فصل دوم پایان نامه،پیشینه،ادبیات پژوهش ،کارشناسی ارشد روانشناسی،مفهوم ،مبانی نظری،مبانی نظری وپیشینه تحقیق مبانی نظری وپیشینه تحقیق پیشرفت تحصیلی و عوامل مؤثر در آن دارای 15 صفحه وبا فرمت ورد وقابل ویرایش می باشد
توضیحات: فصل دوم پایان نامه کارشناسی ارشد (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)
همراه با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو پایان نامه
توضیحات نظری کامل در مورد متغیر پیشینه داخلی و خارجی در مورد متغیر مربوطه و متغیرهای مشابه
رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب
منبع : انگلیسی وفارسی دارد (به شیوه APA)
نوع فایل: ورد و قابل ویرایش با فرمت .docx
بخش هایی از محتوای فایل پیشینه ومبانی نظری::
فصل دوم : پیشینه ی تحقیق ........................................................................ 17
مقدمه ................................................................................................................................ 18
تاریخچه ی تحقیق ............................................................................................................ 20
ارائه ی نظریات درباره تحقیق ............................................................................................ 22
تحقیقات انجام شده .......................................................................................................... 25
ویژگی های تحقیق از نظر تاک من .................................................................................. 29
ویژگی های تحقیق از نظر جان بست ................................................................................ 30
پیشرفت تحصیلی و عوامل مربوط به آن ............................................................................ 32
خلاصه فصل دوم ............................................................................................................. 34
مقدمه :
تحقیق زاده ی بارقه ی ناگهانی یک فکر نیست ، بلکه فعالیتی نظام مند در جهت پی بردن به چرائی و چگونگی های یک مسئله با استفاده از ابزارهای علمی مناسب است .
اصولاً از آغاز پیدایش انسان اندیشیدن با ذات و سرشت او در انطباق بوده است به این معنی که انسان نخستین ، اولین پرسش ها را در برابر دگرگونی های پیرامون خود برای شناخت عوامل مؤثر در این دگرگونی ها مطرح ساخت و کنجکاوی در جهت مهار ساختن طبیعت و تحصیل اراده ی خویشتن بر اطراف را با بکار بستن شیوه های گوناگون آغاز کرد . به این ترتیب پیدائی سؤالاتی در ذهن انسان او را به اندیشیدن وا داشت و دستیابی به پاسخ به شناخت انجامید ، یعنی در حقیقت می توان گفت اندیشیدن به منظور پاسخگویی به ابهامات جزء جدا نشدنی ذات و سرشت آدمی بوده است و بسیاری از متفکران یونان باستان تا کنون اندیشیدن در باب جهان هستی را از اساسی ترین نیازهای بشر دانسته اند .
در کشورهایی نظیر ایران که طیف پیچیده ای از نظام های کهن و جدید در کنار یکدیگر زندگی می کنند و با توجه به تنوع فرهنگی جوامع و توصیف های این کشور و سرعت غیر یکنواخت هر یک از فرهنگ های موجود در انطباق با تحولات آینده ی کاری به مراتب بیشتر و دشوارتر را پیش روی برنامه ریزان کشور قرار خواهد داد . قدر مسلم این است که نمی توان تنها بخشی از جامعه ی ایران اسلامی را انتخاب و آمادگی و همسویی با آینده را در آن تزریق کرد ، بلکه ضروری است سر تا سر یک کشور در یک برنامه ریزی وسیع ملی شرکت داده شده ، رشد اجتماعی ، فرهنگی ، سیاسی و اقتصادی هر بخش آن با توجه به سابقه ی فرهنگی و در زمینه ی اقتصادی و اجتماعی خاص آن منطقه در برنامه ریزی برای آینده مدنظر قرار گیرد .
