فصل دوم پایان نامه،پیشینه،ادبیات پژوهش ،کارشناسی ارشد روانشناسی،مفهوم ،مبانی نظری،مبانی نظری وپیشینه تحقیق مبانی نظری و پیشینه تحقیق ارزیابی عملکرد و ارزیابی متوازن دارای 54 صفحه وبا فرمت ورد وقابل ویرایش می باشد
توضیحات: فصل دوم پایان نامه کارشناسی ارشد (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)
همراه با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو پایان نامه
توضیحات نظری کامل در مورد متغیر پیشینه داخلی و خارجی در مورد متغیر مربوطه و متغیرهای مشابه
رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب
منبع : انگلیسی وفارسی دارد (به شیوه APA)
نوع فایل: ورد و قابل ویرایش با فرمت .docx
بخش هایی از محتوای فایل پیشینه ومبانی نظری::
2-1- مقدمه........................................... 9
2-2- ارزیابی عملکرد ................................ 11
2-2-1- معیارهای مالی سنتی ارزیابی عملکرد........... 13
2-2-2- مشکلات معیارهای مالی سنتی ................... 13
2-3- روش ارزیابی متوازن............................. 14
2-4- چهار منظر ارزیابی متوازن....................... 16
2-4-1- منظر مالی .................................. 16
الف
2-4-2- منظر مشتری ................................. 17
2-4-3- منظر فرایندهای درون سازمانی................. 18
2-4-4- منظر یادگیری و رشد ........................ 19
2-1- ضرورت وجود ارزیابی متوازن...................... 20
2-2- ویژگیهای عمده ارزیابی متوازن .................. 24
2-6-1- توازن بین عوامل داخلی و خارجی............... 25
2-6-2- توازن بین شاخص ها و معیارهای پیشرو و کندرو . 25
2-6-3- توازن بین معیارهای مالی و غیر مالی.......... 26
2-6-4- توازن بین اهداف بخش های مختلف و اهداف کلی شرکت 27
2-6-5- توازن بین اولویت های مالی و عملیاتی ........ 27
2-7- معیارهای ارزیابی متوازن ....................... 28
2-7-1- معیارها در منظر مالی ....................... 28
2-7-2- معیارها در منظر مشتری ...................... 29
2-7-3- معیارها در منظر فرایندهای داخلی ............ 30
2-7-4- معیارها در منظر یادگیری و رشد .............. 31
2-8- استراتژی و ارتباط آن با ارزیابی متوازن ........ 31
2-9- ارتباطات معیارهای چند گانه کارت امتیازی ....... 35
2-9-1- روابط علت و معلولی ......................... 35
2-9-2- محرک های عملکرد............................. 36
2-10- سازمانهای موفق در اجرای ارزیابی متوازن........ 37
2-11- ایجاد ارزش برای شرکت.......................... 38
2-12- پيشينه تحقيق.................................. 40
2-12-1- پژوهشهاي خارجي............................... 40
2-12-2- پژوهشهاي داخلي............................... 45
2-1- مقدمه:
در دهه های اخیر حسابداری مدیریت در زمینه های گوناگون پیشرفتهای قابل توجهی داشته است. سیستم های تولیدی قابل انعطاف، سیستم های تولیدی، ایجاد سیستم های هوشمند و خبره و هوش مصنوعی، استفاده از مجموعه های فازی، ایجاد شبکه های عصبی، سیستم های نوین تولیدی و هزینه یابی از جمله سیستم ABC ، سیستم کایزن، سیستم JIT ، سیستم هزینه یابی معکوس، حسابداری مدیریت استراتژیکSCM)) و ارزیابی متوازن نمونه هایی از این پیشرفتها هستند.