فصل دوم پایان نامه،پیشینه،ادبیات پژوهش ،کارشناسی ارشد روانشناسی،مفهوم ،مبانی نظری،مبانی نظری وپیشینه تحقیق مبانی نظری وپیشینه تحقیق خلق و خوی دارای 36 صفحه وبا فرمت ورد وقابل ویرایش می باشد
توضیحات: فصل دوم پایان نامه کارشناسی ارشد (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)
همراه با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو پایان نامه
توضیحات نظری کامل در مورد متغیر پیشینه داخلی و خارجی در مورد متغیر مربوطه و متغیرهای مشابه
رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب
منبع : انگلیسی وفارسی دارد (به شیوه APA)
نوع فایل: ورد و قابل ویرایش با فرمت .docx
بخش هایی از محتوای فایل پیشینه ومبانی نظری::
فصل دوم : پيشينهي تحقيق
2. 1- مقدمه ...................................
2. 2- تعريف خلق و خوي .........................
2. 3- پيشينهي نظري ............................
2. 4- مؤلفههاي خلق و خوي ......................
2. 5- انواع خلق و خو ..........................
2. 6- ارزيابي خصوصيات خلقي در کودکان نوپا .....
2. 7- عوامل مؤثر در خلق و خو ..................
2. 7. 1- عوامل ژنتيکي .........................
2. 7. 2- عوامل محيطي ..........................
2. 7. 2. 1- خانواده ...........................
2. 7. 2. 2- مراحل دلبستگي از ديدگاه بولبي .....
2. 7. 2. 3- انواع دلبستگي ....................
2. 7. 3- شيوههاي فرزند پروري ..................
2. 7. 3. 1- انواع شيوههاي فرزند پروري .........
2. 7. 4- اصول انضباطي .........................
2. 8- اختلالات و مشکلات خلقي در کودکان نوپا ......
2. 9- محروميت عاطفي و اثرات نگهداري کودکان در مؤسسات شبانهروزي
فصل دوم
پيشينه ي تحقيق
2. 1- مقدمه
بدون شک يکي از مهمترين و موثر ترين دوران زندگي، دوران کودکي است که در آن شخصيت فرد پايه ريزي شده و شکل ميگيرد . امروزه اين حقيقت انکار ناپذير به اثبات رسيده است که کودکان در سنين پايين (طفوليت) فقط به توجه و مراقبتهاي جسماني نياز ندارند، بلکه اين توجه بايد همه ي ابعاد وجودي آنها را شامل، رشد اجتماعي، عاطفي، شخصيتي و هوشي را در بر گيرد . اين ابعاد عوامل تعيين کننده و اساسي يک انسان هستند که از دوران کودکي پايه گذاري شده و شکل ميگيرند . يکي از اين عوامل که شالوده ي شخصيت فرد را در بزرگسالي شکل ميدهد، صفات رواني ايي است که سرشت يا خلق و خو را به وجود ميآورد (کارتر،بريج - گوان و ارنستين دي ويس، 2004).
2. 2- تعريف خلق و خو
والديني که براي اولين بار صاحب فرزند ميشوند، اغلب تعجب ميکنند از اينکه نوزاد آنها شخصيتي ويژه ي خود را دارد . وقتي صاحب فرزند دوم ميشوند، باز هم غالباً از مشاهده ي تفاوتهاي فرزند اول با فرزند دوم خود تعجب ميکنند . در صحت اين قبيل مشاهدات ترديدي نيست . بين نوزادان از همان نخستين هفتههاي زندگي، تفاوتهايي در سطح فعاليت، واکنش به تغييرات محيط و تحريک پذيري بر ميخوريم. نوزادي زياد گريه ميکند و ديگري خيلي کم. يکي در برابر هر صدايي واکنش نشان ميدهد و ديگري به همه ي صداها، بجز بلند ترين آنها بي اعتناست . اين خصوصيات شخصيتي وابسته به خلق، را خلق و خو ناميده اند (کورنر، 1973 به نقل از هيلگارد،1384).