برخی از متفکران با خوش بینی اعتقاد دارند که ایران از توان و زمینه ی لازم و کافی برای این انطباق برخوردار است و با سازماندهی نیروهای خود و مدیریت صحیح و خلاق خواهد توانست نقش در خوری را در جهان آینده ایفا کند . برخی دیگر تا این اندازه خوش بین نیستند و اعتقاد دارند که ایران در حال حاضر از کشورهای صنعتی جهان بسیار دور است و برای رسیدن به یک آینده ی مطمئن نیاز به یک عزم ملی احساس می شود . در هر حال هر یک از این تفکرات بر اهمیت تحقیقات و نهادینه کردن آن تأکید دارد . آینده ی روشن نیاز به برنامه ریزی روشن و حساب شده و مبتنی بر آرمان های انسانی و الهی دارد و اسوه ای در زمینه ی رشد متوازن فرهنگی بپردازد و برای تحقیق این امر در رسیدن به یک توسعه ی پایدار ضروری است . هر گام در این حرکت دشوار بر اساس تحقیقات جامع و بسنده ای برداشته می شود .
تاریخچه تحقیق :
تحقیقات به معنای امروزی آن با تأسیس مؤسسه ی تحقیقات پاستور در سال 1299 در ایران آغاز می شود ، پس از آن مؤسسه ی رازی در سال 1310 ، مرکز تحقیقات دامپروری حیدرآباد در سال 1312 ، انستیتوتون ایران در سال 1316 و مؤسسه ی لغت نامه ی دهخدا در سال 1324 تأسیس می شوند . این روند رشد ادامه پیدا می کند به نحوی که در سال 1320 طبعاً 5 مؤسسه ی پژوهشی در سال 1340 ، 19 مؤسسه پژوهشی در سال 1350 ، جمعاً 51 مؤسسه پژوهشی در سال 1360 ، 86 مؤسسه پژوهشی در ایران فعالیت داشتند . بدین ترتیب مؤسسه های تحقیقاتی ایران در سه دهه 1330 ، 1340 ، 1350 به وجود آمده اند . این سه دهه ، دهه های برنامه ریزی ، بالا رفتن فروش نفت درآمد ارزی و تأسیس و تقویت مراکز آموزش عالی بوده اند .
کار تحقیق در اواسط دهه ی 50 سازمان اولیه ی خود را پیدا می کند ، در سال 1355 ، 8000 نفر در مؤسسات پژوهشی کار می کرده اند که حدود 5800 نفر آنان کادر تحقیقاتی بوده اند . از این گروه 1/57 % دکتری ، 23% فوق لیسانس ، 1/71 % لیسانس داشته اند . از نظر توان پژوهشی 35% ، مهندسی 20% ، علوم پایه 14% ، کشاورزی 10% ، علوم انسانی و اجتماعی 20% دهند 10% از حجم کل را به خود اختصاص می داده اند .
طی این سال ها ، تحقیقات کم کم سهم بیشتری از تولید ناخالص ملی را به خود اختصاص می دهد . تحقیقات وضع بهتری دارد ولی روند نزولی در سال 1349 به بعد آغاز می شود . چرا که جاه طلبی ناشی از درآمدهای سرشار از نفت که از اوایل دهه ی 50 آغاز می شود از اهمیت نقش تحقیقات در اذهان هیئت حاکمه می کاهد . این روند ادامه پیدا می کند تا در سال های 61 – 57 بواسطه ی پیروزی انقلاب اسلامی و درگیری های داخلی ، درصد بودجه ی تحقیقات از تولید ناخالص ملی به حداقل خود می رسد و از سال 62 به دلیل اتمام درگیری های داخلی و ثبات وضعیت کشور این درصد افزایش می یابد .
1- مصطرزاده ، تحقیق و پژوهش ، 1375 ، انتشارات آگاه ، صفحه 205 .
1- مکنون ، مجله ی علمی و کاربردی پژوهشی در علم و صنعت ، 1374 ، انتشارات دانشگاه صنعتی شریف ، صفحه 84 .
مبانی نظری وپیشینه تحقیق پیشرفت تحصیلی و عوامل مؤثر در آن_1526451925_8719_2718_1470.zip0.00 MB |