فصل دوم پایان نامه،پیشینه،ادبیات پژوهش ،کارشناسی ارشد روانشناسی،مفهوم ،مبانی نظری،مبانی نظری وپیشینه تحقیق مبانی نظری و پیشینه مالیات بر ارزش افزوده دارای 52 صفحه وبا فرمت ورد وقابل ویرایش می باشد
توضیحات: فصل دوم پایان نامه کارشناسی ارشد (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)
همراه با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو پایان نامه
توضیحات نظری کامل در مورد متغیر پیشینه داخلی و خارجی در مورد متغیر مربوطه و متغیرهای مشابه
رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب
منبع : انگلیسی وفارسی دارد (به شیوه APA)
نوع فایل: ورد و قابل ویرایش با فرمت .docx
بخش هایی از محتوای فایل پیشینه ومبانی نظری::
مروری بر ادبیات تحقیق و مطالعات انجام شده .................................................................................................................................. 5
2-1 مفهوم مالیات ........................................................................................................................................................................... 6
2-1-1 انواع مالیات مستقیم .......................................................................................................................................... 6
2-1-2 انواع مالیات غیر مستقیم .................................................................................................................................... 6
2-2 مفهوم مالیات بر ارزش افزوده .................................................................................................................................................. 7
2-3 تاریخچه مالیات بر ارزش افزوده ............................................................................................................................................ 10
2-4 انواع مالیات بر ارزش افزوده .................................................................................................................................................. 11
2-4-1 مالیات بر ارزش افزوده از نوع تولید ................................................................................................................ 12
2-4-2 مالیات بر ارزش افزوده از نوع درآمد .............................................................................................................. 13
2-4-3 مالیات بر ارزش افزوده از نوع مصرف ............................................................................................................. 13
2-5 ویژگی های مالیات بر ارزش افزوده ....................................................................................................................................... 14
2-5-1 خودکنترلی..................................................................................................................................................... 14
2-5-2 خنثی بودن...................................................................................................................................................... 15
2-5-3 کارایی مالیات بر ارزش افزوده........................................................................................................................ 15
2-5-4 تنازلی بودن..................................................................................................................................................... 16
2-6 روش محاسبه مالیات بر ارزش افزوده ..................................................................................................................................... 16
2-7 نرخ گذاری در مالیات بر ارزش افزوده .................................................................................................................................. 18
2-7-1 نرخ واحد عمومی و یا نرخ های چندگانه......................................................................................................... 19
2-7-2 نرخ گذاری صفر............................................................................................................................................ 20
2-7-3 معافیت ها....................................................................................................................................................... 20
2-8 آستانه معافیت ....................................................................................................................................................................... 20
2-9 مقایسه مالیات بر ارزش افزوده و مالیات بر خرده فروشی ........................................................................................................ 23
2-10 محاسن مالیات بر ارزش افزوده ............................................................................................................................................ 24
2-11 معایب اجرای مالیات بر ارزش افزوده .................................................................................................................................. 26
2-12 آثار اقتصادی حاصل از اجرای مالیات بر ارزش افزوده ......................................................................................................... 26
2-12-1 اثر درآمدی مالیات بر ارزش افزوده............................................................................................................... 27
2-12-2 اثر قیمتی مالیات بر ارزش افزوده................................................................................................................... 27
2-12-3 اثر توزیعی مالیات بر ارزش افزوده................................................................................................................. 27
2-13 مالیات بر ارزش افزوده در کشورهای مختلف ...................................................................................................................... 27
2-14 تحلیلی از تورم و تأثیر مالیات بر ارزش افزوده بر تورم .......................................................................................................... 30
2-14-1 مفهوم تورم .................................................................................................................................................. 30
2-14-2 انواع تورم .................................................................................................................................................... 30 2-14-3 چگونگی تأثیرگذاری مالیات بر ارزش افزوده بر تورم ................................................................................... 31
2-15 مطالعات تجربی ................................................................................................................................................................... 31
2-15-1 مطالعات داخلی ........................................................................................................................................... 31
2-15-2 مطالعات خارجی .......................................................................................................................................... 33
(2-1) مفهوم مالیات
مالیات مقدار مبالغی است که شهروندان یک کشور طبق قانون به دولت می پردازند تا در جهت اداره امور کشور، تأمین کالاها و خدمات عمومی و تضمین امنیت و دفاع همگانی و عمران و آبادانی توسط دولت مورد بهره برداری قرار گیرد. مالیات ها را می توان به دو دسته کلی تقسیم کرد :
الف : مالیات های مستقیم ب : مالیات های غیرمستقیم
مالیات های مستقیم مالیات هایی هستند که بر مبنای درآمد و ثروت افراد حقیقی و حقوقی وضع می شوند و در واقع این نوع مالیات از آنهایی که از امکانات عمومی جامعه بیشتر استفاده می کنند به صورت تصاعدی دریافت می شود در مقابل مالیات های غیرمستقیم مالیات هایی هستند که بر کالاها وضع می شود. این نوع مالیات بر همه مصرف کنندگان کالا یا استفاده کنندگان خدمات تعلق می گیرد که دولت بر آنها مالیات وضع نموده است. [5]
(2-1-1) انواع مالیات های مستقیم
مالیات های مستقیم در کشورها به سه گروه تقسیم می شود :
* مالیات بر شرکت ها : که بیشترین سهم را در ترکیب مالیات های مستقیم کشور دارد و به صورت مالیات بر شرکت های دولتی و مالیات بر شرکت های خصوصی وصول می شود.
