فصل دوم پایان نامه،پیشینه،ادبیات پژوهش ،کارشناسی ارشد روانشناسی،مفهوم ،مبانی نظری،تعاریف ,مفاهیم فناوری اطلاعات ویادگیری سازمانی دارای 79 صفحه وبا فرمت ورد وقابل ویرایش می باشد
توضیحات: فصل دوم پایان نامه کارشناسی ارشد (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)
همراه با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو پایان نامه
توضیحات نظری کامل در مورد متغیر
پیشینه داخلی و خارجی در مورد متغیر مربوطه و متغیرهای مشابه
رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب
منبع : انگلیسی وفارسی دارد (به شیوه APA)
نوع فایل: WORD و قابل ویرایش با فرمت doc
بخش هایی از محتوای فایل پیشینه ومبانی نظری::
فصل دوم : ادبیات تحقیق
بخش اول:فنآوری اطلاعات
اطلاعات چیست؟
اهمیت اطلاعات و سیستمهای اطلاعاتی
سیر تکامل فناوری اداری
انواع سیستمهای اطلاعات
سیستم گزارشات مدیریت
فنآوری اطلاعات
نقش فناوری اطلاعات در سازمان
طبقهبندی سیستمهای اطلاعاتی بر اساس نوع حمایتها
تحلیلگر سیستمها
سیستمهای اطلاعاتی مدیریت
تحقق دولت الکترونیک در ایران
مزایای دولت الکترونیکی
بخش دوم یادگیری سازمانی
یادگیری
اهمیت یادگیری در سازمان
سازمان یادگیرنده
ویژگیهای سازمان یادگیرنده
ابعاد یادگیری سازمانی
چشمانداز مشترک
فرهنگ سازمانی
کار و یادگیری گروهی
اشتراک دانش
تفکر سیستمی
رهبری مشارکتی
توسعهی شایستگیهای کارکنان
برخی دیگر از عوامل موثر بر یادگیری سازمانیمدلها و سطوح یادگیری سازمانی
رویکردهای یادگیری سازمانی
تقویت عناصر اساسی در یادگیری سازمانی
بخش سوم-پیشینه تحقیق
-1-2 بخش اول فنآوری اطلاعات
-1-1-2 مقدمه:
استفاده از فناوری اطلاعات، در کنار سیستمهای اطلاعاتی متنوعی که برای نیازهای مختلف طراحـی می گردد، گسترش یافته است. فناوری اطلاعات کارکنان را قادر میسازد تا بـا سـازمان، محـیط و یکـدیگر ارتباط بیشتر و بهتری برقرار کنند. مشارکت بیشتر در تصمیم گیری، افزایش سرعت تصمیمگیـری، افـزایش سرعت شناسایی مسائل، کاهش ارتفاع هرم سازمان، بهبود هماهنگی و افـزایش کارکنـان متخصـص، تنهـا برخی از تأثیراتی هستند که فناوری اطلاعات و سیستمهای اطلاعـاتی بـر برخـی از سـازمانها مـیگذارنـد (مهرینژاد، 1381، .(224-227
سرعت تغییرات فناوریها و بازار در دهه اخیر شتاب فوق العادهای داشته است. تمرکز بر موفقیّتهای رقابتی در شرایط بسیار آشفته کنونی جزء توانمندیهای شرکت ها در زمینهی توسعهی محصول جدید محسوب میگردد . محصولات جدید به نحو چشمگیر و فزاینده به عنوان کلید موفقیّت شرکتها بروز میکنند . در طول دهه 1970 میزان %20 از سود شرکتها و در دهه 1980 به میزان %33 از سود را برای تولید کنندگان به ارمغان آوردند و در دهه 1980 این درصد به %50 و در دهه 1990 برای کشورهای مختلف نظیر ژاپن %59.8 ، اسپانیا %49 و ایالات متحده . %59 (گونزالز1، 2002، .(261
دگرگونیهای جهان به واسطه فنآوری و فنآوری اطلاعات، اینترنت و به تبع آن دولت الکترونیکی و تجارت الکترونیکی که آن نیز به نوبه خود از فنآوری اطلاعات مشتق میشود، تحول ژرف و عمیقی در ارتباطات و فرایند انتقال اطلاعات ایجاد کرده است. این شرایط، زمینهای را برای تسهیل انجام امور تجاری
1 Javier, F., Gonzalez
و خرید و فروش ایجاد نموده که منجر به افزایش رقابت بین سازمانها شده است. سازمانها نیز به عنوان مؤسساتی که در حوزههای مختلف فعالیت میکنند از این امر مستثنی نبوده و در انجام امور خود با موانع و تهدیدهای گوناگونی مواجه هستند که برای فائق آمدن بر آنها و دستیابی به فرصتهای بالقوه بازار باید دارای مزیتهای رقابتی باشند(آماده، جعفرپور، .(1388
باید به دنبال راهحلی بود تا با ایجاد زیرساختهای قوی در صنعت فناوری اطلاعات بتوان رشد شگرفی در این صنایع داشت.
