فصل دوم پایان نامه،پیشینه،ادبیات پژوهش ،کارشناسی ارشد روانشناسی،مفهوم ،مبانی نظری،مبانی نظری وپیشینه تحقیق مبانی نظری و پیشینه تحقیق سرمایه روانشناختی دارای 38 صفحه وبا فرمت ورد وقابل ویرایش می باشد
توضیحات: فصل دوم پایان نامه کارشناسی ارشد (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)
همراه با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو پایان نامه
توضیحات نظری کامل در مورد متغیر پیشینه داخلی و خارجی در مورد متغیر مربوطه و متغیرهای مشابه
رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب
منبع : انگلیسی وفارسی دارد (به شیوه APA)
نوع فایل: ورد و قابل ویرایش با فرمت .docx
بخش هایی از محتوای فایل پیشینه ومبانی نظری::
فهرست مطالب:
2-1 مقدمه
2-2 سرمایه روانشناختی :
2-2-1- ابعاد سرمایه روانشناختی
2-2-1-1 خود کارآمدی
2-2-1-2 امید¬واری
2-2-1-3 خوش¬بینی
2-2-1-4 تاب آوری
-9 تعاريف متغیر¬ها
1-9-1 تعاریف مفهومی
تعاریف عملیاتی
جدول2-1 تفاوت¬ها و شباهت¬های مولفه¬های سرمایه روانشناختی
2-2-2 مدل¬های سرمایه روان¬شناختی
2-2-3 تئوري¬ سازماني مثبت گرا
جدول 2-2 تعاريف تئوري¬هاي سازماني مثبت گرا
2-2-2-3-1 رفتار سازمانى مثبت
2-2-3-1-1 کاربرد روانشناسی مثبت گرا
2-2-3-1-1-1 از نظر رفتار سازمانی مثبت گرا
2-2-3-1-1-2 پژوهش های سازمانی مثبت گرا
جدول 2-3 تفاوت¬هاي دو رويکرد رفتار سازماني و پژوهش سازماني مثبت گرا
2-2-3-1-2 پيامدهاي تئوري سازماني مثبت گرا
منابع و مأخذ
منابع فارسی
منابع انگلیسی
2-1 مقدمه
سرمایه روانشناختی که با توجه به اینکه بحثی جدید و نو میباشد نیاز به تعاریفی از آن و ابعاد مطرح شده آن میباشد.
در این گفتار به تعاریف مفاهیم و مبانی نظری پژوهش پرداخته شده است. مبانی نظری پژوهش در ارتباط با متغیرهای مرتبط با پژوهش است. در این فصل از پژوهش به بررسی مفاهیم نظری مرتبط با متغیر سرمایه روانشناختی و ابعاد آن پرداخته می شود. این متغیرها شامل:
2-2 سرمایه روانشناختی:
واژه «سرمایه» اشاره دارد به ارزش داراییها و منابع در دسترس که برای یک نیاز خاص مورد استفاده قرار میگیرند. بر این اساس، تا کنون سه نوع سرمایه مهم؛ یعنی سرمایهمالی، انسانی و اجتماعی مورد توجه پژوهشگران سازمانی بوده است.
سرمایه ای را که شکل فیزیکی دارد، نظیر پول، ماشین آلات، تجهیزات، زمین و ساختمان و نظایر آن و بدین وسیله به سرمایة صنعتی بدل شده و در تولید کالاها و خدمات مورد استفاده قرار میگیرد، سرمایة مالی/اقتصادی نامیده میشود (لوتانز و همکاران، 2010 : 44).
سرمایه انسانی اغلب به عنوان سرمایه فکری تلقّی میشود و به نوعی شامل مهارتها، تواناییها، دانش و تجاربی است که یک شخص با خود به سازمان میآورد(لوتانز و همکاران2006 : 34). سرمایة اجتماعی به ارزش داراییهای واقعی یا بالقوهای اشاره دارد که فرد در سازمان بر حسب اینکه چه کسانی را میشناسد، با چه شبکههای اجتماعی در ارتباط است و چه اعتباری در سازمان دارد، به دست میآورد(سولینگر و همکاران، 2008 :20). اما لوتانز و همکارانش شکل دیگری از سرمایه را به عنوان سرمایه روانشناختی مطرح کردند. آنها ادّعا میکنند که این سرمایه ضمن اینکه قابلیتها و توانمندیهای سرمایة اجتماعی و انسانی را در بر دارد، میتواند حتی از آنها فراتر رفته، به عنوان مزیّت رقابتی برای سازمانهای امروزی مورد بهرهبرداری قرار گیرد( لوتانز و همکاران،2006: 34).
