فصل دوم پایان نامه،پیشینه،ادبیات پژوهش ،کارشناسی ارشد روانشناسی،مفهوم ،مبانی نظری،مبانی نظری وپیشینه تحقیق تعاریف ومفاهیم ودیدگاههای فرهنگ سازمانی دارای 25 صفحه وبا فرمت ورد وقابل ویرایش می باشد
توضیحات: فصل دوم پایان نامه کارشناسی ارشد (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)
همراه با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو پایان نامه
توضیحات نظری کامل در مورد متغیر پیشینه داخلی و خارجی در مورد متغیر مربوطه و متغیرهای مشابه
رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب
منبع : انگلیسی وفارسی دارد (به شیوه APA)
نوع فایل: ورد و قابل ویرایش با فرمت .doc
بخش هایی از محتوای فایل پیشینه ومبانی نظری::
خلاصه ای از کار:
مفهوم فرهنگ
فرهنگ واژهاي است كه علماي علم اجتماع و پژوهشگران رشته مردمشناسي آن را به كار ميبرند و اين واژه از گسترش وسيعي برخوردار است و آنچنان مفيد واقع شده كه آن را در ساير علوم اجتماعي نيز به كار ميبرند. فرهنگ در قالب بحث تخصصي خود در حدود اواسط قرن نوزدهم در نوشتههاي علماي مردمشناسي پديدار شد و كاربرد علمي كلمه فرهنگ در اواخر قرن مذكور توسط تايلر (1917ـ1832) مردمشناس انگليسي صورت گرفت. يكي از مباني اساسي علوم
...................
تعريف فرهنگ
فرهنگ در زبان فارسي معاني مختلفي دارد كه مهمترين آنها ادب، تربيت، دانش، مجموعه آداب و رسوم، علوم، معارف و هنرهاي يك جامعه است. از ديدگاه علمي تعاريف متعدد و متنوعي از فرهنگ ارائه گرديده كه در ذيل به برخي از آنها اشاره ميشود:
در فرهنگ فارسي عميد، فرهنگ عبارت است از دانش، ادب، علم، معرفت، تعليم و تربيت، آثار علمي و ادبي يك قوم يا ملت.
................
- ويژگيهاي فرهنگ
با بررسيهاي زيادي كه از فرهنگهاي مختلف به عمل آمده، چنين به نظر ميآيد كه عليرغم تفاوتهاي موجود، همه فرهنگها داراي ويژگيهايي هستند كه تعدادي از آنها را ميتوان به شرح زير معرفي كرد:
فرهنگ آموختني است. فرهنگ خصوصيتي غريزي است و ذاتي نيست. فرهنگ نظامي است كه پس از زاده شدن انسان در سراسر زندگي آموخته ميشود.
................
- مفهوم فرهنگ سازمانی
فرهنگ سازماني موضوعي است كه بهتازگي در دانش مديريت و در قلمرو رفتار سازماني راه يافته است. فرهنگ از ديرباز براي شرح كيفيت زندگي جامعه انساني به كار برده ميشود. ولي درباره فرهنگ سازماني آنچه مربوط به كار و رفتار مردمان در سازمان است كمتر سخن گفته شده است.
..................
- تعريف فرهنگ سازماني
فرهنگ سازماني عبارت است از ارزشهاي اصلي، مفروضات، تفسيرات در رويكردهايي كه ويژگيهاي يك سازمان را مشخص ميكند که در 4 گونه فرهنگ سازماني نمايان ميشود. اين چهار گونه شامل قومي، ويژه سالاري و بازار، سلسله مراتب ميباشند (كوئين، 1999،).
...................
- ويژگيهاي فرهنگ سازماني
در صورتيكه فرهنگ را سيستمي از استنباط مشترك اعضاء نسبت به يك سازمان بدانيم، يك سيستم از مجموعهاي از ويژگيهاي اصلي تشكيل شده است كه سازمان به آنها ارج مينهد يا براي آنها ارزش قائل است. اين 10 ويژگي عبارتند از:
خلاقيت فردي: ميزان مسئوليت، آزادي عمل و استقلالي كه افراد دارند.