تغییرات نوین در اوضاع فعالیتهای تجاری و تولیدی سازمانها، تکنیکهای سنتی ارزیابی عملیات را با مشکل همراه ساخته است. ادبیات نوین حسابداری مدیریت بر استفاده از معیارهای غیر مالی بصورت ابزاری برای غلبه بر اشکالات نسبت داده شده به معیارهای مالی تاکید دارد و در واقع معتقد است، که معیارهای غیر مالی باید در کنار معیارهای مالی استفاده شود. بعنوان نمونه، نیون(2001) پیشنهاد می نماید، که معیارهای عملکرد مالی سنتی باید با معیارهای غیر مالی همانند معیارهایی برای بهره وری، سهم بازار، مسئولیت اجتماعی، گسترش تولیدات و
4
3
عملکرد کارکنان بصورت مکمل استفاده شود(الهیاری،1387: 27). ارزیابی شرط لازم برای مدیریت است. اگر چیزی را نتوان ارزیابی کرد، نمی توان آنرا مدیریت کرد. کلید دستیابی به بهبود مستمر، توانایی ارزیابی هماهنگ پیوسته عملکرد فرایندهای کلیدی در شرکت است. مدیران ارشد اجرائی می دانند که سیستم ارزیابی سازمان به شدت تحت تاثیر رفتار مدیران و کارکنان است و معیارهای حسابداری مالی سنتی مانند بازده سرمایه گذاری و سود هر سهم، ممکن است درباره فعالیت های نوآور و بهبود مداوم، که نیازهای محیط رقابت امروز است، سیگنال های گمراه کننده ای به آنها بدهد. معیارهای مالی سنتی ارزیابی عملکرد، در عصر رقابت صنعتی به خوبی موثر واقع می شدند ،ولی این معیارها، با توجه به مهارت ها و توانایی هایی که امروز سازمان ها در تلاش برای دسترسی به آنها هستند، نمی توانند موثر باشند. مدیران و پژوهشگران سعی می کردند، تا سیستم های ارزیابی عملکرد را اصلاح کنند. برخی بر « معیارهای مالی مربوط » و برخی دیگر بر بهبود « معیارهای عملیاتی » مانند زمان تولید و نرخ ضایعات تمرکز می کردند. با مشاهده و مطالعه در بسیاری از سازمان ها مشخص شده است، که مدیران تنها بر یک سری از معیارها(بدون توجه به سایر معیارها) تکیه نمی کنند و آنها خواستار بکارگیری توازن بین معیارهای مالی و همچنین عملیاتی هستند(Kaplan and Norton,1992:p.19). سیلک در سال 1998 بیان کرد که تقریباً 60 درصد از هزار شرکت فهرست فورچون در آمریکا، مفهوم ارزیابی متوازن را پذیرفته یا با آن آشنا هستند. ارزیابی متوازن، نیاز بسیاری از 1000 شرکت جزو فهرست فورچون برای ایجاد استراتژی قابل اجرا را برطرف کرده است.ارزیابی متوازن اطمینان می دهد که مقیاس های عملکرد و موضوعات استراتژیک با شاخص های مالی و غیر مالی، عملیاتی و پیشرو و کندرو، متوازن شده اند. شرکت ها به دنبال تبدیل استراتژی به فعالیت های کلیدی هستند. یک علامت مشخصه بیماری در همه شرکت ها که می تواند باعث کندی پیشرفت آنها شود، ناسازگاری استراتژیک است. این علامت مشخصه ، خود را به صورت فعالیت های منفصل و غیر متجانس(ناسازگار) در شرکت نمایان می کند و این زمانی است، که مدیریت برتر اعتقاد دارد شرکت طبق یک استراتژی که هماهنگ با فعالیت های شرکت است، عمل می کند. ناسازگاری استراتژیک در اثر عدم درک صحیح استراتژی به وجود می آید. ارزیابی متوازن تلاش می کند، تا این ناسازگاری را حذف و همه اهداف را با هدف صحیح استراتژی هماهنگ کند(Nair,2004:pp.10-11).
- Activity-Based Costing
- Just-in-Time
- Strategic Cost Management
- Earnings Per Share
- Relevant Financial Measures
- Operational Measures
- Leading and Lagging indicators
- Strategic Paradox
مبانی نظری و پیشینه تحقیق ارزیابی متوازن_1530761163_13244_2718_1533.zip0.00 MB |