مطابق نظر آنان، سرمایه روانشناختی، یک وضعیت توسعهای مثبت روانشناختی با مشخصههای ذیل است: متعهد شدن و انجام تلاش لازم برای موفقیت در کارها و وظایف چالش برانگیز (خود کارآمدی)؛ داشتن استناد مثبت دربارة موفقیتهای حال و آینده(خوشبینی)، پایداری در راه هدف و در صورت لزوم تغییر مسیر رسیدن به هدف برای دستیابی به موفقیت(امید) و پایداری هنگام مواجهه با سختیها و مشکلات برای دست یابی به موفقیت(تابآوری) (لوتانز و همکاران، 2008 : 29؛ لائورا و همکاران، 2012: 203). به مرور زمان که روان شناسی مثبت گرا پیش می رود، کاربردهای آن برای محیط کار بیشتر می شود، به طوری که چندين حیطه جديد برای مثبت گرايی در محیط کار اخیرا ظهور پیدا کرده است؛ همچون رفتار سازمانی مثبت گرا، پژوهش های سازمانی مثبت گرا و اخیرا سرمايه روان شناختی. يک عقیده کلی در بین نظريه پردازان سازمان به وجود آمده و آن اين است که می بايد سعی شود بین جنبه های مثبت و منفی در سازمان تعادل ايجاد کرد، به گونهای که نقاط قوت را تقويت و نقاط ضعف را اصلاح کرد و به سمت رفتار سازمانی مثبت گرا رفت. رفتار سازمانی مثبت گرا چهار متغیر خودکارآمدی، امیدواری، خوش بینی و تاب آوری را به پژوهشگران مديريت به عنوان منابع بالقوه مزيت رقابتی ارائه می دهد که می توان روی آنها سرمايه گذاری کرد. يافته های تجربی نشان می دهد که اين چهار عامل در ترکیب و تعامل با هم، هم افزايی بیشتری دارند. بنابراين در نتیجه تعامل آنها با هم مفهومی با عنوان سرمايه روان شناختی ايجاد می شود که تعريف جامع آن عبارت است از : توسعه يک حالت روان شناسانه مثبت فردی که ويژگی های آن: 1. داشتن اعتماد به نفس، 2. ايجاد يک اسناد مثبت در موفقیت های حال و آينده (خوش بیني)، 3. پشتکار و ثابت قدم بودن در راه رسیدن به هدف و تعیین مسیرها به سوی هدف به منظور موفقیت ( امیدواری ) و 4. تحمل
کردن و به وضعیت عادی برگشتن بعد از تحمل مصیبت ها و مشکلات ( تاب آوری) است (حسن زاده، 1389: 27).
در حالی که پژوهش های پیشین هر کدام از چهار حیطه تشکیل دهنده سازه سرمایه روان شناختی را به طور جدای از هم مورد بررسی قرار داده اند، اما مطالعات مربوط به سرمایه روان شناختی این سازه ها را در ارتباط با یکدیگر می بیند و مشترکات این متغیرها را در نظر می گیرد. به عبارت دیگر، سرمایه روان شناختی، یک سازه« مرتبه بالاتر » در نظر گرفته می شود، به این معنی که این چهار متغیر با هم ترکیب می شوند و یک کل هم افزایی را می سازند و انتظار می رود که کل سازه نسبت به تک تک متغیرهای تشکیل دهنده آن تأثیر بیشتری بر عملکرد داشته باشد. در واقع، اصطلاح سرمایه روانشناختی به مفهوم اینکه «چه کسی هستید(خود واقعی)» و چه کسی می خواهید بشوید(خود ممکن)» اشاره دارد و چیزی ورای سرمایه انسانی « چه چیزی می دانم» و سرمایه اجتماعی « چه کسی را می شناسم» است. به سخن دیگر، سرمایه روانشناختی افراد را به چالش می کشاند تا در جستجوی این سوال برایند که چه کسی هستند و در نتیجه به خودآگاهی بهتر که لازمه دستیابی به هدفها و موفقیت است، دست یابند (لوتانز ، 2004: 45 – 50).
. Psychological Capital
. Laura
مبانی نظری و پیشینه تحقیق سرمایه روانشناختی_1532281219_14369_2718_1080.zip0.00 MB |