ريسكپذيري: ميزاني كه افراد تشويق ميشوند تا ابتكار عمل به خرج دهند، دست به كارهاي مخاطرهآميز بزنند و بلند پروازی كنند.
......................
- گونه شناسی فرهنگ سازماني از ديدگاه نظريه پردازان
گونه شناسي هريسون/هندي
در سال 1978 هندي، ايدههاي هريسون را به كار گرفت و 4 گونه فرهنگ را در اشكال ساده توصيف كرد. او به جاي فرهنگهاي حمايتي و موفقيتي كه هريسون شناسايي كرده بود، فرهنگهاي وظيفه و شخص را به كار برد.
فرهنگ قدرت (تارعنكبوتي)
فرهنگ نقش (معبد يوناني)
فرهنگ وظيفه (شبكهاي)
فرهنگ شخص (خوشهاي) (جعفری، 1383).
...................
- ديدگاه شاين
..................
ديدگاه شولز
............
ديدگاه كويين و مك گرد
..............
ديدگاه كوئين
.................
- عوامل و اجزاء فرهنگ سازمانی
فرهنگ سازمان از دو لايه اصلي تشكيل شده است. نخستين لايه،( ارزشها و باورها) لايهاي است كه نمايشگر نمادهاي ملموس مانند طرز پوشش، رفتار، مراسم، تشريفات، اسطورهها و افسانههاست. لايه ديگر فرهنگ سازماني، لايه پايهاي و يا شالوده اساسي فرهنگ سازمان است كه به ارزشهاي زيربنايي، مفروضات، باورها و فرآيندهاي فكري افراد و گروههاي سازماني اشاره دارد. اين لايه در واقع فرهنگ راستين سازمان را تشكيل ميدهد. عوامل تشكيلدهنده فرهنگ سازمان عبارت اند از : هنجارها ، سنتها و تشريفات ، و مفروضات .
...............
-چگونگي شكلگيري و تداوم فرهنگ سازماني
معمولاً، هر سازمان ابتدا بهصورت يك واحد كوچك تأ سيس ميشود. در شروع فعاليت سازمان، فرهنگ در آن با توجه به عوامل مختلفي بهسرعت شكل ميگيرد. شكلگيري فرهنگ بستگي دارد به دلايل به وجود آمدن سازمان و جايگاه آن..................
- فرهنگ و فناوری
يکي از مسائل اساسي در توسعه فناوري در هر جامعهاي، ايجاد پيش زمنيههاي مناسب فکري و فرهنگي براي پذيرش آگاهانه و مطابق با نياز آن فناوري است. رويکرد فرهنگ سازي براي کاربري و توسعه فناوري نه تنها از بعد عمومي جاي تامل و کار بسيار دارد بلکه از جنبه مديريت کلان جامعه نيز نيازمند توجه و فراگيري و توسعه است. چرا که در عصر فناوري اطلاعات چهارچوب فرهنگها مبتني بر الگوهاي تعاملي شکل ميگيرد و ميتوان آن را از بعد بالا به پايين و پايين به بالا بررسي کرد (رحیم نیا و علیزاده، 1387).
.............
منابع:
برن، تيمكوف ـ آگ (1375). زمينه جامعهشناسي. ترجمه: آريانپور. چاپ يازدهم. تهران: انتشارات شركت سهامي ـ كتابهاي جيبي.
جعفري، محمدتقي.(1383). فرهنگ پيشرو و پيشرو. چاپ اول. تهران: انتشاراتم علمي و فرهنگي. صص 15-18.
...................
...................
ادبیات نظری تحقیق تعاریف ومفاهیم ودیدگاههای فرهنگ سازمانی_1529871690_12874_2718_1854.zip0.00 MB |