فصل دوم پایان نامه،پیشینه،ادبیات پژوهش ،کارشناسی ارشد روانشناسی،مفهوم ،مبانی نظری،تکانشگری وخود نظم دهی دارای 43 صفحه وبا فرمت ورد وقابل ویرایش می باشد
توضیحات: فصل دوم پایان نامه کارشناسی ارشد (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)
همراه با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو پایان نامه
توضیحات نظری کامل در مورد متغیر
پیشینه داخلی و خارجی در مورد متغیر مربوطه و متغیرهای مشابه
رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب
منبع : انگلیسی وفارسی دارد (به شیوه APA)
نوع فایل: WORD و قابل ویرایش با فرمت doc
بخش هایی از محتوای فایل پیشینه ومبانی نظری::
تکانشگري
تكانشگري هسته اصلي بسياري از آسـيب هـاي اجتمـاعي مانند مصرف مواد، قماربازي بيمارگونه، اختلالهاي شخصيت و دست زدن به اقدامات پرخاشجويانه اسـت. ايـن اخـتلال هـر ســال موجــب از ميــان رفــتن زمــان و ســرمايه در بــسياري از كـــشورها مـــي شـــود. یکی از رایج ترین تعاریف، تکانش گری به صورت آمادگی قبلی برای واکنش های سریع و بدون برنامه به محرک های درونی یا بیرونی بدون در نظر گرفتن نتایج منفی آن واکنش ها برای خود فرد یا دیگران، تعریف می شود(استنفورد و همکاران، 2009).
فرآيند تصميمگيري يا برگزيدن يك گزينه از ميان چند گزينه، يكي از عاليترين پردازشهاي شناختي به شمار ميرود. گونه ويژهاي از اين فرآيند كه به عنوان تصميمگيري مخاطره آمیز شناخته ميشود، در شرايطي پردازش (RDM) مخاطرهآميز ميشود كه شخص با گزينههايي روبه رو ميگردد كه انتخاب آنها باري از سود يا زيان در حال يا آينده به دنبال دارد و در عين حال ميزان اين سود و يا زيان با درجاتي از احتمال همراه است (اختياري و بهزادي، 1380الف و ب).
تصميمگيري مخاطرهآميز اهميت بالايي در زندگي فردي و اجتماعي افراد دارد و اختلال در اين نوع تصميمگيري هسته اصلي پديده تكانشگري و رفتارهاي تكانشي را تشكيل مي دهد (اختياري و بهزادي1380 الف). رفتارهاي تكانشي كه در برخي رويكردها، رفتارهاي مخاطره آميز نيز خوانده ميشوند، به عملكردهايي گفته ميشوند كه اگرچه تا اندازهاي با آسيب يا زيانهاي احتمالي همراهند، امكان دستيابي به گونهاي پاداش را نيز فراهم ميكنند (اختياري و بهزادي، جنتي و مقيمي، 1382). اين رفتارها بايد داراي سه عامل زير باشند:
الف) برگزيدن يك گزينه از ميان دو يا چند گزينه با پاداش احتمالي، ب) همراهي يكي از گزينهها با احتمال پيامدهاي ناگوار و ج) روشن نبودن احتمال پيامد ناگوار در زمان رخداد رفتار (لَن و چِرِک، 2000).
بسياري از مردم در زندگي روزمره دست به رفتارهاي تكانشي ميزنند (مولر، بارت، دوگهرتي، اشميتز و سوان، 2001). هر چند نشان دادن نمونههايي از رفتارهاي تكانشي به نظر ساده ميرسد، اما تعريف دقيق پديده تكانشگري دشوار است چرا كه اختلاف نظرهاي بسياري در تكانشي يا غيرتكانشي خواندن يك رفتار وجود دارد (اوندن، 1999). نكته پيچيده در بررسي رفتارهاي تكانشي تنوع عللي است كه ميتوانند بروز يك رفتار تكانشي را در پي داشته باشند. براي نمونه فردي كه مواد مخدر مصرف ميكند، ممكن است به علت گرايش به رفتارهاي خطر پذير، توجه زياد به پاداشها، بيتوجهي به آسيبها، علاقه به تجربه چيزهاي تازه و يا ديگر ويژگيهاي روانشناختي چنين رفتار تكانشياي را انجام دهد.
2-1-2-1 تکانه
تكانه اصرار و ميل شديد به انجام يك عمل در پاسخ به يك محرك ذهني يا بيروني است (بروكر، 1989). تكانشگري طيف گستردهاي از رفتارهايي است كه روي آن كمتر تفكر شده، به صورت رشد نايافته براي دستيابي به يك پاداش يا لذت بروز ميكنند، از خطر بالايي برخوردارند، و پيامدهاي ناخواسته قابل توجهي را در پي دارند (اوندن، 1999). همچنين تعريف تكانشگري از ديدگاه رفتارشناسي، دربرگيرنده سود كوتاهمدت هر چند كم ارزش در برابر دستاوردهاي بلندمدت ولي با ارزشتر ميباشد (پتري، 2001).