وندرزندن (ترجمهي گنجي، 1385) خلق و خو را مجموعه تمايلات و ويژگيهاي ذاتي که اساس رفتار را تشکيل ميدهد، تعريف کرده اند . در واقع خلق و خو به آن ويژگيهاي روان شناختي، گفته ميشود که از فرايندهاي فيزيولوژيکي ارثي، سرچشمه ميگيرند، بنابر اين خلق و خو به تحريک پذيري هر روز مغز، دستگاه عصبي خود مختار، دستگاه درون ريز فرد مربوط ميشود (ريو،2000).
محققان اعتقاد دارند که خلق و خو، کيفيتي است که در ميان افراد مختلف متفاوت ميباشد و بر اساس گذشت زمان و شرايط تعديل شده و به ثبات ميرسد و تحت کنترل ژنتيکي ميباشد که از همان اوايل زندگي خود را نشان ميدهد (کلارک - استوارت، آلسون، فيتزيک، گلدبرگ، 2000).
در واقع اگر سبکهاي هيجاني کودکان در طول زندگي آنها ثابت نبود، به سختي ميتوانستيم بگوييم که خلق و خو واقعاً وجود دارد . در واقع يافتههاي متعدد از ثبات خلق و خو، حمايت ميکند . البته در دوران نوباوگي خلق و خو، ثبات بسيار کمي دارد، زيرا بارشد مغز و مراقبتهاي دلسوزانه، رفتارهاي اوليه به سرعت تغيير ميکند اما وقتي نوباوگان در تنظيم هيجانهاي خود پيشرفت ميکنند، بسياري از آنها که تند خو و تحريک پذير به نظر ميرسيدند، آرام ميشوند و در نتيجه پيش بيني بلند مدت سرشت از سال دوم زندگي به بعد امکان پذير ميشوند، زماني که شيوههاي پاسخدهي، بهتر تثبيت شده باشند (کاسپي، 1998 ؛ لمري و همکاران، 1999 به نقل از برک، 2001).
Carter.
Briggs – Gowan.
Ornstein Davis.
Temperament
karrner
Hilgard , E.R.
Clarke – stewart , K.A
Allhusen , V.D.
Fitzpartrick,M,J.
Gobdberg , W.A.
مبانی نظری وپیشینه تحقیق خلق و خوی کودکان فصل دوم : پيشينهي تحقيق 2. 1- مقدمه 2. 2- تعريف خلق و خوي 2. 3- پيشينهي نظري 2. 4- مؤلفههاي خلق و خوي 2. 5- انواع خلق و خو 2. 6- ارزيابي خصوصيات خلقي در کودکان نوپا 2. 7- عوامل مؤثر در خلق و خو 2. 7. 1- عوامل ژنتيکي 2. 7. 2- عوامل محيطي 2. 7. 2. 1- خانواده 2. 7. 2. 2- مراحل دلبستگي از ديدگاه بولبي 2. 7. 2. 3- انواع دلبستگي 2. 7. 3- شيوههاي فرزند پروري 2. 7. 3. 1- انواع شيوههاي فرزند پروري 2. 7. 4- اصول انضباطي 2. 8- اختلالات و مشکلات خلقي در کودکان نوپا 2. 9- محروميت عاطفي و اثرات نگهداري کودکان در مؤسسات شبانهروزي فصل دوم پيشينه ي تحقيق 2. 1- مقدمه بدون شک يکي از مهمترين و موثر ترين دوران زندگي، دوران کودکي است که در آن شخصيت فرد پايه ريزي شده و شکل ميگيرد . امروزه اين حقيقت انکار ناپذير به اثبات رسيده است که کودکان در سنين پايين (طفوليت) فقط به توجه و مراقبتهاي جسماني نياز ندارند، بلکه اين توجه بايد همه ي ابعاد وجودي آنها را شامل، رشد اجتماعي، عاطفي، شخصيتي و هوشي را در بر گيرد . اين ابعاد عوامل تعيين کننده و اساسي يک انسان هستند که از دوران کودکي پايه گذاري شده و شکل ميگيرند . يکي از اين عوامل که شالوده ي شخصيت فرد را در بزرگسالي شکل ميدهد، صفات رواني ايي است که سرشت يا خلق و خو را به وجود ميآورد (کارتر Carter. ،بريج - گوان Briggs – Gowan. و ارنستين دي ويس Ornstein Davis. ...
مبانی نظری وپیشینه تحقیق خلق و خوی کودکان_1526460984_8737_2718_1626.zip0.00 MB |