فصل دوم پایان نامه،پیشینه،ادبیات پژوهش ،کارشناسی ارشد روانشناسی،مفهوم ،مبانی نظری،مبانی نظری وپیشینه تحقیق مبانی نظری و پیشینه تحقیق رضایت زناشویی وهوش دارای 118 صفحه وبا فرمت ورد وقابل ویرایش می باشد
توضیحات: فصل دوم پایان نامه کارشناسی ارشد (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)
همراه با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو پایان نامه
توضیحات نظری کامل در مورد متغیر پیشینه داخلی و خارجی در مورد متغیر مربوطه و متغیرهای مشابه
رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب
منبع : انگلیسی وفارسی دارد (به شیوه APA)
نوع فایل: ورد و قابل ویرایش با فرمت .docx
بخش هایی از محتوای فایل پیشینه ومبانی نظری::
تعريف رضايت 10
تعريف رضايتمندي زناشويي 11
ازدواج 12
تعريف ازدواج 12
فوائد ازدواج 13
ازدواج دختر وپسر ريشههاي دوران كودكي 14
افكار مسموم 17
بهداشت رواني 17
بهداشت رواني از ديدگاه اسلام وعرفان 20
مهمترين عوامل براي ازدواجهاي موفق 20
پختگي رواني ورشد عاطفي فكري طرفين 20
طرز تفكر وعقايد وتمايلات 21
طرز تلقي ونگرشها 22
عقايد مذهبي 23
اختلافات طبقاتي 23
ميزان تحصيلات 24
توافق وطرز فكر درباره امورجنسي 24
تولد فرزند 25
تعداد فرزندان 26
اخلاق 26
دخالت اطرافيان وبستگان 27
تفاوت سني بين زن وشوهر 27
رابطه با اوليا 28
ويژگيهايي كه در امر زناشويي نقش منفي دارد 29
وجوهي از اختلافات زناشويي 31
نيازهاي احساسي زن ومرد 31
چگونه ميتوان در زندگي خوشبخت بود 32
نياز اساسي ازدواج موفق 33
نقش زن در زندگي امروز 35
زن در نقش همسري 35
موقعيت زن در اسلام 36
ازدواج از نظر اسلام 37
سختگيري در مسئله ازدواج 38
اهداف والاي ازدواج در اسلام 38
معيارهاي انتخاب همسر 40
خواستگاري 42
مهريه 42
جهيزيه 43
عقد وعروسي 44
حقوق زن وشوهر 45
رفتار 46
گفتار 46
هدف زندگي ازديد قرآن 46
اساس رابطه زناشويي از نظر قرآن كريم 47
خانواده 48
تيپهاي خانواده 49
خانواده متزلزل . 50
خانواده متعادل 50
خانواده متكامل 50
ويژگيهاي ارتباط سالم زن و شوهر 51
ويژگيهاي ارتباط ناسالم زن و شوهر 52
توصيههايي براي زن وشوهرها 53
شيوههاي كاربردي براي رسيدن به تفاهم 53
طلاق 54
خانواده گسسته 56
اختلافات خانوادگي 56
تاثير فروپاشي ازدواج وجامعه 57
انواع عوارض بعد از طلاق 58
تدابير اسلام براي پيشگيري از طلاق 59
هوش 60
تعريف هوش 60
وضعيت هوش در سازمان واعمال ذهني 63
هوش عملي وهوش نظري 64
هوش واستعدادهاي ديگر 65
ماهيت عامل g 67
تست هوش چيست 67
بهره هوشي (هوشبهر )چيست 67
بهره هوشي وتوانائيهاي ديگر ذهني 69
ماهيت هوش 70
الف- هوش بعنوان توان درك رابطه 71
ب- هوش بعنوان توان سازگاري با موقعيتهاي جديد 71
پ- هوش بعنوان ظرفيت يادگيري 72
ت- هوش بعنوان قدرت وتفكر انتزاعي 72
عوامل موثر در رشد هوش 72
نقش محيط ووراثت در تشكيل هوش 73
1- وراثت وهوش 73
2- ازدواج ميان خويشاوندان وهوش 75
3- هوش چگونه به ارث ميرسد 75
4- محيط وهوش 75
5- نقش زمان در تشكيل هوش 76
6- عوامل محيطي موثر در رشد هوش 77
آزمون استانداردشده هوش 78
آزمونهاي هوش 80
آزمونهاي گروهي 81
آزمونهاي فردي هوش 82
ديدگاه نظري مختلف از مفهوم هوش 83
نظريههاي معاصر هوش 84
الف: نظريههاي عاملي هوش 85
نظريه دوعاملي اسپيرمن 86
نظريه سلسله مراتبي 87
نظريه چند عاملي ترستون 88
نظريه سه بعدي گيلفورد 89
نظريه كتل درباره هوش متبلور وهوش سيال 90
نظريه دوسطحي جنسن 91
ب: نظريههاي فرايند مداري هوش 92
نظريه شناختي پياژه درباره هوش 93
نظريه بازنمايي برونر 95
مروري بر نتايج تحقيقات به عمل آمده در زمينه رضامندي زناشويي درداخل وخارج كشور 95
خلاصه 107
فصل دوم
ادبيات و پيشينه تحقيق
پژوهش حاضر شامل دو بخش است كه بخش اول مربوط به مبحث رضايت زناشويي و بخش دوم مربوط به مبحث هوش ميباشد. در بخش اول به بيان تعريف رضايت و رضايت زناشويي ، ازدواج ، اهداف والاي ازدواج در اسلام ، نقش زن در زندگي امروز ،شرايط همسر در ازدواج ،حقوق زن و شوهر برهم ،هدف زندگي از ديد قرآن ، برقراري ارتباط مؤثر خانواده و طلاق ميپردازيم و در بخش دوم به بيان تعريف هوش،عوامل مؤثر در هوش ، نظريههاي هوش و آزمونهاي هوش ميباشد.
