خانه راهنمای خرید پیگیری سفارش پشتیبانی درباره ما تماس با ما
محصولات مرتبط
ادبیات نظری وپیشینه پژوهش رضایت زناشویی
ادبیات نظری وپیشینه پژوهش رضایت زناشویی
قیمت : 19,000 تومان
ادبیات نظری وپیشینه تحقیق مدیریت تعارض
ادبیات نظری وپیشینه تحقیق مدیریت تعارض
قیمت : 19,000 تومان
مبانی نظری وپیشینه تحقیق اهمال کاری تحصیلی
مبانی نظری وپیشینه تحقیق اهمال کاری تحصیلی
قیمت : 18,900 تومان
ادبیات نظری تحقیق وپیشینه پژوهش خودکارآمدی عمومی
ادبیات نظری تحقیق وپیشینه پژوهش خودکارآمدی عمومی
قیمت : 19,000 تومان

ادبیات نظری وپیشینه تحقیق تکانشگری وخود نظم دهی

ادبیات نظری وپیشینه تحقیق تکانشگری وخود نظم دهی

فصل دوم پایان نامه،پیشینه،ادبیات پژوهش ،کارشناسی ارشد روانشناسی،مفهوم ،مبانی نظری،تکانشگری وخود نظم دهی دارای 43 صفحه وبا فرمت ورد وقابل ویرایش می باشد


توضیحات: فصل دوم پایان نامه کارشناسی ارشد (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)
همراه با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو پایان نامه
توضیحات نظری کامل در مورد متغیر
پیشینه داخلی و خارجی در مورد متغیر مربوطه و متغیرهای مشابه
رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب
منبع : انگلیسی وفارسی دارد (به شیوه APA)
نوع فایل: WORD و قابل ویرایش با فرمت doc

بخش هایی از محتوای فایل پیشینه ومبانی نظری::


تکانشگري

تكانشگري هسته اصلي بسياري از آسـيب هـاي اجتمـاعي مانند مصرف مواد، قماربازي بيمارگونه، اختلالهاي شخصيت و دست زدن به اقدامات پرخاشجويانه اسـت. ايـن اخـتلال هـر ســال موجــب از ميــان رفــتن زمــان و ســرمايه در بــسياري از كـــشورها مـــي شـــود. یکی از رایج ترین تعاریف، تکانش گری به صورت آمادگی قبلی برای واکنش های سریع و بدون برنامه به محرک های درونی یا بیرونی بدون در نظر گرفتن نتایج منفی آن واکنش ها برای خود فرد یا دیگران، تعریف می شود(استنفورد و همکاران، 2009).

فرآيند تصميم­گيري يا برگزيدن يك گزينه از ميان چند گزينه، يكي از عالي­ترين پردازش­هاي شناختي به شمار مي­رود. گونه ويژه­اي از اين فرآيند كه به عنوان تصميم­گيري مخاطره آمیز شناخته مي­شود، در شرايطي پردازش (RDM) مخاطره­آميز مي­شود كه شخص با گزينه­هايي روبه رو مي­گردد كه انتخاب آنها باري از سود يا زيان در حال يا آينده به دنبال دارد و در عين حال ميزان اين سود و يا زيان با درجاتي از احتمال همراه است (اختياري و بهزادي، 1380الف و ب).

تصميم­گيري مخاطره­آميز اهميت بالايي در زندگي فردي و اجتماعي افراد دارد و اختلال در اين نوع تصميم­گيري هسته اصلي پديده تكانشگري و رفتارهاي تكانشي را تشكيل مي دهد (اختياري و بهزادي1380 الف). رفتارهاي تكانشي كه در برخي رويكردها، رفتارهاي مخاطره آميز نيز خوانده مي­شوند، به عملكردهايي گفته مي­شوند كه اگرچه تا اندازه­اي با آسيب يا زيان­هاي احتمالي همراهند، امكان دستيابي به گونه­اي پاداش را نيز فراهم مي­كنند (اختياري و بهزادي، جنتي و مقيمي، 1382). اين رفتارها بايد داراي سه عامل زير باشند:

الف) برگزيدن يك گزينه از ميان دو يا چند گزينه با پاداش احتمالي، ب) همراهي يكي از گزينه­ها با احتمال پيامدهاي ناگوار و ج) روشن نبودن احتمال پيامد ناگوار در زمان رخداد رفتار (لَن و چِرِک، 2000).

