فصل دوم پایان نامه،پیشینه،ادبیات پژوهش ،کارشناسی ارشد روانشناسی،مفهوم ،مبانی نظری،مبانی نظری وپیشینه تحقیق مبانی نظری و پیشینه تعاریف ومفاهیم گردشگری دارای 83 صفحه وبا فرمت ورد وقابل ویرایش می باشد
توضیحات: فصل دوم پایان نامه کارشناسی ارشد (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)
همراه با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو پایان نامه
توضیحات نظری کامل در مورد متغیر پیشینه داخلی و خارجی در مورد متغیر مربوطه و متغیرهای مشابه
رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب
منبع : انگلیسی وفارسی دارد (به شیوه APA)
نوع فایل: ورد و قابل ویرایش با فرمت .docx
بخش هایی از محتوای فایل پیشینه ومبانی نظری::
مطالعات نظری....................................................................................................................16
پيشينه گردشگري در جهان..................................................................................................16
پيشينه گردشگري در ايران....................................................................................................19
تعریف و مفاهیم گردشگری................................................................................................20
سازمان جهاني گردشگري....................................................................................................22
مديريت گردشگري..............................................................................................................27
انواع گردشگری...................................................................................................................30
گردشگری فرهنگی.............................................................................................................33
پيشينه گردشگري فرهنگي...................................................................................................34
تعريف گردشگر فرهنگي....................................................................................................36
اهميت گردشگری فرهنگي.................................................................................................37
اهداف گردشگري فرهنگي.................................................................................................47
آثار گردشگري فرهنگي .....................................................................................................52
درك مردمشناسي گردشگري..............................................................................................54
ادبيات تحقيق
مطالعات نظری:
گردشگري در طول تاريخ همواره مورد توجه بوده است. به همين منظور حکومتها از آن پشتيباني وحمایت ميكردند، احداث جادهها و كاروانسراها به منظور توسعه گردشگري و مسافرت بوده و حکومتهای قدرتمند دوران باستان چون ايران، چين و روم هر كدام در اين زمينه گامهاي استواري را برداشتهاند، گرچه مسافرتهاي دنياي باستان را نميتوان به شكل گردشگري امروزي دانست. برگزاری مراسم مذهبي در مكانهاي مقدس مهمترين عامل سفر بوده است و زيگوراتها و معابد، از دور دستها مردم را براي زيارت جذب ميكردند. (چاك، واي. گي. 1377، ص37(
سالهای میان قرن پنجم تا چهاردهم میلادی دوران قرون وسطی را تشکیل میدهد. در اين دوره مسافرت و تجارت رونق خود را از دست داد زيرا جادهها تقريباً از بين رفته و شرايط مسافرت بسيار مشكل و خطرناك شده بود، در طي اين دوره كليساهاي مسيحي نخستين انگيزه را براي مسافرت به وجود آوردند زيرا صومعههاي زيادي در نقاط مختلف پراكنده بوده و راهبان و كشيشان مسيحي مردم را به زيارت اين مكانها تشويق ميكردند. در اين زمان مسيحيان بيشتر به بيتالمقدس و روم مسافرت ميكردند و با وجود اين كه اين مسافرتها اساس و رنگ مذهبي داشت، مسافرتهاي تفريحي و اجتماعي هم محسوب میشد. در نيمه دوم سده سيزدهم، ماركوپولو از اروپا به آسيا سفر كرد. نخستين سند در مورد مسافرتهاي دسته جمعي (كاروانهاي زيارتي) مربوط به سده پانزده است كه در ونيز اين كاروانهاي زيارتي مردم را به بيتالمقدس ميبردند.(چاك، 1377، ص 38).
دوره رنسانس از سده چهاردهم تا هفده ميلادي را شامل ميشود. در اين دوره بیشترین هدف مسافرت كسب دانش و تجربه آموزي بود. بیشتر سفرهاي باستانشناختي و فرهنگي كه با هدف پي بردن به ريشه فرهنگها و مليتها صورت ميگيرد، در اين دوره اتفاق افتاده است. با شروع گردشگري فرهنگي و آگاهانه در اين دوره است كه علم باستانشناسي بنیان نهاده میشود. و تاريخ نگاري بر پايه اسناد و مدارك باستانشناختي پایهگذاری ميشود. در اين دوره خود آگاهي تاريخي و انگيزه يافتن هويت، مردمان مغرب زمين را به شرق كشاند تا بلكه بتوانند هويت و شناسنامه خود را در خرابههاي بجا مانده از شرق جستجو كنند.(ویکی پدیا)
انقلاب صنعتي كه دورهای میان سالهای 1759 تا 1850 بود پايه و اساس گردشهاي دسته جمعي را بنيان نهاد (ديبايي، 1371: 80). و باعث تغييرات عميق اقتصادي و اجتماعي شد. با پديد آمدن ماشينها، قطار و كشتيهاي كه با نيروي بخار كار ميكردند، تغييرات اجتماعي به تغيير مشاغل منجر شد كه افزايش طبقات مرفه اجتماعي را به صورت نسبي به دنبال داشت و اين طبقه توان بيشتري يافت تا بيشتر به تفريح و مسافرت برود.
در پنجاه سال اخير، گردشگري به پديده اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي شگفتي تبديل شده است. بزرگي اين پديده را ميتوان در نرخ رشد متوسط چهار و نيم درصد تعداد كل گردشگران بينالمللي كه بنابر آمار WTO از 750 ميليون نفر در سال 1995 به 850 ميليون نفر در سال 2006 رسيده است، دريافت. بنابر پيشبيني سازمان جهاني گردشگري اين تعداد تا سال 2010 به بيش از 937 ميليون نفر خواهد رسيد و ده برابر اين تعداد هم از مزاياي گردشگري در كشورهايشان بهره خواهند برد.(سازمان جهاني گردشگري (wto)).
گردشگري در آينده در دو بعد ملي و بينالمللي ادامه خواهد يافت. اهميت گردشگري براي كشورها نقشی حياتي ایفا میکند و از این به بعد هم، بيشتر نمود پيدا خواهد كرد. كشورها به خاطر اقتصاد و براي ارز خارجي و سرمايه گذاري خارجي و اشتغال به گردشگري اهمیت میدهند. گردشگري رتبه اول صنعت در «توافق كلي در تجارت و خدمات» خواهد بود..
سازمان جهاني گردشگري پيشبيني مينمايد تا 2020 ميزان گردشگران بينالمللي در دنيا به رقم 6/1 ميليارد نفر برسد. چيزي كه بايد مورد اهميت و دقت نظر واقع شود، عدم توسعه گردشگري در ايران، با وجود پتانسيلهاي قوي طبيعي و فرهنگي و باستانشناختي است. در حال حاضر تحرك و پويايي خاصي در گردشگري ايران بچشم نميخورد، همچنين استراتژي و هدف مشخصي هم براي آينده ديده نميشود. به عقيده صاحب نظران اين حوزه، گردشگري به تنهايي نميتواند راه مطمئن خروج ايران اسلامي از بنبستهاي سياسي، اقتصادي و اجتماعي باشد. بر اساس مطالعات نظري و ميداني و مصاحبه با گردشگران خارجي كه در سال 1380 صورت گرفته، به عوامل موثر در توسعه گردشگري در دنيا و موانع توسعة گردشگري در ايران، از نگاه گردشگران ميپردازيم.(همان)
مبانی نظری و پیشینه گردشگری_1530974420_13400_2718_1713.zip0.00 MB |