فصل دوم پایان نامه،پیشینه،ادبیات پژوهش ،کارشناسی ارشد روانشناسی،مفهوم ،مبانی نظری،مبانی نظری وپیشینه تحقیق مبانی نظری و پیشینه تحقیق هوش فرهنگی وابعاد آن دارای 77 صفحه وبا فرمت ورد وقابل ویرایش می باشد
توضیحات: فصل دوم پایان نامه کارشناسی ارشد (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)
همراه با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو پایان نامه
توضیحات نظری کامل در مورد متغیر پیشینه داخلی و خارجی در مورد متغیر مربوطه و متغیرهای مشابه
رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب
منبع : انگلیسی وفارسی دارد (به شیوه APA)
نوع فایل: ورد و قابل ویرایش با فرمت .docx
بخش هایی از محتوای فایل پیشینه ومبانی نظری::
هوش فرهنگی
فرهنگ
فرهنگ و رفتار سازمانی
مفهوم هوش
1- نظریات کلاسیک
2- مدل هوش مصنوعی - الگوریتمی
مدل هوش خطی در مقابل منحنی:
هوش چند وجهی
2-16- هوش فرهنگی
ابعاد هوش فرهنگی
شکل 2-1 : ابعاد هوش فرهنگی از نظر Ang و Earley
شکل 2-2 : ابعاد هوش فرهنگی از نظر Thomas و Inkson
هوش فرهنگی شناختی
2-17-2- هوش فرهنگی فراشناختی
2-17-3- هوش فرهنگی انگیزشی
2-17-4- هوش فرهنگی رفتاری
2-18- جنبه های فرآیندی هوش فرهنگی
2-18-1- دانش تصریحی یا محتوایی
2-18-2- دانش رویه ای
2-19- انواع شخصیت ها در هوش فرهنگی
2-20- مقایسه هوش فرهنگی با مدل های دیگر هوش
2-20-1- هوش عمومی یا ضریب هوشی:
2-20-2- هوش اجتماعی:
2-20-3- هوش عاطفی:
2-21- مراحل ایجاد و تکامل هوش فرهنگی
2-21-1- فعال سازی مجدد محرک های بیرونی
2-21-2- شناسایی هنجارها و انگیزه های فرهنگی دیگر به منظور یادگیری بیشتر در مورد آنها
2-21-3- تطبیق هنجارها و قوانین فرهنگی دیگر در ذهن خود فرد
2-21-4- تحلیل هنجارهای فرهنگی مختلف به رفتارهای جایگزین
2-21-5- پیشتازی در رفتار فرهنگی از طریق تشخیص علایم و نشانه های متغیر که دیگران درک نمی کنند.
شکل 2-3 :سیر تکامل هوش فرهنگی
2-22- پرورش هوش فرهنگی
2-23- ويژگي هاي مورد نياز براي هوش فرهنگي
2-23-1- قضاوت هاي همراه با تعمق
2-23-2- هويت چند ديدگاهي
2-23-3- اهميت شرايط و موقعيت
2-23-4- شايستگي زبان شناختي
2-24-تمايزهاي مفهومي هوش فرهنگي با ساير مفاهيم مشابه
2-24-1- شخصيت
2-24-2- سواد فرهنگي
2-24-3-شايستگي فرهنگي
هوش فرهنگي و عملكرد
2-25- ارتباط هوش فرهنگي با عملكرد
پيشينه تحقيقات داخلي
2-26-2- پيشينه تحقيقات خارجي
منابع و مآخذ
منابع فارسی:
منابع لاتین:
هوش فرهنگی
مقدمه
رشد روزافزون تعاملات و مبادلات بينالمللي، توجه بسياري از صاحبنظران مديريت و کسبوکار را به شناسايي و تقويت قابليتهايي که به حضور اثربخش در محيطهاي بسيار پيچيده و پوياي جهاني بينجامد، معطوف کرده است.(عباسعلی زاده و نائیجی ، 1386، ص 20)
از طرفي توانايي تطبيق مستمر با افرادي از فرهنگهاي مختلف و توانايي اداره ارتباطات بين فرهنگي حائز اهميت است. محيط کار جهاني، نياز به افرادي دارد که به فرهنگهاي مختلف آشنا باشند و بتوانند با افراد ساير فرهنگها ارتباط مناسب برقرار کنند. براي اين منظور، افراد نياز به هوش فرهنگي دارند. توانايي فرد براي تطبيق با ارزشها، سنتها و آداب و رسوم متفاوت از آنچه به آنها عادت کرده است و کارکردن در يک محيط متفاوت فرهنگي، معرف هوش فرهنگي است.(جان نثار احمدی و فیاضی ، 1385، ص41)
در این بخش ابتدا مفاهیم فرهنگ و هوش تشریح و سپس مباحث مربوط به هوش فرهنگی بیان می گردد.
