمانهاي ماوراء‌الطبيعي و معنوي يا به قدرتي از خود ايمان و اعتقاد داشته باشيم .

تنها ضرورت اينست كه آروزمند غني ساختن رانش و تجربه خود و داراي ذهني باز و بي تعصبي كه بتواند با روحيه اي مثبت انديشه اي مثبت و عقيده اي تازه را بيازمايد.‌باشد . نقطه نهايي تجسم خلاق اينست كه هر لحظه زندگي را به لحظه اعجاز آميز آخرينش سازيم و به لحظه اي بدل كنيم كه بطور طبيعي بهترين و زيباترين و رضايت بخش ترين زندگي قابل تصور را برگزينيم .

«رابطه خلاقيت و محيط خانوائگي »

خصوصيات متضاد افراد خلاق مباحشي را درباره ارتباط محيط خانوادگي با خلاقيت به بار آورد . بطوريكه هم اكنون عقيده بر اينست كه محيط خانوادگي انسان چيزي سواي محيط خانوادگي آدم غير خلاق مي باشد . تفاوت مخصوصاً در آنچه كه مربوط به روابط والدين وي فرزندان است جنبه مشخص تري دارد . شرايط نامطلوب موجود در خانه هنگاميكه كودك كوچك است مانع رشد خلاقيت او در سنين بالاتر نيز مي گردد . مثلاً هنگاميكه والدبن با جواب ندادن به سؤالهاي كنجكاوي و خلاقيت ببيند . اگر والدين به عقايد كودكان بعنوان عقايد خيالي و مضر و به درد نخود توجه كنند خلاقيت را خامويش مي سازند . (خانزاده1358 ) انتقاد كمتر مادر از كودك و حضور كمتري در خانه ،‌احتمالاً استقلال و عدم وابستگي را در كودك تقويت مي كند. سرانجام بايد گفت كه در تحقق گزل و جكسون خانواده هاي خلاق به ويژگيهاي دروني نظير پايبندي به ارزشها ، داشتن علاقه به چيزي و صراحت ، بيش از ويژگي هاي بروني نظير خانواده خوب حسن سلوك و كوشا بودن اهميت مي دارند . گزل و جكسون ، از چند عامل خانوادگي نام مي برند كه ظاهراً محيط خانوادگي نام مي برند كه ظاهراً محيط خانوادگي خلاق و غير خلاق را از يكديگر متمايز مي كند . خانواده خلاق به اندازه خانواده داراي هوشبر سطح بالا از مشكلات مالي گلايه نمي كنند،‌آنها خصوصيات نامطلوب در كودكانشان را نمي بينند و از شيوه هاي تربيتي خودشان ناخشنودي بيشتري دارن. (نياكاري 1366 ،‌ص 78)

فایل هایی که پس از خرید می توانید دانلود نمائید

مبانی نظری وپیشینه تحقیق فرآیند خلاقیت_1526671148_8950_2718_1233.zip0.00 MB
پرداخت و دانلود محصول
بررسی اعتبار کد دریافت کد تخفیف
مبلغ قابل پرداخت : 19,000 تومان پرداخت از طریق درگاه
انتقال به صفحه پرداخت