فصل دوم پایان نامه،پیشینه،ادبیات پژوهش ،کارشناسی ارشد روانشناسی،مفهوم ،مبانی نظری،مبانی نظری وپیشینه تحقیق بردگی در حقوق بین الملل دارای 42 صفحه وبا فرمت ورد وقابل ویرایش می باشد
توضیحات: فصل دوم پایان نامه کارشناسی ارشد (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)
همراه با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو پایان نامه
توضیحات نظری کامل در مورد متغیر پیشینه داخلی و خارجی در مورد متغیر مربوطه و متغیرهای مشابه
رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب
منبع : انگلیسی وفارسی دارد (به شیوه APA)
نوع فایل: ورد و قابل ویرایش با فرمت .doc
بخش هایی از محتوای فایل پیشینه ومبانی نظری::
بردگی در حقوق بین الملل
- پیشینه بردگی
- اکتشافات دریایی و آغاز بردگی
- اصل آزادی دریانوردی و داخل شدن دیگر کشورهای اروپایی در امر تجارت برده
- برده و تجارت مثلث
-داغ کردن برده
- بارگیری
- بستهبندی محموله
-پایان سفر دریایی و ورود بردگان به آمریکا و چگونگی رفتار با آنان
- فروش در آمریکا
- بردگی پلانتاسی (کشتزارهای روستایی)
- پارهای از نظرات حقوقدانان غربی راجع به بردگی
- علل و موجبات الغای و امحای بردگی
- اقدامات و استناد به حقوق طبیعی جهت لغو بردگی
- جنبش ضد بردگی در صحنه بینالمللی
- قیامها و شورشهای بردگان آفریقایی بین قرنهای شانزدهم و نوزدهم
- بردگی در متون حقوق بین الملل
- اعلاميهی جهانی حقوق بشر
- کنوانسیون بین المللی حقوق مدنی و سیاسی سازمان ملل متحد
-جنایات علیه بشریت درمنشور نورنبرگ
- اساسنامهی دیوان بینالمللی کیفری
بردهسازی
یک- تعریف:
دو-کار اجباری
سه- قاچاق اشخاص
بردگی جنسی
- بردگی در تعهدات بین المللی
فهرست منابع
بردگی در حقوق بین الملل
«رسم برده و کنیز داشتن از عهد باستان تا قرون اخیر در تمام اقوام شرق و غرب رواج داشته و منشأ آن جنگ و پیروزی و حق غنیمت و اسارت بوده است» (سنجابی، 1342، ص 323).
در مغرب زمین از یونان باستان و رم قدیم گرفته تا کشورهای جدید اروپا، بردگی همواره وسیله استثمار و استعمار بوده است. یعنی تودههای عظیمی از حقوق ملی و انسانی محروم میشدند و به عنوان برده و غلام در مزارع و معادن و کشتیها به اعمال شاقه اشتغال داشتند. در یونان قدیم حکیم بزرگواری مانند ارسطو در کتاب «سیاست» خود مینویسد: « بهحکم قوانین طبیعت برخی از آدمیان آزاد به جهان آمدهاند و گروهی دیگر برای بندگی ساخته شدهاند و. بندگی برای آنان هم سودمند است و هم روا» ( سنجابی، 1342، ص 323).
اما در اسلام رفتار با بردگان غالباً بسیار انسانی بوده و برده به مثابه عضو خانواده بهشمار میآمده است و در نهایت توصیههای موکدی در آزاد ساختن برده شده است.
- پیشینه بردگی
- اکتشافات دریایی و آغاز بردگی
بردگی در عصر استعمار، با اکتشافات جغرافیایی دریایی که از قرن پانزدهم میلادی آغاز شده همراه و توأم است. در صدر استعمارگران بردهدار، دو کشور پرتغال و اسپانیا قرار داشتند که نخستین مکتشفین دریایی بودهاند و در اینجا به بررسی اقدامات هریک از این دو کشور در زمینه بردگی میپردازیم:
الف- پرتغال و بردگی- پرتغالیان نخستین اروپاییانی بودند که سواحل غربی آفریقا را پیموده و ایستگاههای تجاری برای خود بنا نموده بودند و نیز نخستین اروپاییانی بودند که مستقیماً برای بدست آوردن بردگان سیاه به آفریقا رفتند. پرتغالیان در حدود سنهی 1420 میلادی در آفریقا پیاده شدند و نظام بردگی را پی نهادند. «پرتغالیان برای دستگیری و بدام انداختن سیاهان، خود را پنهان میکردند و در کمین مردان و زنان سیاه مینشستند. همینکه سیاهان بیچاره از کلبههای خود بیرون میآمدند و در بیشهای برای اجابت مزاج میرفتند آنان را میربودند» (سیمونز،1362، ص104).