فرهنگ
هزاران تحقیق سازمانی وجود دارد که هرکدام با کاربرد مجموعه خاصی از متغیر ها به توضیح و پیش بینی رفتار سازمانی پرداخته اند. مرور ادبیات تحقیقی آشکار می سازد که فرهنگ تاثیر بسیار زیادی بر روی رفتار در بسیاری از محیط های سازمانی اعمال می کند و بنابراین قابلیت و ارزش مورد توجه قرارگرفتن در رفتار سازمانی را دارد.
قدم اول در پاسخگویی به چالش ها و مقتضیات فرهنگ ، درک آن هم از نظر مفهومی و هم از نظر عملی می باشد. بنابراین قبل از مفهوم سازی و به تصویر کشیدن هوش فرهنگی ، ما ابتدا معنی فرهنگ و ارتباط آن را با رشته رفتار و توسعه سازمانی بررسی می کنیم.(pp 12-13 ، 2007 ، Moody)
واژه فرهنگ، در دامنه گسترده ای از علوم اجتماعی(مانند مردم شناسی، جامعه شناسی و روان شناسی) استفاده می شود و بنابراین معانی مختلفی در رشته های مختلفی دارد. بیشتر نویسندگان موافق هستند که فرهنگ یک اصطلاح پیچیده است و مشکل است که در قالب کلمات تعریف شود.(Groeschl & Doherty,2000,p13)
فرهنگ بر طبق نظر Lu و دیگران (2001) زبان ، عادات تفکر ، الگوهای روابط اجتماعی و بین فردی ، ایده آل های مذهبی را توصیف کی کند. راههای توصیف رفتار ، هنجارهای هدایتی و ارشادی که از نسلی به نسل دیگر منتقل می شود.(Acevedo, 2008 , p112)
فرهنگ اشاره به الگوهای یکپارچه و منسجم از رفتار انسانی دارد که شامل زبان ، افکار ، روابط ، اقدامات ، آداب ، عقاید ، ارزشها و نهادهایی که گروههای اجتماعی ، نژادی ، قومی و مذهبی است که از نسلی به نسل دیگر منتقل می شود.(Allen et al, 2008 , p1205)
به طور کلی فرهنگ بعنوان اهداف ، ارزش ها ، نگرش ها و اعتقادات مشترک در میان گروهی از افراد تعریف می شود. مردم شناس فرهنگیEdward Tihall ، فرهنگ را بعنوان «زبان بی صدا و خاموش» قلمداد کرد.
هافستد ، فرهنگ را بعنوان " نرم افزار مغز " توصیف کرد. فرهنگ آموخته می شود ، درونی می گردد و از نسلی به نسل دیگر منتقل می شود. فرهنگ دقیقاً ورای شناخت آگاهانه است که مشخص می نماید چگونه ما با دیگران ارتباط برقرار کنیم(یک مکانیزم کنترلی غیر محسوس که در ذهن های ما عمل می کند).(p 13 ، 2007 ، Moody)
فرهنگ از چند مولفه و عنصر تشکیل می شود که بعضی از آنها ضمنی و بعضی دیگر صریح و آشکار هستند. اکثر اوقات این عناصر به وسیله واژه هایی مانند رفتار، ارزشها ، هنجارها و مفروضات اساسی توضیح داده می شوند. برای ساده سازی این طبقه بندی از جلوه های فرهنگی ، بسیاری از نویسندگان از لایه های یک پیاز بعنوان یک استعاره استفاده می کنند.(Doherty& Groeshl, 2000, p14)
-The silentLanguage
-Hofstede
-Software of the mind
-Invisiblecontrol mechanism
مبانی نظری و پیشینه تحقیق هوش فرهنگی_1528640889_11804_2718_1375.zip0.00 MB |