فصل دوم پایان نامه،پیشینه،ادبیات پژوهش ،کارشناسی ارشد روانشناسی،مفهوم ،مبانی نظری،تعریف ومهارت ودید گاههای اختلال تنظیم هیجانی دارای 38 صفحه وبا فرمت ورد وقابل ویرایش می باشد
توضیحات: فصل دوم پایان نامه کارشناسی ارشد (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)
همراه با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو پایان نامه
توضیحات نظری کامل در مورد متغیر
پیشینه داخلی و خارجی در مورد متغیر مربوطه و متغیرهای مشابه
رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب
منبع : انگلیسی وفارسی دارد (به شیوه APA)
نوع فایل: WORD و قابل ویرایش با فرمت doc
بخش هایی از محتوای فایل پیشینه ومبانی نظری::
اختلال¬های تنظیم هیجانی
مقدمه
یکی از موضوعاتی که در طی دو دهه¬ی گذشته تلاش و توجهات تجربی و نظری فراوانی را به خود جلب کرده است، بحث هیجانها است. این علاقه و توجه تا حدی می¬تواند به دلیل نقشی باشد که هیجان و تنظیم هیجان در رفتارهای بیرونی (فردی) ایفا می¬نماید. نظریه¬پردازان و دانشمندان مختلف، تعاریف متعددی از هیجان ارائه داده¬اند، اما در مجموع می¬توان گفت که هیجان رویدادی پیچیده و چند بعدی است که منجر به آمادگی برای عمل می¬شود هر فرد عادی می¬داند که دارای عواطفی است و زندگی بدون عواطف، زندگی تیره، مکانیکی، و بیرنگ خواهد بود. از طرف دیگر سلامت روانی و عقلی شخص به سلامت عاطفی او بستگی دارد. زیرا نظر شخص نسبت به خودش، دیگران، اوضاع اجتماعی، و زندگی به طور کلی از چگونگی رشد و تکامل عواطف وی متاثر می¬شود. به بیان دیگر، داوری¬های هر فرد درباره¬ی خود و دیگران و مسائل اجتماعی به کیفیت عواطف او بستگی دارد و شخصی که از رشد سالم هیجانی و عاطفی بهرمند نباشد هرگز فردی واقع بین، نیک¬اندیش، درست کردار، و در نتیجه فرد مفید و موثر در پیشرفت جامعه نخواهد بود (شعاری نژاد، 1388).
هیجان¬ها بسیار پیچیده¬تر از آن هستند که ابتدا به چشم می¬خورند. در نگاه اول همگی هیجان¬ها را به عنوان احساس، می¬شناسیم. ما شادی و ترس را می¬شناسیم زیرا جنبه¬ی احساسی آنها را طبق تجربه¬ی ما خیلی بارز هستند. وقتی با تحدیدی مواجه می¬شویم یا به سمت هدفی پیشرفت می¬کنیم، تقریباً غیر ممکن است که متوجه جنبه¬ی اساسی هیجان نشویم. اما به همان صورتی که بینی بخشی از صورت است، احساس¬ها نیز فقط جزئی از هیجان¬هاهستند (ریو، 2005، ترجمه¬ی سیدمحمدی، 1390)
2-4-2 تعریف هیجان:
واژه هیجان که با واژه¬های شور، احساس و عاطفه شباهت زیادی دارد به معنای هر نوع برانگیختگی ذهن و بدن است. همانطور که اشاره شد، هیجانات، احساسات و عواطف بخشی از وجود ما هستند. در واقع هیجان، احساس و عاطفه پدیده¬هایی هستند که ما هر روز با انواع مختلفی از آن درگیر هستیم. مسائلی مانند عشق، غم، شادی، خشم و عصبانیت و بسیاری دیگر از حالت¬ها که قطعاً همه¬ی ما تک تک آنها را به خوبی می¬شناسیم و همه¬ی آنها را احساس کرده¬ایم، محتوای هیجان، احساس و عاطفه ما را تشکیل می¬دهد (امامی نائینی، 1385).