بسياري از مردم در زندگي روزمره دست به رفتارهاي تكانشي مي­زنند (مولر، بارت، دوگهرتي، اشميتز و سوان، 2001). هر چند نشان دادن نمونه­هايي از رفتارهاي تكانشي به نظر ساده مي­رسد، اما تعريف دقيق پديده تكانشگري دشوار است چرا كه اختلاف نظرهاي بسياري در تكانشي يا غيرتكانشي خواندن يك رفتار وجود دارد (اوندن، 1999). نكته پيچيده در بررسي رفتارهاي تكانشي تنوع عللي است كه مي­توانند بروز يك رفتار تكانشي را در پي داشته باشند. براي نمونه فردي كه مواد مخدر مصرف مي­كند، ممكن است به علت گرايش به رفتارهاي خطر پذير، توجه زياد به پاداش­ها، بي­توجهي به آسيب­ها، علاقه به تجربه چيزهاي تازه و يا ديگر ويژگي­هاي روان­شناختي چنين رفتار تكانشي­اي را انجام دهد.



2-1-2-1 تکانه

تكانه اصرار و ميل شديد به انجام يك عمل در پاسخ به يك محرك ذهني يا بيروني است (بروكر، 1989). تكانشگري طيف گسترده­اي از رفتارهايي است كه روي آن كمتر تفكر شده، به صورت رشد نايافته براي دست­يابي به يك پاداش يا لذت بروز مي­كنند­، از خطر بالايي برخوردارند، و پيامدهاي ناخواسته قابل توجهي را در پي دارند (اوندن، 1999). همچنين تعريف تكانشگري از ديدگاه رفتارشناسي، دربرگيرنده سود كوتاه­مدت هر چند كم ارزش در برابر دستاوردهاي بلندمدت ولي با ارزش­تر مي­باشد (پتري، 2001).

تكانشگري و رفتار تكانشي داراي سه ويژگي اساسي است كه آن را از اصطلاحات مشابهي مانند بيش­واكنش جدا مي­كند. اين رفتارها، شتاب­زده، برنامه­ريزي نشده، بدون فكر و مستعد اشتباه هستند، در حالي­كه در بيش واكنش به جاي تأكيد بر سرعت بروز عكس­العمل، تأكيد بر شدت و طول زماني است كه عكس­العمل رخ مي­دهد (سوان و هلندر، 2002). رفتارهاي تكانشي همچنين برخلاف رفتارهاي­جبري است كه فرد بر وجود رفتار آگاهي دارد و هدف از رفتار، نه كسب لذت، بلكه عموماً دوري از يك اضطراب مي­باشد. همچنين متفاوت از رفتارهايي كه ناشي از نارسايي در داوري و تصميم­گيري مي­باشند و فرد در حقيقت در مرحله قضاوت اختلال دارد (مولر و همكاران، 2001). مولر و همكاران (همان جا) بر پايه بررسي­هاي انجام شده با رويكردهاي زيستي، روان­شناختي و جامعه­شناختي بر روي تكانشگري، كوشيده­اند تعريفي براي پوشش هر سه رويكرد با عنوان تعريف زيستي - رواني - اجتماعي ارايه نمايند.


