فصل دوم پایان نامه،پیشینه،ادبیات پژوهش ،کارشناسی ارشد روانشناسی،مفهوم ،مبانی نظری،مبانی نظری وپیشینه تحقیق ادبیات نظری تحقیق درمان شناختی رفتاری دارای 40 صفحه وبا فرمت ورد وقابل ویرایش می باشد
توضیحات: فصل دوم پایان نامه کارشناسی ارشد ( مبانی نظری پژوهش)
همراه با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو پایان نامه
رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب
منبع : انگلیسی وفارسی دارد (به شیوه APA)
نوع فایل: ورد و قابل ویرایش با فرمت .doc
بخش هایی از محتوای فایل مبانی نظری::
خلاصه ای از کار:
مقدمه
مبانی نظری درمان شناختی رفتاری بواسطه نتایج تعدادی از تحقیقات مهم تکامل یافته است.یکی از اولین عوامل موثر ،کارهای پاولف و شرطی سازی کلاسیک بود.پاولف با همراه کردن های مکرر نشان داد که چگونه پاسخ های طبیعی (مانندترشح بزاق)می تواند با محرک های خاصی (مثل صدای زنگ )رابطه پیدا کنند.(شرطی شدن).این تحقیق نشان داد که پاسخ های هیجانی (مانند ترس)می توانند توسط اتفاقات و موقعیت های خاص شرطی شوند.(پل استالارد،ترجمه علیزاده،روحی،گودرزی،1389).
.............
اهمیت درمان شناختی رفتاری
درمان شناختی رفتاری (CBT)، نوعی رواندرمانی است که به بیماران کمک میکند تا به درک افکار و احساساتی که بر روی رفتارشان تأثیر میگذارد، نایل گردند. درمان شناختی رفتاری در حال حاضر برای درمان تعداد زیادی از اختلالات، از جمله هراسها (فوبیا)، اعتیاد، افسردگی و اضطراب به کار گرفته میشود.
................
هدف درمان شناختی- رفتاری
هدف کلی درمان شناختی -رفتاری افزایش خودآگاهی ،تسهیل خودادراکی بهتر ،و بهبود خود کنترلی به وسیله ی رشد مناسب مهارت های شناختی و رفتاری است .درمان شناختی –رفتاری کمک می کند تا افکار و باورهای مخرب که به طور بارزی
................
ویژگی های اصلی درمان شناختی-رفتاری
واژه های درمان شناختی –رفتاری برای توصیف دامنه ای از مداخله های درمانی به کار می رود،هر چند این مداخله ها اغلب در بعضی از جنبه ها نقاط اشتراک هم دارند.که به شرح زیر می باشد:
1-درمان شناختی –رفتاری از جنبه ی نظری
درمان شناختی –رفتاری براساس الگوهای قابل آزمایش تجربی است که هم بر مداخله و هم تمرکز ماهیت مداخله بر منطبق تاکید می کند. درمان شناختی –رفتاری مداخل
..............
اصول درمان شناختی رفتاری
فلسفهای که در پشت درمان شناختی رفتاری قرار دارد این است که افکار و احساسات ما نقش کلیدی و بنیادی در رفتار ما دارند. برای مثال، فردی که زمان زیادی را صرف فکر کردن به سوانح هوایی میکند ممکن است رفته رفته از مسافرتهای هوایی اجتناب کند. هدف درمان شناختی رفتاری آموزش این نکته به بیماران است که با وجودی که آنها نمیتوانند بر تمام جنبههای دنیای پیرامونشان کنترل داشته باشند امّا میتوانند چگونگی تعبیر و تفسیر و پرداختن به چیزهایی که در محیطشان وجود دارد را کنترل کنند.
..........
انواع درمان شناختی رفتاری
طبق تعریف انجمن درمان شناختی رفتاری انگلستان، «رواندرمانی شناختی رفتاری، محدودهای از روشهای درمانی را در بر میگیرد که بر پایه مفاهیم و اصول برآمده از مدلهای روانشناختی هیجانات و رفتارهای انسان قرار دارند. این روشها شامل رویکردهای درمانی متنوعی برای اختلالات هیجانی میباشند.
..............
مولفههای درمان شناختی رفتاری
مردم غالباً افکار و احساساتی را تجربه میکنند که باعث تشدید یا تقویت باورهای معیوب و نادرست در آنان میگردد. چنین باورهایی میتواند به رفتارهای مشکلزا منجر گردد و جنبههای مختلف زندگی فرد شامل خانواده، روابط عاطفی
.............
کاربردهای درمان شناختی رفتاری
درمان شناختی رفتاری برای درمان طیف وسیعی از اختلالات، از جمله اضطراب، هراسها، افسردگی، اعتیاد و انواع رفتارهای ناسازگارانه مورد استفاده قرار گرفته است. درمان شناختی رفتاری یکی از روشهای درمانی است که بیشترین پژوهشها را به خود اختصاص داده زیرا این روش درمانی بر هدف مشخصی تمرکز دارد و نتایج آن نسبتاً به سادگی قابل ارزیابی است.
...............