روان¬شناسان در تعریف هیجان و عاطفه اختلاف نظر دارند زیرا هر کدام در تعریف خود زاویه¬ای از آن را در نظر می¬گیرند. چنان که بعضی از ایشان به منشاء و دگرگونی هیجان توجه دارند، برخی جنبه¬های عضوی آن را مورد توجه قرار می¬دهند، و گروهی نیز می¬خواهند ماهیت هیجان و عاطفه را به فطری و فرهنگی تقسیم کنند. استانلی هیجان را نخستین پایه¬ای که انرژی روانی در پیدایش و دگرگونی خود برآن استوار است تعریف می¬کند. جیمزلانکه معتقد است که ادراک حالات عضوی یا بدنی باعث پیدایش حالات هیجانی و عاطفی می¬شود و هیجان و عاطفه در واقع همین ادراک است. مکدوگال هیجان را نشانه بروز غرایز می¬داند (شعاری نژاد، 1388).
تعریف هیجان خیلی پیچیده¬تر از تعریف مجموع اجزای آن است. هیجان نوعی ساختار روان-شناختی است که این چهار جنبه¬ی تجربه را در یک الگوی هم زمان، هماهنگ می¬کند. هیجان همان چیزی است که عناصر احساس، انگیختگی، هدفمندی و یا بیانگری را در واکنشی منسجم به رویداد فراخوان، تنظیم می¬کند (ریو،2005، ترجمه¬ی سید محمدی، 1390).
پکرون، گتز و پری (2005) در راستای مدل فرآیند مولفه از هیجان، هیجان را به عنوان مجموعه¬ای از فرآیند¬های روانی به هم مرتبط می¬دانند که شامل مولفه¬های عاطفی، شناختی، فیزیولوژیکی، و انگیزشی می¬باشد.
اختلال¬های تنظیم هیجانی
مقدمه
2-4-2 تعریف هیجان:
2-4-3 ویژگی هیجان¬ها :
2-4-4 عوامل ایجاد هیجان :
2-4-5 تنظیم هیجان :
تنظیم هیجانی:
تنظیم هیجان بیشتر در دو چهارچوب مهم بررسی می¬شود:
2-4-6 مهارتهایی که در تنظیم هیجانی آموخته می¬شوند:
1-مهارتهای هیجانی:
2- مهارتهای شناختی:
3-مهارت خود آگاهی:
4- مهارت مقابله با فشار روانی:
5- مهارت همدلی:
6- مهارت ارتباط موثر:
7- مهارت مذاکره اصولی:
8- مهارت مدیریت احساسات:
9- مهارتهای رفتاری شامل :
2-4-7 راهبردهای مقابله با هیجان¬ها :
1-راهبردهای شناختی:
1-1-خودآگاهی:
2- راهبردهای رفتاری:
2-1 روشهای بلند مدت:
ورزش¬های هوازی:
پیش بینی:
آرام سازی خود:
2-2 روش¬های کوتاه مدت:
خود آگاهی هیجانی:
راهبردهای مقابله با عصبانیت و خشم :
الف- گفتن عبارت"ایست"
ب- تنفس عمیق:
ج- شمردن اعداد:
د- تلقین برخی جملات:
ه- خواندن یک بیت شعر یا یک جمله:
و- ترک موقعیت:
2-2-3- راهبردهای مقابله با غمگینی:
2-4-8 دیدگاههای زیربنای هیجانها:
1- دیدگاه زیستی :
2- دیدگاه شناختی :
3- دید گاه دو سیستمی:
2-4-9 اختلال تنظیم هیجانی:
2-5 تاریخچه و پیشینه تحقیق:
2-5-1 تحقیقات انجام شده در داخل ایران:
2-5-2 تحقیقات انجام شده در خارج از ایران:
منابع فارسی:
منابع انگلیسی
مبانی-نظری-و-پیشینه-تحقیق-اختلال-های-تنظیم-هیجانی_1523207255_6697_2718_1721.zip0.00 MB |