فصل دوم پایان نامه،پیشینه،ادبیات پژوهش ،کارشناسی ارشد روانشناسی،مفهوم ،مبانی نظری،مبانی نظری وپیشینه تحقیق مهارت های زندگی دارای 20 صفحه وبا فرمت ورد وقابل ویرایش می باشد
توضیحات: فصل دوم پایان نامه کارشناسی ارشد (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)
همراه با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو پایان نامه
توضیحات نظری کامل در مورد متغیر پیشینه داخلی و خارجی در مورد متغیر مربوطه و متغیرهای مشابه
رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب
منبع : انگلیسی وفارسی دارد (به شیوه APA)
نوع فایل: ورد و قابل ویرایش با فرمت .doc
بخش هایی از محتوای فایل پیشینه ومبانی نظری::
مهارت های زندگی
مقدمه:
تعریف مهارتهای زندگی
ویژگی های آموزش مهارتهای زندگی
اهداف آموزش مهارت های زندگی چیست؟
ضرورت آموزش مهارتهای زندگی
اجزا و عناصر مهارتهای زندگی
10- تفکر انتقادی
تقسیم بندی مهارت های زندگی
شیوههای آموزش مهارتهای زندگی
منابع:
References:
مهارت های زندگی
مقدمه:
آموزش مهارتهای زندگی اولین بار در سال 1978 تحت عنوان آموزشهای فشرده مطرح گردیدو برای اولین بار در مشاوره گروهی ارئه شد. و سازمان بهداشت جهانی به منظور پیشگیری و همچنین افزایش سطح بهداشت روانی افراد برنامهای با عنوان آموزش مهارتهای زندگی تدوین کرد. هدف از این برنامه افزایش تواناییهای روانی-اجتماعی کودکان و نوجوانان بود، برای اینکه بتوانند با مقتضیات مسائل و دشواریهای زندگی، سازگارانه برخورد کنند(کورسینی و گازدا، 2007).
برنامه مهارتهای زندگی طراحی شده توسط یونیسف، صندوق بینالمللی کودکان و نوجوانان، از بدو پیدایش در کشورهای مختلف در مورد صدها هزار نفر از نوجوانان که در موقعیتهای مختلف قرار دارند بکاررفته است. در سایه آموزش مهارتهای زندگی به نوجوانان، هنجارها، انگیزهها، طرز تلقیها و رفتارهای آنها شکل میگیردتا بتوانند، سازگاری بهتری با جامعه اطراف خود و سایرین داشته باشند. برنامه مهارتهای زندگی به نوجوانان کمک میکند تا معلومات و گرایشهایی را که برای گذر سالم و موفقیتآمیز به دوران بزرگسالی نیاز دارد در خود پرورش دهند. نوجوانان با شرکت در این برنامه معلوماتی را میآموزند و رفتارهایی را تمرین میکنند که به آنها کمک میکند از موانعی که بر سر راه رسیدن به اهداف و خواستههایشان وجود دارد عبور کنند (هانتر، 1993).
این آموزشها موجب فراهم آوردن ابزاری میگردد که با آن بتوان به یک زندگی هدفمند رسید. برنامه مهارتهای زندگی رسیدن به یک شرایط بهتر است که میتوان با آموختن قواعد آن، زندگی مؤثر و موفقی داشت توجه به واقعیتها یکی از قوانین این برنامه است. وقتی بدون اطلاعات و مهارتهای لازم برای خلق نتایج مورد نظر اقدام شود قوانین جاری زندگی میشکند. کسانیکه در رقابتها موفق میشوند و به خواسته های معقول خود میرسند، از مهارتهای لازم برخوردارند. قاعدهها را میدانند و برای زندگی خود طرح و برنامه دارند (مک گرا، 1998، ترجمه مهدی قرچه داغی، 1380).
تعریف مهارتهای زندگی
برای مهارتهای زندگی تعاریف مختلفی ارائه شده است.مهارتهای زندگی به گروه بزرگی از مهارت های روانی- اجتماعی و میانفردی گفته میشود که میتواند به افراد کمک کند تا تصمیماتشان را با آگاهی اتخاذ کنند، به طور مؤثر ارتباط برقرار کنند، مهارتهای مقابلهای و مدیریت شخصی خود را گسترش دهند و زندگی سالم و بارور داشته باشند. مهارتهای زندگی میتواند اعمال شخصی و اعمال مربوط به دیگران و نیز اعمال مربوط به محیط اطراف را طوری هدایت کند که به سلامت بیشتر منجر شود(یونیسف، 2003).
مهارتهای زندگی شامل مجموعهای از تواناییهاست که قدرت سازگاری و رفتار مثبت و کارآمد را افزایش میدهد، در نتیجه شخص قادر میشود بدون اینکه به خود یا دیگران صدمه بزند مسئولیتهای مربوط به نقش اجتماعی خود را بپذیرد و با چالشها و مشکلات روزانهی زندگی به شکل مؤثر روبرو شود (فخراللهی ، 1384).
مهارتهای زندگی به مجموعه توانایی و مهارتهایی گفته میشود که امکان رفتار سازگارانه و مثبت را برای افراد فراهم میسازد. به عبارت دیگر، این مهارتها که اکتسابی و اغلب از طریق آموزش و تمرین، ایجاد و تقویت میشوند، افراد را در مواجهی مؤثرتر با نیازها و چالشهای زندگی روزمره توانمند میسازند (فولادی، 1383).
ویژگی های آموزش مهارتهای زندگی
مشکل آموزش مهارتهای زندگی این است که قوت واقعی آن، در مفهومسازی آن به عنوان یک الگوی آموزشی است و از آنجایی که تعداد زیادی از متخصصان یاری دهنده سلامت روان، هنوز الگوی درمان پزشکی را قبول دارند. آموزش مهارتهای زندگی باید در انتظار مخالفتها و مقاومتهای زیادی باشد (کورسینی و گازدا، 2007).
اهداف آموزش مهارت های زندگی چیست؟
آموزش مهارتهای زندگی اهداف عمدهای را دنبال میکند، اما هدف اصلی از این برنامه ارتقاء بهداشت روانی و پیشگیری از آسیبهای اجتماعی مانند اعتیاد، خودکشی، بزهکاری و انواع مختلف بیبند و باری است. آموزش مهارتهای زندگی بر عوامل زیربنایی مشترک در بسیاری از زمینههای ارتقاء بهداشت روانی و پیشگیری اولیه تأثیر گذاشته و همین توان و ویژگی آنهاست که فضای آموزشی آن را وسیع ساخته و زیربنای هر رویکرد آموزش به زندگی شده است (ارکارت و همکاران، 1991، به نقل از عسگری، 1384).
پژوهشهای بیشماری نشان داده است که بسیاری نشان داده است که بسیاری از مشکلات بهداشتی و اختلالات روان-عاطفی، ریشههای روانی اجتماعی دارد. علاوه بر این سایر پژوهشها، حرمت خود پایین، ناتوانی در بیان احساسات و فقدان مهارتهای ارتباطی را عوامل مهم بسیاری از مشکلات فردی مانند سوء مصرف مواد، بزهکاری، بیبند و باری جنسی، رفتارهای مخاطرهآمیز و خشونت میدانند. لذا سازمان بهداشت جهانی به منظور ارتقاء سطح بهداشت روانی و پیشگیری از آسیبهای روانی-اجتماعی، برنامهای را به عنوان آموزش مهارتهای زندگی تدارک دیده است (فتحعلی لواسانی، 1379).
-Corsini& Gazda
-Coping skills
-Errocurt
مهارت های زندگی_1528958727_12099_2718_1034.zip0.00 MB |