مفاهیم اصلی رویکرد شناختی رفتاری
افکار اتوماتیک:
بیشتر مردم از افکار اتوماتیک که احساسات ناخوشایند یا ممنوعیتهای اتوماتیک ایجاد میکنند، خبر ندارند. این افکار ماهیت کلامی یا تصویری نیز دارند. افراد با آموزش کافی، قادر به شناسایی آنها میشوند و مثل هر احساسی دیگر به سهولت قابل درک هستند( بک،1979). افکار اتوماتیک خصوصیات مشترک
.............
طرحوارههای شناختی:
به نظر بک(2004)، طرحواره به شیوهای که مردم احساس و رفتار میکنند، تأثیر میگذارد. طرحوارههای شناختی ادراک شخص از خود، دیگران، جهان و آینده، هدفها، سرگذشتها، اعتقادات و غیره هستند، اینکه
..................
قانون بندیها:
توجه به افکار اتوماتیک این پرسش را در ذهن ایجاد میکند که اصول تشکیل دهنده مضامین این افکار چه چیزی هستند؟ همگونی
..................
رابطه شناخت با هیجانات:
هیجانات آدمی از نحوه نگرش و شناخت آدمی به وجود میآید و از نظر عصب شناسی این حقیقت روشن است که قبل از تجربه هر اتفاقی، باید آن را با ذهن خود دقیقاً مرور کرده، به آن معنی داد. اگر درک آدمی از آنچه که رخ میدهد درست باشد، هیجانات نیز طبیعی
...............
نظریه ساختار شخصیتی
براساس نظریه روان شناسی شناختی کلی بشر جهان را از دریچه ساختتارهای ذهنی خود میبیند. ساختار عبارت است از مجموعه تفکراتی
...........
آسیب شناسی روانی
گرچه نظریه های آسیب شناسی روانی بک و الیس از نظر واژگان تفاوت دارند ولی از جنبه های بسیار مهمی همگرا هستند. بک به جای عقاید نامعقول الیس ترجیح میدهد از شناختهای ناسازگارانه، نگرشهای کژکار، یا در مورد افسردگی از فرضهای دپرسوژنیک صحبت کند. خطاهای شناختی ویژگی افکار اتوماتیک را دارند و بدون هرگونه دلیل منطقی در ذهن جاری میگردند و به نظر بیمار منطقی بوده، در معرض عقل و منطق قرار نمی گیرند.
..............
اجزاء مداخله شناختی رفتاری
بطور کلی برای مداخله شناختی رفتاری میتوان سه جزء در نظر گرفت: جنبههای آموزشی، فنون شناختی و فنون رفتاری.
1- جنبههای آموزشی :
این جنبهها شامل توضیح دادن مثلث شناختی طرحوارهها و اشتباه در منطق به مراجع است. در طول درمان
............
تکنیکهای درمان در نظریه شناختی :
1-همسان سازی، بازشناسی اساس افکار خودآیند است.مراجع ممکن است هیچوقت از این افکار خودآیند اگاه نباشد و ممکن است نقش خاص
.............
4-درمان گروهی: گروه درمانی یک عمل برای مراجع در تئوری شناختی بک است که در تعامل با دیگر افراد و افراد نزدیک می تواند مفید باشد. مراجع احساس تنهایی و طرد شدن و متفاوت بودن نمی کند و اینها اموری هستند برای مواجهه مثبت که در میان آنها اتفاق می افتد و به عنوان ماهیت مساله شناخته شده اند، مفید است(بک ،ویشار، 2008).
.....................
سنجش در مداخله شناختی رفتاری
در شناخت درمانی از همان آغاز و در طول درمان توجه خاصی به سنجش مشکلات و شناختهای مراجعان میشود تا درمانگر بتواند مشکلات مراجعان را دقیقاً مفهوم بندی کند و تشخیص دهد. سنجش نه تنها روی افکار و احساسات و رفتارهای مراجع بلکه روی کارایی فنون درمانی تمرکز
...............
درمانگر پس از جمعآوری دادهها خصوصاً دادههای خام شامل افکار خودکار غالباً مضامین یا طرحوارههای شناختی را از این دادهها بیرون میکشد. گزارش دادهها در هر جلسه به مراجع امکان میدهد که طرحوارههای شناختی دیگری را تدوین و نسبت به طرحوارههای قبلی بینش پیدا کند. در واقع، طرحوارهها فرضیههایی هستند که مراجع و مشاور پیوسته آنها را میآزمایند. پیشرفت را نیز در حین انجام تکالیف منزل، پرکردن پرسشنامهها و گزارش افکار خودکار میتوانیم بسنجیم. نشانه پیشرفت نیز کاهش تحریفهای شناختی، مبارزه با افکار و کاهش احساسات و رفتارهای منفی است(شارف، ترجمه فیروزبخت، 1387).
..................
منابع
منابع فارسي :
Cognitive Behaviour Therapy1
Stallard Paul2
1 Kelly
Didactic aspccts1
Cognitive Triad 2
ادبیات نظری تحقیق درمان شناختی رفتاری_1527057802_9257_2718_1576.zip0.00 MB |