-2-1-2 اطلاعات چیست؟
شاید بتوان اطلاعات را لایهای بین دو لایه دادهها و آگاهی دانست. دادهها مواد خام اطلاعات را فراهم و اطلاعات خبری را منتقل میسازند و این آگاهی است که محتوای خبر را تحلیـل مـیکنـد (طالقـانی، 1382، (178
برای فهم واقعی معنی اطلاعات و عدم اختلاط آن با دادهها ما ابتدا تعریفی از ایـن دو را ارائـه مـینمـائیم: دادهها شامل واقعیتها و اشکالی هستند که برای کاربر، بیمعنی میباشند. وقتی که این دادهها پـردازش شـدند تبدیل به اطلاعات میشوند پس اطلاعات، دادههای پردازش شده یا دادههایی با معنی میباشند. تبدیل دادهها به اطلاعات توسط یک پردازنده اطلاعات انجام میشود. پردازنده اطلاعات یکـی از عنصـر کلیـدی سیسـتم ادراکی است. پردازنده اطلاعات میتواند شامل عناصر رایانهای ، عناصر غیر رایانهای یا ترکیبی از آن دو باشد (مک لوید، 1387، (15-16
اطلاعات در سیستمهای سازمانی مختلط انسان و ماشین از منابع زیر تغذیه میشود :
دستیابی اطلاعات محیط عملکرد مدیریت روشهای ذخیره اطلاعات جهت عملکرد سیستمهای عامل
روشهای انتقال اطلاعات و نحوه ایجاد ارتباط و ذخیره سازی و بازیابی .
امروزه اطلاعات برگ برنده شرکتهای بزرگ تجاری میباشد. از آنجا کـه گـردآوری اطلاعـات بـه روش دستی و معمولی برای شرکتهای چند ملیتی بزرگ غیر ممکن میباشد پس از آنها به سیسـتمهـای اطلاعـاتی برای پر کردن این خلاء روی آوردهاند. اطلاعات لازمه تصمیمگیری است و امروزه پدیـدهای چـون انفجـار اطلاعات، آلودگی اطلاعات و آنارشی اطلاعات مطرح است که لازمه استفاده مفید از اطلاعات در این آشفته
15
بازار وجود سیستمهای اطلاعاتی یکپارچه و منسجم بـرای تنظـیم و مـنظم کـردن اطلاعـات بـرای اسـتفاده کاوشگران اطلاعات میباشد. مدیران، همچنین به یکی از دو سبک متفاوت اسـتفاده از اطلاعـات بـه عنـوان راههایی برای استفاده از اطلاعات برای حل مشکل استفاده میکنند.
سبک سیستماتیک: 1 مدیر توجه خاصی برای پیگیری روش از پیش توصیه شده حـل مشـکل، ماننـد روش سیستمها دارد.
سبک حسی: 2 مدیر به هیچ روش قطعی توجهی نداشته اما روشی را برای وضعیت خاص، تغییـر مـی دهـد (مک لوید، 1387، ( 179
اطلاعات، آگاهی و هوشیاری میدهد، شگفتی میآفریند، انگیزه ایجاد میکند و از عدم اطمینان میکاهـد. اطلاعات گزینههای جدید را آشکار ساخته یا موجب حذف گزینـههـای نـامربوط و ضـعیف مـیگـردد. و سرانجام افراد را تحت تاثیر قرار داده آنها را بر میانگیزد که اقدامی بعمل آورند. اطلاعات بویژه در کسب و کار و تجارت، باید قبل از اینکه دیر شود، علائم هشدار دهنده بفرستد و از آینده خبر دهد. مدیری کـه تنهـا به گزارشهای گذشته توجه کند همانند کسی عمل میکند که به قول مک لوهان میکوشد با اسـتفاده از آینـه عقب جلو خود را ببیند. اطلاعات شامل دادهها، تصاویر، متون، اسناد و اصوات است کـه غالبـاً بـه نحـوی پیچیده در هم تنیده شدهاند. اما همواره در بافتی با معنی و سازمان یافته جای دارند . دادهها به معنای اجـزاء تشکیل دهنده اطلاعات پهنایی به مراتب وسیعتر از ارقام دارد.
ادبیات نظری وپیشینه تحقیق فناوری اطلاعات ویادگیری سازمانی_1525370164_7921_2718_1775.zip0.00 MB |