فصل دوم پایان نامه،پیشینه،ادبیات پژوهش ،کارشناسی ارشد روانشناسی،مفهوم ،مبانی نظری،مبانی نظری وپیشینه تحقیق مبانی نظری و پیشینه تحقیق مفاهیم سود و بازده سود و تقسیم سود دارای 75 صفحه وبا فرمت ورد وقابل ویرایش می باشد
توضیحات: فصل دوم پایان نامه کارشناسی ارشد (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)
همراه با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو پایان نامه
توضیحات نظری کامل در مورد متغیر پیشینه داخلی و خارجی در مورد متغیر مربوطه و متغیرهای مشابه
رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب
منبع : انگلیسی وفارسی دارد (به شیوه APA)
نوع فایل: ورد و قابل ویرایش با فرمت .docx
بخش هایی از محتوای فایل پیشینه ومبانی نظری::
فصل دوم: مروری بر ادبيات تحقيق
1-2 مقدمه 14
2-2 گفتار نخست : مفاهیم سود 14
1-2-2سود سهام 14
2-2-2 مفهوم سود و تعاریف.. 15
3-2-2 حساب سود واقعی یا صوری. 17
4-2-2 ویژگی های سود حسابداری. 18
5-2-2 نقاط ضعف سود حسابداری. 18
6-2-2 نقاط قوت سود حسابداری. 19
7-2-2هزینه سرمایه سهام عادی و كیفیت سود : 20
1-7-2-2 پایداری سود 20
2-7-2-2 قابلیت پیش بینی. 20
3-7-2-2 مربوط بودن سود به ارزش سهام : 21
4-7-2-2 به موقع بودن سود : 21
5-7-2-2 محافظه كارانه بودن سود : 22
8-2-2 سود مستمر و غیر مستمر/عملیاتی و غیر عملیاتی. 23
3-2 گفتار دوم :خطای پیش بینی سود و انواع روشهای پیش بینی سود 23
1-3-2 پیش بینی سودهای حسابداری آینده 23
2-3-2 پیش بینی یک رویداد اقتصادی. 24
3-3-2 تخمین سود 24
4-3-2 خطای پیش بینی سود 25
5-3-2 مدلهای مختلف پیش بینی. 26
6-3-2 اهداف پیش بینی. 26
1-6-3-2 موارد ضروری قابل تامل در پیش بینی مالی. 26
7-3-2 عوامل موثر در انتخاب مدل مناسب پیش بینی. 26
8-3-2 انواع شیوه های پیش بینی. 28
1-8-3-2 پیش بینی های قضاوتی 28
2-8-3-2 روش های پیش بینی چند متغیره (پیش بینی علت و معلولی ) 31
3-8-3-2 پیش بینی به وسیله تجزیه و تحلیل سری های زمانی 32
4-2 گفتار سوم : سیاست ها ی سود 33
1-4-2سیاست تقسیم سود 33
2-4-2 اهداف سیاست تقسیم سود 34
3-4-2مشکل تعیین ترجیحات سرمایه گذاران در مورد سیاست تقسیم سود 34
1-3-4-2 نظریه عدم ارتباط تقسیم سود 35
4-4-2 تئوری انتظارات.. 36
5-4-2 تئوری های تقسیم سود 37
6-4-2 تئوری درآمد باقی مانده 37
5-2 گفتار چهارم :تعریف شاخص و انواع آن. 38
1-5-2 شاخص و تعریف آن. 38
2-5-2 تاریخچه شاخص قیمت سهام 39
3-5-2 شاخصهای بورس تهران. 39
1-3-5-2 شاخص کل قیمت.. 39
2-3-5-2 شاخص صنایع. 40
3-3-5-2 شاخص پنجاه شرکت فعالتر. 40
4-3-5-2 شاخص قیمت و بازد نقدی. 41
5-3-5-2 شاخص بازده نقدی. 43
6-3-5-2 شاخص سهام شناور آزاد 43
1-6-3-5-2 تعدیل ضریب سهام شناور آزاد 45
2-6-3-5-2 تعدیل ضریب سهام شناور آزاد 45
6-2 گفتار پنجم : بازده و انواع آن. 47
1-6-2بازده 47
1-1-6-2 انواع بازده 48
2-1-6-2بازده کمی. 48
3-1-6-2بازده کیفی. 51
