فصل دوم پایان نامه،پیشینه،ادبیات پژوهش ،کارشناسی ارشد روانشناسی،مفهوم ،مبانی نظری،مبانی نظری وپیشینه تحقیق یادگیری سازمانی، سازمان یادگیرنده، یادگیری دارای 31 صفحه وبا فرمت ورد وقابل ویرایش می باشد
توضیحات: فصل دوم پایان نامه کارشناسی ارشد (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)
همراه با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو پایان نامه
توضیحات نظری کامل در مورد متغیر پیشینه داخلی و خارجی در مورد متغیر مربوطه و متغیرهای مشابه
رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب
منبع : انگلیسی وفارسی دارد (به شیوه APA)
نوع فایل: ورد و قابل ویرایش با فرمت .doc
بخش هایی از محتوای فایل پیشینه ومبانی نظری::
خلاصه ای از کار:
- یادگیری سازمانی
امروز ديگر سازمانهاي بزرگ و پيچيده اي كه دهه هاي قبل بوجود آمده بودند،كارساز نيستند وحكم دايناسورهايي را دارند كه توان تطبيق خود با محيط را نداشتند و محكوم به فنا شدند. سازمانهاي بزرگ با ساختارهاي سنتي توان وانعطاف لازم جهت همسويي با تغييرات محيط پيراموني بويژه با توجه به مسائل جهاني شدن را ندارند و براي بقاي خود ناچارند يا تغيير ساختار دهند يا خود را به ابزارهايي مجهز كنند تا توان مقابله با تغييرات جهاني را بدست آورند.يكي از مهمترين اين ابزارها،ايجاد سازمان يادگيرنده و نهادينه كردن يادگيري است(خليلي عراقي،1382).
.......................
- تعاريف ياد گيري و سازمان يادگيرنده
يادگيري از سه بعد مورد توجه قرار ميگيردکه عبارتند از:
سطوح يادگيري؛ انواع يادگيري؛ مهارتهاي يادگيري که بصور ت مشروح به بررسی آنها می پردازیم:
................
- ساختارهای سازمان های یادگیرنده
در خصوص پاسخ به اینکه سازمانهای یاگیرنده چگونه ساختاری را می طلبند باید گفت که سازمان یادگیرنده را با ساختارهای معمولی و بعضاً سلسله مراتبی متمرکز که اکثر سازمانهای ایرانی نیز بدین نحو اداره می شوند نمیتوان ایجاد و تداوم بخشید و این به خاطر آن است که اساس سازمان یادگیرنده یادگیری سازمانی است. و ساختارهای سلسله مراتبی و متمرکز مانع جدی برای یادگیری است(Senge, 1992). بنابراین نیاز است ساختارهای سازمان های ایرانی به طور بنیادی مورد بررسی مجدد قرار گیرند تا یادگیری سازمانی را تسهیل کند. به طور کلی ساختارهای سازمانی سازمانهای یادگیرنده بایستی دارای ویژگیهای انعطاف پذیری، چابکی، بدون سطح، تیمی و یکپارچه باشند. و موفقیت افق چشم انداز بیست ساله ایران نیز جزء با تغییر ساختارها به شیوه ی بنیادین سازمانهای متمرکز امکانپذیر نیست .
.....................
- عوامل موثر در ايجاد و رشد سازمان يادگيرنده
اين عوامل عبارتنداز:
ساختار: سازمانهای یادگیرنده بجای ساختار مکانیستی و متمرکز، ساختار زنده و غیر متمرکز و منعطف را برمی گزینند. به نظر می رسد طرفداران سازمان یادگیرنده بر ویژگیهایی چون سازمان تخت، اختیارات محلی، اعتماد و همکاری در بین واحد ها تاکید دارند. در هر حال اصلی ترین مانع بر ایجاد سازمان های یادگیرنده بعد ساسله مراتبی متمرکز می باشد.
.......................
- موانع يادگيري سازماني
موانع يادگيري را در شش مورد مي توان به شرح زير جمع بندي كرد:
اولين مانع: اتخاذ سبك مديريت از بالا به پائين .
................
- اندازهگيري يادگيري
مديران هميشه اين درس را به خاطر دارند كه: «اگر نتوانيد اندازه بگيريد، نميتوانيد مديريت كنيد». بهطور مرسوم براي اندازهگيري يادگيري در سازمان از دو مفهوم «منحنيهاي يادگيري» و «توابع بهبود توليد» ياد ميشود، دومفهومي كه تاريخ ابداعشان به دهه 1920 ميلادي بر ميگردد. در اين دوران توليد كنندگان متوجه شدند كه با افزايش حجم كلي
.......................
- لزوم بوجود آمدن نظريه سازمان يادگيرنده
پيتر سنگه معتقد است كه در عصر حاضر سازمانهايي موفق هستند كه همه كاركنان براي بالا بردن سطح توانايي خود بكوشند و وظيفه مدير اين است كه شرايطي را ايجاد كند كه همه كاركنان به سوي بالا بردن توانايي خود حركت كنند. به عقيده سنگه(1990)، نظريهپرداز اصلي سازمان يادگيرنده، انسانها براي يادگيري طراحي شدهاند. هيچكس اعمال
...................
-نظريه سازمان يادگيرنده
نظريه سازمان يادگيرنده اساساً با تكميل نظريههاي مربوط به يادگيري و يادگيري سازماني شكل گرفته است و از اينرو محققين متعددي درشكلگيري اين نظريه نقش داشتهاند. اما به اقرار كليه صاحبنظران، نظريهپرداز اصلي سازمان يادگيرنده پيتر ام .سنگه از دانشگاه MIT ميباشد. سنگه ابتدا درسال 1990 مقالهاي تحت عنوان: «كار جديد رهبر: ساختن سازمانهاييادگيرنده» منتشر كرد و سپس در همان سال كتاب «اسلوب پنجم: هنر ومهارت سازمان يادگيرنده» را
...............
- نقش رهبران و مدیران سازمان در یادگیری از طریق مدیریت دانش
مدیریت دانش معروفیت خود را از طریق بکارگیری دانش و اطلاعات بمنظور ایجاد هماهنگی تغییرات پویا در سازمان و رشد و توسعه نظامهایی جهت تسریع انطباق پذیری سیستم با تغییرات محیط پیرامون کسب نموده است. امروزه انواع موسسات در محیطهای تازه ای فعالیت می نمایند. بنابراین باید قادر به خلق وبکارگیری دانش جدید وبازآفرینی دانش گذشته بمنظور دستیابی به اهداف خویش باشند. درحالیکه مدیریت دانش تاکیدزیادی برفن آوری اطلاعات می نماید ودربسیاری ازمواردبه عنوان مدیریت مبتنی بر فن آوری تعریف می گردد، اما در حقیقت مفهومی فراتر ازآن دارد (نیستی و رنگبازی، 1388).
.............
منابع
- خليلي عراقي، مريم(1382). "سازمانهاي يادگيرنده ضرورتي براي تحول و توسعه"، مجله تدبير، شماره137، صفحات92-93.
- رحمان سرشت، حسین (1386). تئوریهای سازمان و مدیریت از تجددگرایی تا پساتجددگرایی (دوران تجددگرایی، مدرنیزم ). جلد اول. تهران ،دوران.
....................
...............
- Organizational Learning
- Globalization
ادبیات نظری تحقیق یادگیری سازمانی، سازمان یادگیرنده، یادگیری_1529852006_12831_2718_1723.zip0.00 MB |