خانه راهنمای خرید پیگیری سفارش پشتیبانی درباره ما تماس با ما
محصولات مرتبط
ادبیات نظری وپیشینه پژوهش رضایت زناشویی
ادبیات نظری وپیشینه پژوهش رضایت زناشویی
قیمت : 19,000 تومان
ادبیات نظری وپیشینه تحقیق مدیریت تعارض
ادبیات نظری وپیشینه تحقیق مدیریت تعارض
قیمت : 19,000 تومان
مبانی نظری وپیشینه تحقیق اهمال کاری تحصیلی
مبانی نظری وپیشینه تحقیق اهمال کاری تحصیلی
قیمت : 18,900 تومان
ادبیات نظری تحقیق وپیشینه پژوهش خودکارآمدی عمومی
ادبیات نظری تحقیق وپیشینه پژوهش خودکارآمدی عمومی
قیمت : 19,000 تومان

مبانی نظری و پیشینه حمل و نقل شهری پایدار

مبانی نظری و پیشینه حمل و نقل شهری پایدار

فصل دوم پایان نامه،پیشینه،ادبیات پژوهش ،کارشناسی ارشد روانشناسی،مفهوم ،مبانی نظری،مبانی نظری وپیشینه تحقیق مبانی نظری و پیشینه حمل و نقل شهری پایدار دارای 66 صفحه وبا فرمت ورد وقابل ویرایش می باشد

توضیحات: فصل دوم پایان نامه کارشناسی ارشد (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)
همراه با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو پایان نامه
توضیحات نظری کامل در مورد متغیر پیشینه داخلی و خارجی در مورد متغیر مربوطه و متغیرهای مشابه
رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب
منبع : انگلیسی وفارسی دارد (به شیوه APA)
نوع فایل: ورد و قابل ویرایش با فرمت .docx
بخش هایی از محتوای فایل پیشینه ومبانی نظری::