شیوه مزبور تا پیش از کشف آمریکا (1492) معمول بود. پس از کشف آمریکا، بردگان در گروههای کثیر و بطور روزافزون از گینه واقع در ساحل غربی آفریقا، شکار میشدند. در نتیجه پس از مدتی، سیاهان مقاومت سختی از خود بروز دادند به گونهای که دیگر دزدیدن و ربودن آنان مقرون به صرفه نبود، بهجای این شیوه، سیاهان را میخریدند یا با اجناس معامله میکردند. تجارت برده اندک اندک به صورت یک تفریح مردمپسند درآمد به اینگونه که: «وقتی کشتی حامل برده نزدیک به کرانهای از ساحل غربی میرسید، با شلیک یک تیر توپ، ورود خود را علامت میداد و این صدا مردم را دستهدسته به ساحل دریا یا لب رودخانه میکشاند. ناخدا و سایر کارکنان کشتی با قایق در خشکی پیدا میشدند و پس از گفتوگوهایی با سرکرده محلی، بر تخت روان نشسته و حمالان سیاه آنرا بداخل قبیله میبردند. در آنجا ناخدا اسیران را میگرفت و به ازاء آنان ابزار و آلات و نوشابههای الکلی و تنباکو تحویل میداد» ( سیمونز، 1362، ص 105).
پا به پای توسعه این تجارت، رفتهرفته، بازرگانان بومی، زحمت ناخدایان کشتیها را کم کردند و از اتلاف وقت آنان جلوگیری نمودند.
اینان خودشان کالاهای تجارتی را از کشتیها نسیه میخریدند و معامله لازم را با رییس قبیله انجام میدادند. «بردگان اسیر را به اردوگاه میفرستادند و در آنجا مانند اجناس بازرگانی علامتهای مخصوص روی بدنشان حک میکردند، بعد به زنجیر میکشیدند و. در انبارهای کشتی میانداختند. در نتیجه ترس و بیمی سراپای وجود سیاهان را فرا میگرفت و تصور میکردند که اروپاییان آنان را خواهند خورد و مغزهایشان را برای صابون سفیدپوستان بهکار خواهند برد، از اینرو از خوردن غذا خودداری میکردند و بدینجهت بردهفروشان با زور دهانشان را باز میکردند و نوعی باقلای درشت در دهان، آنان میگذاشتند که معمولا جلوی اسب ریخته میشد» ( سیمونز، 1362، ص 106).
این تجارت تا سال 1580 در انحصار پرتغال قرار داشت. سپس کشورهای دیگر اروپایی نیز که برای تسلط بر دریاها مبارزه میکردند توجه خود را به آفریقا معطوف داشتند و در این تجارت ننگین وارد شدند.
ب) اسپانیا و بردگی- اسپانیاییها بهمحض ورود به قاره جدید (اسپانیا مانند پرتغالیان به اکتشافات جغرافیایی دریایی دست بهکار بودند)، مبارزه خونین و دامنهداری را به منظور تبلیغ و انتشار دین مسیح و انقیاد سرخپوستان شروع کردند ولی با مقاومت شدید سرخپوستان مواجه گردیدند و نتیجه این مقاومت و زد و خوردها از بین رفتن نژاد سرخ بود.
برای التیام و جبران این انهدام نفوس انسانی بود که اسپانیاییها به فکر افتادند ضایعات و تلفات سرخپوستان را از سیاهان آفریقایی جبران نمایند یعنی از سیاهان برای کار در آمریکا استفاده کنند. در تأمین این منظور خرید و فروش سیاهان آفریقا را آغاز نمودند و به همین جهت «فردیناند» و «ایزابل» پادشاه و ملکه اسپانیا در سال 1501 به حکمران «هلیسپانیولا» (جزیرهای نزدیک تاییتی) فرمان دادند که واردات سیاه را بر بردگان یهود و مور « Maure» ترجیح بدهد ولی پس از مرگ ایزابل در سال 1510، فردیناند شخصاً این تجارت را بهعهده گرفت و اجازه داد که از سیاهان برای رفع نیازمندیهای عمومی از قبیل استخراج معادن و ساختن استحکامات استفاده شود. خانوادههای مهاجر تقاضا و اصرار میکردند که اجازه حمل برده را برای خود اخذ نمایند.
بردگی در حقوق بین الملل_1529295139_12334_2718_1739.zip0.00 MB |