فصل دوم پایان نامه،پیشینه،ادبیات پژوهش ،کارشناسی ارشد روانشناسی،مفهوم ،مبانی نظری،مبانی نظری وپیشینه تحقیق آموزش زبان انگلیسی و اهمیت ارزیابی کتابهای درسی
دارای 21 صفحه وبا فرمت ورد وقابل ویرایش می باشد.
توضیحات: فصل دوم پایان نامه کارشناسی ارشد (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)
همراه با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو پایان نامه
توضیحات نظری کامل در مورد متغیر پیشینه داخلی و خارجی در مورد متغیر مربوطه و متغیرهای مشابه
رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب
منبع : انگلیسی وفارسی دارد (به شیوه APA)
نوع فایل: WORD و قابل ویرایش با فرمت .docx
بخش هایی از محتوای فایل پیشینه ومبانی نظری::
مبانی نظری وپیشینه تحقیق آموزش زبان انگلیسی و اهمیت ارزیابی کتابهای درسی
فصل دوم: مباحث نظری و پیشینه تحقیق
2-1.مقدمه.................................................................................................. 13
2-2.نگاهی گذرا به آموزش زبان انگلیسی در ایران ................................................ 13
2-3. اهمیت کتابهای درسی و تهیه و تدوین آنها .................................................. 15
2-4.معرفی اجمالی کتاب انگلیسی پایه هفتم ......................................................... 19
2-5. اهمیت ارزیابی کتابهای درسی ............................................................... 20
2-6.اهداف ارزیابی .................................................................................... 21
2-7.پیشینه تحقیق در خارج از کشور.................................................................. 23
2-8.پیشینه تحقیق در داخل کشور .................................................................... 25
فصل دوم
مباحث نظری وپیشینه تحقیق
2-1. مقدمه
در این فصل تلاش بر آن است تا پس از نگاهی گذرا به آموزش زبان انگلیسی در کشورمان، تصویر روشنی از جایگاه و اهمیت کتابهای درسی و تهیه و تدوین آنها، ارائه نمائیم و پس از معرفی اجمالی کتاب هفتم، به اهمیت ارزیابی کتابهای درسی بپردازیم و در پایان، پژوهشهای انجام شده در داخل و خارج از کشور را، که مرتبط با موضوع هستند، مورد بررسی قرار دهیم.
2-2. نگاهی گذرا به آموزش زبان انگلیسی در ایران
اولین کتاب درسی که در ایران برای زبان انگلیسی تعریف شد به سال 1318 برمیگردد، که برای تدریس در مقطع شش ساله دبیرستان توسط گروهی از مؤلفان ایرانی و غیر ایرانی تدوین و منتشر گردید.
فروزنده(2011، به استناد علوی مقدم و خیرآبادی، 1391) در مورد اولین کتابهای زبان انگلیسی کشورمان مینویسد: " این مجموعه از روش آموزش مستقیم و آموزش خواندنمحور با تنوع وسیعی از موضوعات در هر کتاب تبعیت میکرد. این شش کتاب از طراحی و فرایند تدریس یکسانی در هر درس برخوردار نبودند؛ بهگونهای که یک درس ممکن بود به معرفی قطعهای ادبی در یک صفحه و بدون تمرینهای مربوط به آن بپردازد و در درس دیگر فقط به دستورزبان خواه مرتبط یا نامرتبط با درسهای پیشین و پسین اختصاص یابد." این مجموعه از کتابها حدود ربع قرن و تا سال 1343 که با مجموعهای موسوم به کتابهای سطحبندیشده جایگزین شد و مورد استفاده قرار گرفت.
در مجموعه جدید، مؤلفان کوشیده بودند از روشهای تدریس سنتی مانند روش مستقیم به جریان غالب آن دوران بهویژه روش دیداری- شنیداری و آموزش موقعیتمحور تغییر جهت داده و تحولات آموزش زبان در آن دوران را در محتوای کتابهای تألیفشده لحاظ کنند. این مجموعه از کتابهای آموزش زبان انگلیسی نیز تا پس از پیروزی انقلاب اسلامی در مدارس تدریس میشد و از سال 1361 با مجموعه دیگری از کتابها جایگزین گردید. آموزش زبان انگلیسی پس از انقلاب اسلامی تحت تأثیر تحول در نظام آموزشی کشور(از جمله افزوده شدن مقطع راهنمایی تحصیلی) تغییرات شکلی و محتوایی فراوانی یافت و تدریس زبان انگلیسی از سال نخست مقطع راهنمایی تحصیلی آغاز گردید.
از دید فروزنده(همان)، یکی از کاستیهای عمده کتابهای انگلیسی ایران در مقاطع مختلف، نبود سیاستگذاری کلان در عرصه آموزش زبان انگلیسی در نظام آموزش کشورمان است. و این درحالی است که صاحبنظران حوزه آموزش زبان انگلیسی خود براین باورند که در ایجاد تحول در آموزش زبان، برنامهدرسی نقش کلیدی دارد، به همین دلیل است که در بسیاری از کشورها که تحول در آموزش زبان را در دستور کار خود قراردادهاند، مسیر تحول از برنامهدرسی آغاز شده است(عنانیسراب،1390 به استناد مهرمحمدی و دیگران، 1392).
