فصل دوم پایان نامه،پیشینه،ادبیات پژوهش ،کارشناسی ارشد روانشناسی،مفهوم ،مبانی نظری،مبانی نظری وپیشینه تحقیق ادبیات نظری تحقیق خودکارآمدی، خودکارآمدی حرفه ای دارای 19 صفحه وبا فرمت ورد وقابل ویرایش می باشد
توضیحات: فصل دوم پایان نامه کارشناسی ارشد ( مبانی نظری پژوهش)
همراه با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو پایان نامه
رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب
منبع : انگلیسی وفارسی دارد (به شیوه APA)
نوع فایل: ورد و قابل ویرایش با فرمت .docx
بخش هایی از محتوای فایل مبانی نظری::
خلاصه ای از کار:
- مفهوم خودکارآمدی
مفهوم «خود-کارآیی» در مرکز نظریه شناخت اجتماعی بَندورا،روانشناس معروف، قرار دارد. نظریه بندورا بر نقش یادگیری مشاهدهای، تجربیاتاجتماعی و جبرگرایی تقابلی در رشد شخصیت تأکید دارد (رجبی، 1385).
براساس نظر بندورا، نگرشها، توانائیها و مهارتهای شناختی هر فرد، تشکیل دهندهچیزی است که سیستمِ خود نامیده میشود. این سیستم در چگونگی درکما از شرایط مختلف و چگونگی رفتار ما در واکنش به آنها، نقش عمدهای ایفا میکند. خود-کارآیی، بخش مهمی از این «سیستمِ خود» است (رادمان، 1389).
...................
- عوامل موثر بر خودکارآمدی حرفه ای
خود-کارآیی چگونه به وجود میآید؟ شکلگیری ایناعتقاد از اوایل دوران کودکی و زمانی که کودک با تجربیات، وظایف و شرایط مختلفبرخورد میکند، شروع میشود. امّا رشد خود-کارآیی در دوران جوانی خاتمه نمییابد وتکامل آن در تمام طول زندگی، همچنان که افراد مهارتها، تجربیات و درک جدیدی به دستمیآورند ادامه مییابد.
به گفته بندورا چهار منبع عمده برای خود-کارآیی وجود دارد (پاجارس و میلر، 2006).
الف- تجربیات موفق
موثرترین راه برای رشد یک حس قوی کارآیی، از طریق تجربیاتموفق است.» (بندورا، ۱۹۹۴)
انجام موفقیتآمیز یک کار، حس خود-کارآیی ما راتقویت میکند. از سوی دیگر، ناکامی در مواجهه با یک وظیفه یا چالش میتواند بهتضعیف حس خود-کارآیی منجر گردد.
..............
- عوامل اصلی ایجاد خودکارآمدی
به نظر بندورا (1989) چهار عامل اصلی در شخص ایجاد خودکارآمدی می کنند عملکردهای موفقیت آمیز ، تجارب نیابتی ، اقناع کلامی و کاهش برانگیختگی هیجانی (پاجارس و میلر، 2006).
عملکرد های موفقیت آمیز : منظور بندورا از موفقیت های عملکردی این است که موفقیت های قبلی انتظارات فرد را بالا می برند و خود بسندگی وی را بیشتر می کنند. تجربه های موفق قبلی نشانه های مستقیمی را برای سطح تسلط و شایستگی ما فراهم می آورد. موفقیت های قبلی، قابلیت های ما را نشان می دهند و احساس کارایی شخصی ما را تقویت می کنند. شکست های قبلی، مخصوصاٌ شکست های مکرر در کودکی، احساس کارایی ما را کم می کنند.
.....................
- نظریه های مرتبط با خودکارآمدی و خودکارآمدی حرفه ای
بندورا (1997) مطرح می کند که خود کارآمدی، توان سازنده ای است که بدان وسیله، مهارتهای شناختی، اجتماعی، عاطفی و رفتاری انسان برای تحقق اهداف مختلف، به گونه ای اثربخش ساماندهی می شود. به نظر وی داشتن دانش، مهارتها و دستاوردهای قبلی افراد پیش بینی کننده های مناسبی برای
..............................
- راهبردهای ایجاد و تغییر نظام باور خودکارآمدی حرفه ای کارکنان
بندورا (1997) مطرح می کند که باور افراد به خودکارآمدی خویش، بخش عمدهای از خودآگاهی آنان را تشکیل می دهد. برای ایجاد و تغییر نظام باورهای خود کارآمدی چهار منبع مهم تشخیص داده است. این منابع عبارتند از: تجربه های موفق، تجربه های جانشینی، ترغیبهای کلامی یا اجتماعی و حالات عاطفی و فیــــزیولوژیک (رجبی، 1385).
منابع خودکارآمدی ذاتاً آگاهی دهنده نیستند. آنها داده های خام هستند که از طریق پردازش شناختی کارآمدی و تفکر انعکاسی آموزنده می شوند. بنابراین، باید بین اطلاعات و دانشهایی که از وقایع و رویدادها کسب می شود و اطلاعات و معرفتهایی که روی خودکارآمدی اثر می گذارند تفاوت قائل شد (بختیاری و همکاران، 1389).
...................
- خودکارآمدی و عملکرد شغلی
انتخاب حرفه ای تحت تاثیر کارآمدی است. در یک تحقیق درباره دانش آموزان دبیرستانی با دو گروه همگن، آنهایی که از خود کارآمدی گسترده تری برخوردار بودند ، دامنه شغلی وسیع تری را در نظر می گرفتند، آنها همچنین از علایق و رغبت های بیشتری برخوردار بودند. گزارش شده است کارمندان دارای کارایی شخصی زیاد در مقایسه با آنهایی که کارایی شخصی کمی دارند ، هدفهای شخصی عالی تری را تعیین می کنند و تعهد بیشتری به این هدفها دارند (لاک ولاتمن ، 1990).
منابع
- Self-system
- Pajares and Miller
- Pajares and Miller
- Lock and Lotman
ادبیات نظری تحقیق خودکارآمدی، خودکارآمدی حرفه ای_1527057559_9254_2718_1078.zip0.00 MB |