2-1-2-7 نظریه ­های خود نظم ­دهی

2-1-2-7-1 نظریه­ ی خود نظم ­دهی بندورا

بندورا (1986) سه شرط را برای خود نظم­دهی مطرح کرده است. خویشتن­نگری، خود قضاوتی و خود واکنشی. خویشتن­داری یعنی افراد بتوانند اعمال خودشان را زیر نظر بگیرند. اطلاعات گردآوری­شده از راه خویشتن­نگری، به عنوان یک سازمان­دهنده برای تغییر به کار گرفته می­شود. اما افراد باید عملکرد خود را ارزیابی کنند و این موضوع با خود قضاوتی است. افراد توانایی ژرف­اندیشی دارند و می­توانند از طریق تعیین اهداف­شان درباره ارزش اعمالشان قضاوت کنند و قضاوت­ها به خود واکنشی منجر می­شود، این خود واکنشی روش­هایی هستند که افراد از طریق تقویت کردن و یا تنبیه کردن خود برای اعمال خود مشوق­ها یا پاداش­هایی را به وجود می­آورند (فیست، 2002؛ ترجمه سید محمدی، 1387).

افراد خود نظم­ده، براساس معیارها و اهدافی که برای خود انتخاب کرده­اند، مشخص می­کنند که کدام یک از رفتارهایشان با معیار و اهدافشان همخوانی دارد و کدام یک از آن­ها ناهمخوان است، بنابراین این افراد براساس ارزیابی شخصی به صورت مثبت یا منفی به رفتارهایشان واکنش نشان می­دهند (بندورا، 1997).

بندورا (1997) خود نظم­دهی را متغیر مهمی برای پیشرفت فرایند اجتماعی شدن در نظر می­گیرد و چنین می­گوید فرد با سازماندهی محیط و تعیین اهداف و پیامدهای مورد انتظار به شناختی می­رسدکه تا حدودی رفتار آدمی را به کنترل در می­آورد.


2-1-2-7-2 نظریه­ ی خود نظم­ دهی کارور و شی­یر

کارور و شی­یر الگوی قابل تعمیمی از خود نظم­دهی تهیه کرده­اند که درگیری خود نظم­یافته افراد را در تکالیف توصیه می­کنند. زمانی­که فرد به دنبال هدفی با مانعی رو به رو شود مسئله را ارزیابی می­کند و بازبینی در مسئله و اطمینان و امیدواری طرح قبلی را رها کرده و با تغییر و اصلاح و تلاش بیشتر می­تواند به هدفش نزدیک شود. اگر اطمینان و امیدواری وجود نداشته باشد، فرد براساس طرح قبلی خود تلاش می­کند، کار را در جهت اولیه خود ادامه می­دهد. وقتی که فرد به بازبینی پیشرفت خود می­پردازد و در مورد آن قضاوت می­کند عواطف حاصل از این نظارت و قضاوت بر درگیری بعدی تاثیر می­گذارد، این قضاوت­ها نیز به نوبه­ی خود براساس سطح اطمینان و امیدواری فرد تشکیل می­گردد (طاهری خراسانی، 1378).

کارور و شی­یر (1982) خود نظم­دهی را با سه مولفه معرفی می­کنند: تعیین معیارها و اهداف رفتاری، مقایسه خود واقعی با معیارها و تغییر دادن وضعیت جاری. عقیده بر این است که نقص در هر کدام از مولفه­ها احتمال دارد باعث ایجاد مشکلاتی در خود نظم­دهی شود.

Self - Observation

Self - judgment

Self - reaction

Feist

Carror & Shier

confidence

hopefulness

impulsiveness

Stanford MS

risky decision making

impulsive behavior

risky behaviors

Lane

Cherek

Moeller

Barrett

Dougherty

Schmitz

Swann

Evenden

impulse

Churchill's Medical Dictionary, 1989

Brooker

Petry

over reaction

unplanned

error prone

Hollander

judgement

biopsychosocial

فایل هایی که پس از خرید می توانید دانلود نمائید

پیشینه-ومبانی-نظری-يژوهش-تکانشگري_1526192823_8494_2718_1138.zip0.00 MB
پرداخت و دانلود محصول
بررسی اعتبار کد دریافت کد تخفیف
مبلغ قابل پرداخت : 19,000 تومان پرداخت از طریق درگاه
انتقال به صفحه پرداخت