خوشبختانه درسالهای اخیر به این نکته توجه شده و تلاشهای برنامهمحوری، در این زمینه صورت گرفتهاست. یکی از این تلاشها، تصویب تدوین برنامهدرسیملی (اردیبهشت 1389) میباشد که در آن به اهمیت زبان انگلیسی بیش از پیش توجه شدهاست. از دید علویمقدم و خیرآبادی (1391) برنامهدرسی ملی، زمینه ایجاد تحولی درخور توجه را، در بخش آموزش زبان انگلیسی فراهم آوردهاست. تغییراتی که امسال بر اساس سند درس ملی در کتاب انگلیسی هفتم صورت گرفته، اساسیترین تحول در محتوای این درس است، که بعد از 27 سال انجام شدهاست. یکی از ویژگیهای مهم این کتاب، توجه به هر چهار مهارت یادگیری زبان میباشد، موضوعی که پیشتر بهویژه در حوزههای گوشدادن و صحبتکردن مغفول مانده بود. و دیگر ویژگی مثبت آن، تغییر رویکرد آموزش زبانهای خارجی از شیوه سنتی به ارتباطی میباشد؛ چرا که در آموزش زبان، اکنون دیگر جای تردید وجود ندارد که تأکید بر اهداف ساختاری و تهیکردن آموزش از توجه به اهداف ارتباطی، به تلف شدن وقت، انرژی و امکانات مادی جامعه میانجامد. و کاربرد چنین آموزشی فقط به کلاس درس و محیطهای آموزشی محدود خواهدشد و در نتیجه افراد در مواجهه با کاربردهای واقعی زبان توان و کارایی لازم را نخواهندداشت(عنانیسراب،1390 به استناد مهرمحمدی و دیگران، 1392).
امید میرود با تغییرات اساسی که در نظام آموزش کشور بهخصوص در حوزه آموزش زبان انگلیسی صورت گرفته، گامهایی بلند در نحوه فراگیری زبان انگلیسی برداشته و شاهد یک نظام موفق آموزشی در کشورمان باشیم.
2-3. اهمیت کتابهای درسی و تهیه و تدوین آنها
به استناد مهرمحمدی و همکاران (1392)، کتاب درسی یکی از ارکان اصلی آموزش زبان انگلیسی است و با وجود پیداش مواد و منابع دیگر، کتاب درسی به حیات خود ادامه داده و کماکان پراستفادهترین منبع برای آموزش و یادگیری زبان انگلیسی است و میزان تولید واستفاده از آن همواره روبه افزایش بودهاست. نگاهی به آثار موجود در این حوزه، خود ، حکایت از این واقعیت دارد و در واقع مهر تأییدی بر صحت مطالب فوق میباشد .
بیتردید اهمیت کتابهای درسی موضوعی انکارناپذیر است که در روند آموزش زبان انگلیسی نقش مهمی را ایفا میکنند. بنابه گفته،هاچینسون و تورز 1994 (به استناد حسینینسب وهمکاران، 1388 ؛ ریاضی ومصلانژاد،2010؛ بیرجندی و علیزاده، 2012؛ لیتز، 2005) کتاب درسی، یک ماده جهانی است وبدون کتاب درسی مرتبط با موضوع تدریس، هیچ محیط یاددهی ـ یادگیری کامل نیست. نظریهپرداز دیگری به نام شلدون 1998 (همان جا) اظهار میدارد که کتابهای درسی نه تنها قلب هر برنامه آموزش زبان انگلیسی را تشکیل میدهد؛ بلکه کاربرد آنها در محیط کلاسی دارای مزایایی هم هست(هم برای معلمان و هم برایدانشآموزان).
مزایای استفاده از کتاب درسی، برای دانشآموزان به قرار زیر است : اولاً، هیکرافت(1998 ، به استناد حسینینسب وهمکاران، 1388 ؛ ریاضی ومصلانژاد،2010؛ بیرجندی و علیزاده، 2012؛ لیتز، 2005) معتقد است کتاب درسی از نظر
روانی به دانشآموز کمک میکند؛ چرا که دانشآموز ازطریق این کتابها میتواند پیشرفت تحصیلی خود را اندازهگیری کند. مزیت دوم را اونیل 1982(همان جا) مطرح کردهاست و آن این است که کتابهای درسی در توجه به نیاز دانشآموزان حساس هستند. اگرچه در بعضی مواقع بهنحو احسن طراحی نمیشوند ولی با توجه به وقت و هزینه صرفشده در تهیه وتدوین کتابها، آنها باید متناسب با نیازهای دانشآموزان باشند. و سوم اینکه شلدون (1998 به استناد حسینینسب و همکاران، 1388) معتقد است ازنظر دانشآموزان مطالب ارائه شده در کتابهای درسی که بهصورت مکتوب میباشند معتبرتراز مطالبی هستند که توسط معلم در کلاس ارائه میشوند. و مزیت چهارم را کانینگزوزث(1995 به استنادحسینینسب وهمکاران، 1388 ؛ بیرجندی و علیزاده، 2012 ؛ العمری، 2008) مطرح میکند، بهعقیده وی کتب درسی بهترین و مؤثرترین منبع برای یادگیری خودراهبر هستند؛ علاوهبر آن کتابها به عنوان منبعی قابل رجوع برای دانشآموزان بهشمار میآیند و منعکسکننده اهداف از پیش تعیینشده یادگیری هستند و به معلمان کمتجربه کمک میکنند تا از حصول اهداف آموزشی مطلع باشند.
. Direct Method (DM)
. Reading Method (RM)
. Graded English
. Audio-Lingual Method (ALT)
.Situational Language Teaching (SLT).
مبانی نظری وپیشینه تحقیق آموزش زبان انگلیسی و اهمیت ارزیابی کتابهای درسی_1526401628_8641_2718_1645.zip0.00 MB |