تعريف رضايت :
رضايت حالت هيجاني است كه بارسيدن به يك هدف پديد ميآيد(ذوالفقار،1380، ص 63).
پار سونز، رضايت را به عنوان حالت دروني در مقابل خوشايندي كه حالت ظاهري دارد مطرح ميكند ( همان منبع) .
شعارينژاد 1343 ميگويد : رضامندي به آن حالت موجود زنده گفته ميشود كه تمايلات محرك وي به هدف خود رسيدهاند. احساسي كه شخص هنگام رسيدن به آرزوهايش پيدا ميكند(همان منبع) .
دايرهالمعارف فلسفه و روانشناسي رضايت را اينگونه تعريف ميكند: رضايت خوشايندي برآمده از آگاهي به يك وضعيت راحت است كه معمولا با ارضاي بعضي تمايلات خاص پيوند خوردهاست . از آنجائيكه رضايت همرا خوشايندي است ، لذا خوشايندي ممكن است به رضايت تبديل شود . افراد رضايت را در فكر كردن به وضعيتي كه در وهله اول از خوشايندي براي آنها حاصل ميشود به دست ميآورند(همان منبع).
تعريف رضايتمندي زناشويي
وينچ وديگران 1974معتقدند كه رضايت زناشوئي ،انطباق بين وضعيتي كه وجود دارد و
وضعيتي كه مورد انتظار است ميباشد (ذوالفقار ، 1380 ، ص64).
يكي از عوامل مهم در هر رابطه زناشويي رضايت خاطري است كه زن و شوهر از آن احساس ميكنند. ميزان رضايت خاطر شما از رابطه زناشويي روي ارسال و دريافت پيام تاثير ميگذارد . شوهري كه از ازدواج خود ناراضي است به حوادث منفي زندگي توجه ميكند و از پيام همسرش برداشت منفي مينمايد . در حالي كه شوهر راضي از ازدواج برداشتهايش مثبت است (قراچه داغي ، 1379، ص83).
سه نوع انديشهاي كه در روابط صميمانه از اهميت فراوان برخوردارند انتظارات از رابطة زناشويي يا معيارها، باورهاي مربوط به روابط زناشويي و تبيين رفتار همسر هستند(قراچهداغي ، 1379، ص85).
ازدواج
رسول اكرم (ص) فرمودند: بعد از اسلام كه بالاترين نعمتهاست ، همسر خوب و شايسته بزرگترين نعمت زندگي است.
بلوغ جنسي عبارتست از خواستههاي فيزيولوژيكي يك فرد و ازدواج جوابي است به خواستهها و هرچه بين اين دو سؤال وجواب فاصله بيشتر باشد عقدههاي رواني بيشتر است و در اجتماعي كه بلوغ را به علل كيفيات شهواني و محركهاي معمولي يا بنابر خاصيت مصالح زودرس ميسازند بحرانهاي قلمداد شده فوقالعاده ميشوندومخرب (پاكنژاد ، 1374 ،ص 103).
تعريف ازدواج
ازدواج ارتباطي است كه داراي تماميت بينظير و گستردهاي ميباشد،ارتباطي كه داراي ابعاد زيستي ، عاطفي ، رواني ، اقتصادي و اجتماعي است . به عبارت ديگر ،همزيستي زوجين در درون خانواده ، موجب چنان ارتباط عميق و همهجانبهاي ميشود كه بي هيچ شك و شبههاي قابل مقايسه با هيچيك از ديگر ارتباطات انساني نميباشد به نحوي كه قرارداد ناشي از آن داراي نوعي تقدس شده است . بطور كلي ازدواج را ميتوان عملي دانست كه موجب پيوند دوجنس مخالف بر پاية روابط پاياي جنسي ميشود و با انعقاد قراردادي اجتماعي مشروعيت پيدا ميكند (نجاتي ،1381 ، ص 23).