تكانشگري و رفتار تكانشي داراي سه ويژگي اساسي است كه آن را از اصطلاحات مشابهي مانند بيشواكنش جدا ميكند. اين رفتارها، شتابزده، برنامهريزي نشده، بدون فكر و مستعد اشتباه هستند، در حاليكه در بيش واكنش به جاي تأكيد بر سرعت بروز عكسالعمل، تأكيد بر شدت و طول زماني است كه عكسالعمل رخ ميدهد (سوان و هلندر، 2002). رفتارهاي تكانشي همچنين برخلاف رفتارهايجبري است كه فرد بر وجود رفتار آگاهي دارد و هدف از رفتار، نه كسب لذت، بلكه عموماً دوري از يك اضطراب ميباشد. همچنين متفاوت از رفتارهايي كه ناشي از نارسايي در داوري و تصميمگيري ميباشند و فرد در حقيقت در مرحله قضاوت اختلال دارد (مولر و همكاران، 2001). مولر و همكاران (همان جا) بر پايه بررسيهاي انجام شده با رويكردهاي زيستي، روانشناختي و جامعهشناختي بر روي تكانشگري، كوشيدهاند تعريفي براي پوشش هر سه رويكرد با عنوان تعريف زيستي - رواني - اجتماعي ارايه نمايند.
2-1-2-7 نظریه های خود نظم دهی
2-1-2-7-1 نظریه ی خود نظم دهی بندورا
بندورا (1986) سه شرط را برای خود نظمدهی مطرح کرده است. خویشتننگری، خود قضاوتی و خود واکنشی. خویشتنداری یعنی افراد بتوانند اعمال خودشان را زیر نظر بگیرند. اطلاعات گردآوریشده از راه خویشتننگری، به عنوان یک سازماندهنده برای تغییر به کار گرفته میشود. اما افراد باید عملکرد خود را ارزیابی کنند و این موضوع با خود قضاوتی است. افراد توانایی ژرفاندیشی دارند و میتوانند از طریق تعیین اهدافشان درباره ارزش اعمالشان قضاوت کنند و قضاوتها به خود واکنشی منجر میشود، این خود واکنشی روشهایی هستند که افراد از طریق تقویت کردن و یا تنبیه کردن خود برای اعمال خود مشوقها یا پاداشهایی را به وجود میآورند (فیست، 2002؛ ترجمه سید محمدی، 1387).
افراد خود نظمده، براساس معیارها و اهدافی که برای خود انتخاب کردهاند، مشخص میکنند که کدام یک از رفتارهایشان با معیار و اهدافشان همخوانی دارد و کدام یک از آنها ناهمخوان است، بنابراین این افراد براساس ارزیابی شخصی به صورت مثبت یا منفی به رفتارهایشان واکنش نشان میدهند (بندورا، 1997).
بندورا (1997) خود نظمدهی را متغیر مهمی برای پیشرفت فرایند اجتماعی شدن در نظر میگیرد و چنین میگوید فرد با سازماندهی محیط و تعیین اهداف و پیامدهای مورد انتظار به شناختی میرسدکه تا حدودی رفتار آدمی را به کنترل در میآورد.
2-1-2-7-2 نظریه ی خود نظم دهی کارور و شییر
کارور و شییر الگوی قابل تعمیمی از خود نظمدهی تهیه کردهاند که درگیری خود نظمیافته افراد را در تکالیف توصیه میکنند. زمانیکه فرد به دنبال هدفی با مانعی رو به رو شود مسئله را ارزیابی میکند و بازبینی در مسئله و اطمینان و امیدواری طرح قبلی را رها کرده و با تغییر و اصلاح و تلاش بیشتر میتواند به هدفش نزدیک شود. اگر اطمینان و امیدواری وجود نداشته باشد، فرد براساس طرح قبلی خود تلاش میکند، کار را در جهت اولیه خود ادامه میدهد. وقتی که فرد به بازبینی پیشرفت خود میپردازد و در مورد آن قضاوت میکند عواطف حاصل از این نظارت و قضاوت بر درگیری بعدی تاثیر میگذارد، این قضاوتها نیز به نوبهی خود براساس سطح اطمینان و امیدواری فرد تشکیل میگردد (طاهری خراسانی، 1378).
کارور و شییر (1982) خود نظمدهی را با سه مولفه معرفی میکنند: تعیین معیارها و اهداف رفتاری، مقایسه خود واقعی با معیارها و تغییر دادن وضعیت جاری. عقیده بر این است که نقص در هر کدام از مولفهها احتمال دارد باعث ایجاد مشکلاتی در خود نظمدهی شود.
Self - Observation
Self - judgment
Self - reaction
Feist
Carror & Shier
confidence
hopefulness
impulsiveness
Stanford MS
risky decision making
impulsive behavior
risky behaviors
Lane
Cherek
Moeller
Barrett
Dougherty
Schmitz
Swann
Evenden
impulse
Churchill's Medical Dictionary, 1989
Brooker
Petry
over reaction
unplanned
error prone
Hollander
judgement
biopsychosocial
پیشینه-ومبانی-نظری-يژوهش-تکانشگري_1526192823_8494_2718_1138.zip0.00 MB |