2-6-2نرخ بازده مورد انتظار و نرخ بازده واقعی. 52
1-2-6-2 نرخ بازده مورد انتظار. 53
2-2-6-2 نرخ بازده واقعی سهام (روش اول) 54
3-2-6-2 نرخ بازده واقعی سهام (روش دوم) 56
3-6-2 بازده و ریسک مجموعه اوراق بهادار (پرتفوی) 56
4-6-2ارزش اطلاعات حسابداری از دیدگاه سرمایه گذاران. 57
7-6-2الگوی قیمت گذاری دارایی های سرمایه ای و بازده مورد انتظار. 57
1-7-6-2استفاده از الگوی قیمت گذاری دارایی های سرمایه ای و بازده های غیرعادی. 58
7-2 گفتارششم : تئوری گام تصادفی وتئوری كارآیی بازار. 59
1-7-2 تئوری گام تصادفی. 59
2-7-2 تئوری بازار کارآ 60
1-2-7-2 نظریه بازار کارآی سرمایه 60
2-2-7-2گونه های سه گانه کارآیی اطلاعاتی بازار سرمایه 62
3-2-7-2 انواع الگوهای کارایی بازار. 64
8-2 گفتار هفتم : درصد پوشش سود 65
1-8-2درصد پوشش سود 65
2-8-2 صورتهای مالی استاندارد شده 66
3-8-2 صورتهای مالی با مقیاس مشترک.. 67
1-3-8-2 ترازنامه هم مقیاس (با مقیاس مشترک) 67
2-3-8-2 صورت سود و زیان هم مقیاس.. 67
9-2 گفتار هشتم :پیشینه پژوهش.. 68
1-9-2 پژوهشهای انجام گرفته در زمینه پژوهش حاضر. 68
1-1-9-2 پژوهشهای انجام شدهبرون از کشور. 68
2-1-9-2 پژوهشهای انجام شده دردرون کشور. 72
مقدمه
در این فصل ، پژوهشگر مبانی نظری و پیشینه پژوهش را در قالب گفتارهای زیر تدوین داده است :
گفتار نخست : مفاهیم سود
گفتار دوم : خطای پیش بینی سود و انواع روشهای پیش بینی سود
گفتار سوم : سیاست های تقسیم سود
گفتار چهارم : تعریف شاخص و انواع آن
گفتار پنجم : بازده و انواع آن
گفتار ششم : تئوری گام تصادفی و تئوری کارآئی بازار
گفتار هفتم : درصد پوشش سود
گفتار هشتم : پیشینه پژوهش
2-2 گفتار نخست : مفاهیم سود
1-2-2سود سهام
سود خالص شرکت سهامی که بین سهامداران به نسبت سهام تقسیم می شود، مبلغی است که از محل منافع یک شرکت به سهامداران آن داده می شود.
مبلغ سودی که برای توزیع بین سهامداران بر حسب مقدار سهام به وسیله هیئت مدیره مشخص می شود. این مبلغ با توجه به حقوق گروه های مختلف سهامداران بین آنها توزیع می گردد. ذکر این نکته لازم است که سود نقدی تقسیم شده معمولاً به توزیع سود نقدی مربوط می شود. اگر سود از منابع دیگر غیر از سود جاری باشد، به آن واژه سود غیر نقدی اطلاق می شود.
سرمایه گذاران در ارتباط با سود سهام به دو گروه تقسیم می شوند. گروهی علاقه مند به دریافت سود نقدی هستند و گروهی دیگر متمایل به منافع سرمایه ای بلند مدت می باشند.
اتخاذ تصمیم در مورد سود سهام به این دلیل قابل توجه است که ثروت سهامداران یک شرکت سهامی، شامل ارزش بازار به اضافه سود سهام است (رودپشتی و دیگران، 1385، 268).
2-2-2 مفهوم سود و تعاریف
سود یکی از اقلام مهم و اصلی صورتهای مالی است که در نوشته های مختلف کاربردهای متفاوت دارد. معمولاً سود به عنوان مبنایی برای محاسبه مالیات، عاملی برای تدوین سیاست پرداخت سود تقسیمی، راهنمایی برای سرمایه گذاران و تصمیم گیری و عاملی برای پیش بینی به تصور در می آید.