كارلسون ازدواج را چنين تعريف ميكند ، ازدواج فرايندي ميباشد از كنش متقابل بين يك مرد و يك زن كه با تحــقق بخشيدن به بــرخي شرايط قانوني و برپاداشتن مراسمي براي
برگزاري زناشويي انجام ميگيرد .كلودي استروس ازدواج را بر خوردي دراماتيك بين فرهنگ و
طبيعت يا ميان قواعد اجتماعي و كشش جنسي ميداند(همان منبع).
ازدواج رابطه نزديكي است كه ميان مرد و زن براي مدت طولاني برقرار ميشود بنابراين جوانان بايد قبل از ازدواج شرايطي را كه لازمه زناشويي موفقيتآميز است در نظر بگيرند. اين رابطه تنها بمنظور ارضاي تمايلات آني نيست بلكه زندگي آينده و خوشبختي زن و مرد و كودكان آنها بر اساس اين پيوند قرار گرفته است و يكي از علل عمدة اختلالات رواني در كودكان گسسته شدن رابطة خانواده و يا اختلافات شديد خانوادگي است (شاملو، 1378 ، ص 60).
فوائد ازدواج
انتخاب و ازدواج با همسري مناسب يكي از عوامل مهم و مؤثر جهت رسيدن به خوشبختي است(نوروزي،1372، ص 44).
از فوائد ازدواج ميتوان كسب استقلال،انس و آرامش ،حفظ عفت و مصونيت از گناه ،آرامش و تعادل اعصاب ، توليد و تكثير نسل، تعاون در اطاعت و نيل به ثواب ، سلامت و امنيت اجتماعي را نام برد(نوروزي،1372، ص 45).
غزالي دانشمند بزرگ اسلامي ،در نكاح پنج قائده مستتر ميباشد. اولاد،كم كردن شهوت،تدبير منزل كه مربوط به زنان است،كثرت تعداد خانواده سببي و نسبي(همان منبع).
ازدواج دختر و پسر ريشههاي دوران كودكي
هر كس ممكنست عصباني شود سهل است اما بحق خشمگين شدن و در حد واندازه معقول، در زمان مناسب،با دليل موجه و به شيوهاي مناسب ، ساده نيست (ارسطو ، به نقل از بلوچ ،1379 ،ص 11).
تحقيقات نشان داده كه در دوران كودكي به پسرها و دخترها در زمينة كنترل عواطف خويش درسهاي بسيار متفاوتي داده ميشود . والدين بطور كلي بيشتر با دختر خود دربارة احساسات و عواطف بجز خشم صحبت ميكنند تا با پسر خود . مثلا به دخترها اطلاعات بيشتري راجع به عواطف داده ميشود تا به پسرها . زماني كه مادرها با دخترهاي خود راجع به عواطف و احساسات بحث ميكنند در مقايسه با پسرها با جزئيات بيشتري به اين امر ميپردازند . آنها معمولا با پسرهاي خود در مورد علل و نتايج احساساتي شبيه به خشم بيشتر حرف ميزنند و آنها را در اين باره نصيحت ميكنند(بلوچ ، 1379، ص 199).
دخترها در زمينة درك پيامهاي عاطفي كلامي و غير كلامي ، همچنين بيان احساسات خود و تبادل آن با ديگران به مهارت ميرسند و پسرها بخوبي ياد ميگيرند كه در هنگام آسيب ديدن ، ترس ، گناه و ضعف هر چه كمتر دچار احساسات شوند . حس همدلي زنها خيلي قويتر از مردهاست.آنها حداقل خيلي بهتر از مردها ميتوانند از طريق چهره ، لحن صدا و ديگر علائم غير كلامي به احساسات دروني ديگران پي ببرند . بطور كلي درك احساسات يك زن از روي چهرهاش خيلي سادهتر از يك مرد است در حاليكه از لحاظ بروز عواطف در چهره هيچ تفاوتي بين پسرها و دخترهاي خردسال وجود ندارد ولي همانطور كه بزرگ ميشوند اين خصوصيت در پسرها كمتر شده و در دخترها افزايش مييابند زنان در مقايسه با مردان عواطف و احساسات را با شدت و ناپايداري بيشتري تجربه ميكنند. از اين لحاظ آنان عاطفيتر از مردان هستند . از اينها ميتوان نتيجه گرفت كه بطور كلي زنها هنگامي كه وارد زندگي زناشويي ميشوند براي ايفاي نقش مدير عواطف و احساسات كاملا تعليم ديدهاند در حاليكه مردها از اهميت اين امر براي حفظ بقاي رابطه زناشويي درك كافي ندارند(بلوچ ،1379، ص201).
مبانی نظری و پیشینه تحقیق رضایت زناشویی وهوش_1527842882_10428_2718_1858.zip0.00 MB |