* مالیات بر درآمد : که به صورت مالیات بر حقوق ( کارکنان بخش خصوصی و دولتی )، مالیات بر مشاغل و مالیات بر مستقلات دریافت می شود.
* مالیات بر ثروت : کمترین سهم را در ترکیب مالیات های مستقیم دارد و به صورت مالیات بر ارث، مالیات بر درآمد اتفاقی، مالیات بر نقل و انتقالات دارایی و سرقفلی، مالیات بر اراضی بایر، مالیات تعاون، مالیات سالیانه املاک وصول می شود.
(2-1-2) انواع مالیات های غیرمستقیم
مالیات های غیرمستقیم به دو دسته تقسیم می شود :
* مالیات بر مصرف و فروش : به صورت مالیات بر فروش محصولات تولید داخلی مانند فرآورده های نفتی، مالیات بر فروش فراروده های الکلی صنعتی، مالیات بر فروش نوشابه های غیرالکلی، مالیات بر ماشین، مالیات بر فروش سیگار و ... وصول می گردد.
* مالیات بر واردات : مالیاتی است که هنگام واردات کالا و خدمات در مبادی ورودی کشورها بر کالاها و خدمات وضع می شود این مالیات عموماً در قالب تعرفه گمرکی وصول می شود. [6]
(2-2) مفهوم مالیات بر ارزش افزوده
در این بخش از پایان نامه ابتدا به مفهوم ارزش افزوده و سپس به مفهوم مالیات بر ارزش افزوده پرداخته می شود ارزش افزوده معادل ارزشی است که تولید کننده قبل از فروش محصول و یا خدمت جدید به مواد خام و یا خریدهای اولیه خود اضافه می کند. ارزش افزوده به منظور اجتناب از احتساب مضاعف تولید ناخالص داخلی و یا تولید هر بنگاه یا مؤدی مالیاتی محاسبه می گردد.
از دیدگاه اداره مالیاتی، ارزش افزوده هر مؤدی مالیاتی معادل ارزش ستانده منهای ارزش داده آن مؤدی است. ارزش افزوده یک بنگاه نیز برابر با تفاوت بین عایدات ناشی از فروش محصولات تولید شده و کل هزینه هایی که بابت نهاده های تولید پرداخت شده می باشد. برای مثال موردی مشتمل بر سه بنگاه تولیدی و چند خانوار است را در نظر بگیرید. بنگاه تولیدی (1) با استفاده از خدمات عوامل تولید محصولی را تولید کرده که آن را به قیمت 1000 ریال به بنگاه تولیدی (2) می فروشد. بنگاه تولیدی (2) نیز با استفاده از خدمات عوامل تولید، مواد خام فوق را به مواد نیمه سوخته تبدیل کرده و آن را به قیمت 1500 ریال به بنگاه تولیدی (3) می فروشد. بنگاه تولیدی (3) نیز با استفاده از خدمات عوامل تولید، کالاهای نیمه ساخته را به کالاهای تمام شده تبدیل کرده و آن را به قیمت 2000 ریال به خانوارها می فروشد. به این ترتیب ارزش کل فروش سه بنگاه تولیدی مذکور معادل 4500 ریال بوده و این در حالی است که ارزش یا قیمت نهایی محصول فروخته شده به خانوارها برابر با 2000 ریال می باشد. جدول (2-1) فرآیند ارزش افزوده الگوی فوق را طی مراحل تولید تشریح می کند.
مبانی نظری و پیشینه مالیات بر ارزش افزوده_1531416284_13739_2718_1268.zip0.00 MB |