یکی از کاربردهای اصلی سود، استفاده از آن به عنوان ابزاری برای پیش بینی است که افراد را در امر پیش بینی سودها و رویدادهای اقتصادی آینده یاری می کند. در واقع ثابت شده است که برای پیش بینی مقادیر هر نوع سود می توان از مقادیر سود در گذشته استفاده کرد. سود شامل نتیجه های «عملیاتی یا سود عادی» و نتیجه های «غیر عملیاتی یا سود و زیان غیر عملیاتی ناشی از رویدادهای غیر مترقبه» می شود، که مجموع آنها برابر است با سود خالص. نتیجه پژوهش ها نشان می دهد که برای پیش بینی سود آینده، سود عادی یا جاری نسبت به سود خالص برتری دارد (پارسائیان، 1381،524).
مفهوم سود حسابداری در بیانیه شماره یک هیأت استانداردهای حسابداری مالی فرض شده که سود حسابداری معیار خوبی برای ارزیابی عملکرد واحد تجاری است و می تواند برای پیش بینی گردش آتی نقدی مورد استفاده قرار گیرد. دیگر صاحبنظران فرض می کنند که سود حسابداری از لحاظ کلی، اطلاعاتی مربوط در مدلهای تصمیم گیری سرمایه گذاران و اعتبار دهندگان محسوب می شود.
اما اعتبار این فرضیات از طریق پژوهش های مشاهده ای تأیید نشده است. برخی دیگر از پژوهشگران حسابداری اظهار داشته اند که استفاده کنندگان از گزارشهای سود باید توجه داشته باشند که تنها در صورتی سود حسابداری قابل درک و استفاده است که نحوۀ اندازه گیری و قواعد عملیاتی مربوط به آن نیز روشن باشد (شباهنگ،1387،100).
سود حسابداری نقش عمدهای را در تعیین ارزش یك واحد تجاری ایفا میكند .لیكن باید توجه نمود كه سود یك واحدتجاری حاصل عملیات آن در گذشته است و لذا شرایط و عوامل موثر در ایجاد سود آتی را می توان در وضعیت گذشته واحد تجاری بررسی نمود .بخش عمده ای از این عوامل در قالب اعداد و ارقام حسابداری در گزارش های حسابداری مالی منعكس می گردد و نشان دهنده آثار تصمیم های مدیریت بر سودهای آتی می باشند و لذا دارای قدرت پیش بینی هستند (بهرامفر،1387،1).
سود یكی از متغیرترین مفاهیم در دنیای پیچیده تجارت است كه شاید روزی فرا نرسد كه بتوان از سود تعریفی ارائه نمود كه مورد قبول همگان واقع شود ، در میان تعاریف گوناگونی كه تاكنون برای سود مطرح گردیده ،تعریف زیر یكی از جامع ترین آنان است :
«سود از تغییر در حقوق صاحبان سهام یا تغییر در خالص داراییهای یك واحد تجاری طی یك دوره مالی ناشی می گردد ،به بیان دقیق تر ،سود برآیند كلیه تغییرات در حقوق صاحبان سرمایه طی یك دوره مالی ،به استثنای تغییرات ناشی از سرمایه گذاری توسط صاحبان و توزیع منابع بین آنان می باشد.»(ستایش،1382،2).
سود خالص ،مازاد درآمدهای تحقق یافته بر كلیه هزینه های واقع شده در یك دوره مالی معین است كه به صورت معادله زیر نشان داده می شود :هزینه ها – درآمدها = سود خالص
چنانچه مبلغ درآمدهای تحقق یافته بیشتر از هزینه های واقع شده باشد ،نتیجه حاصله را سود خالص می نامند .منظور از درآمدهای تحقق یافته ،هزینه های واقع شده و مقایسه بین آنان ،كاربرد اصل تطابق هزینه ها با درآمدها و همچنین استفاده از روش تعهدی درحسابداری مالی می باشد(سالمینن ، 2008، 66).
Dividend
Distribution
SFAC.1
Joni Salminen,2008,66
مبانی نظری و پیشینه تحقیق مفاهیم سود و بازده سود و تقسیم سود_1528554643_11767_2718_1857.zip0.00 MB |