1-2- مقدمه 18

2-2- مروری بر پیشینه برنامه ریزی حمل و نقل 18

1-2-2-سیر تکامل تفکر برنامه ریزی حمل و نقل شهری در جهان ( پس از دهه 1980): 18

2-2-2-سیر تکامل تفکر برنامه ریزی حمل و نقل در ایران 22

3-2- نظریه‌ها و دیدگاه‌های مرتبط با حمل و نقل پایدار 24

1-3-2- نظریه توسعه پایدار- توسعه پایدار شهری 24

2-3-2- جنبش نوشهرسازی ( نوشهرگرایی) 27

3-3-2-دیدگاه‌های اندیشمندان حمل و نقل انسان محور 29

1-3-3-2- جین جیکوبز 29

2-3-3-2- کالین بوکانان 30

3-3-3-2-دونالد اپلیارد 31

4-3-3-2- پیتر کالتروپ 32

4-2- ابعاد حمل و نقل پایدار شهری 32

1-4-2- بعد زیست‌محیطی حمل و نقل پایدار 33

2-4-2- بعد اجتماعی حمل و نقل پایدار 33

3-4-2- بعد اقتصادی حمل و نقل پایدار 33

5-2- محورهای حمل و نقل پایدار 34

6-2- اهداف حمل و نقل پایدار 35

7-2-راهبردها و استراتژی‌های عمده حمل و نقل پایدار 38

1-7-2-تغییرات در تکنولوژی وسایل نقلیه / سوخت 39

2-7-2-اصلاح نحوه‌ی استفاده از وسایل 39

3-7-2-مدیریت تقاضا 39

4-7-2-استراتژی کاربری زمین 40

8-2- سیاست‌های عمده‌ی حمل و نقل پایدار 40

9-2- اصول برنامه ریزی و سیاست گذاری در دست‌یابی به حمل و نقل پایدار 41

1-9-2- محدودیت تردد وسایل نقلیه 41

2-9-2-تغییر ساختار شهری و کاربری زمین 42

3-9-2-کاهش نیاز به سفر و تقلیل تأثیرات سوء حمل و نقل 43

1-3-9-2-ترویج پیاده‌سازی 43

2-3-9-2- ترویج دوچرخه سواری 43

3-3-9-2-گسترش حمل و نقل عمومی 43

4-9-2-تغییر فرهنگ استفاده از وسایل نقلیه‌ی شخصی 44

5-9-2-مدیریت تقاضای سفر 44

1-5-9-2- پیش‌بینی پارکینگ‌ها 44

2-5-9-2- پیش‌بینی نیازهای حرکت کالا 45

3-5-9-2- پیش‌بینی نیازهای معلولین 45

6-9-2- ارتقاء کیفیت زیست‌محیطی 45

7-9-2-توجه به نقش شبکه‌ی حمل و نقل در مدیریت بحران حوادث طبیعی 46

10-2-شاخص‌های حمل و نقل پایدار 46

11-2-چالش‌های اصلی توسعه پایدار حمل و نقل 51

1-11-2-چالش‌های پایداری مالی و اقتصادی حمل و نقل 51

2-11-2-چالش‌های پایداری محیطی و بو مشناسی حمل و نقل 51

3-11-2-چالش‌های پایداری اجتماعی و توزیعی حمل و نقل 52

12-2-چارچوب نظری تحقیق 52

13-2- پیاده‌سازی ( حمل و نقل پیاده‌ محور ) 53

1-13-2- مقدمه 53

2-13-2- ضرورت و اهمیت موضوع 54

3-13-2- مؤلفه‌های تأثیرگذار در محیط‌های پیاده‌سازی 55

4-13-2- اصول و معیارهای حمل و نقل پیاده‌سازی 62

5-13-2- راهبردها و سیاست‌های حمل و نقل پیاده‌سازی 63

6-13-2- نتیجه‌گیری 64

14-2- دوچرخه سواری 65

1-14-2- مقدمه 65

2-14-2- پیشینه تردد دوچرخه در جهان و ایران 66

3-14-2- انواع مسیرهای دوچرخه 66

4-14-2- عوامل مؤثر در طراحی شبکه دوچرخه سواری موفق شهری 67

5-14-2- نتیجه‌گیری 68

15- 2- جمع‌بندی و نتیجه‌گیری 68

منابع





1-2- مقدمه

ترتیب مطالب فصل حاضر به گونه‌ای است که مبانی نظری و ادبیات تحقیق در حوزه مسائل حمل­ونقل، به خصوص حمل­ونقل پایدار از ابعاد مختلف مورد شناسایی و بررسی قرار گیرد. در این فصل ابتدا پیشینه­ی برنامه­ریزی حمل­ونقل به طور عام و حمل­ونقل خصوصی به طور خاص در جهان و ایران مطرح شده و سپس ابعاد و محورهای مهم موضوع بیان شده و پس از آن بر مبنای ترتیبی که در برنامه­ریزی راهبردی است اهداف، راهبردها و سیاست­های حمل­ونقل پایدار براساس منابع مختلف ارائه شده و در ادامه اصول برنامه­ریزی و سیاست­گذاری در دستیابی به حمل­ونقل پایدار براساس موارد قبل بیان شده و در نهایت شاخص­ها و چالش­های پیش روی حمل­ونقل پایدار ارائه شده است.

هدف از تدوين مباني نظري در اين پژوهش، مطالعه­ی ادبيات نظري مطرح در زمينه موضوع حمل­و­نقل پایدار و آشنایی بیشتر با موضوع است تا بتوان داده­های لازم در مدل­های تحليلی را بر مبنای آن تعیین نموده و به نتايج علمی و دقیق دست یافت.

2-2- مروری بر پیشینه برنامه­ریزی حمل­ونقل­

1-2-2-سیر تکامل تفکر برنامه­ریزی حمل و نقل شهری در جهان ( پس از دهه 1980):

از آن­جایی­که موضوع و مفهوم حمل­و­نقل پایدار (موضوع کلی تحقیق حاضر)، در حوزه حمل­و­نقل انسان­محور می­گنجد و براساس منابع علمی مختلف، پس از دهه 1980 بود که نگرش برنامه­ریزی حمل­و­نقل به سمت مفاهیم و موضوعات حمل­و­نقل انسان­محور گرایش پیدا کرد؛ بنابراین آن­چه که نیاز است در این تحقیق به آن پرداخته شود ، بررسی دیدگاه­های حمل­و­نقلی پس از دهه 1980 می­باشد.


نظريه­های حمل­ونقلی انسان­محور بعد از دهه 1980 :

يكي از مهمترين نظریه‌های ارائه شده در اين دوران ، الگوي وونرف يا آرام سازي ترافيك است كه گرچه به لحاظ نظري در اواخر دهه 1960 تبيين گرديد اما از اوايل 1980 جنبه عمومي و اجرايي به خود گرفت. وونرف­ها در واقع خیابان‌های واحد همسايگي طراحي شده جهت محدود كردن سرعت خودرو و اولويت بخشي به حركت پياده و زندگي روزانه ساكنان هستند.

از اواخر دهه 1980 سرمايه­گذاري جهت ايجاد شبكه­ها و انواع سامانه­هاي حمل­ونقل همگاني در شهرها ابعاد بسيار گسترده­تري يافت و گره­هاي حمل­ونقلي به عنوان يكي از مهم­ترين كانون­هاي توسعه شهري مطرح گرديدند. نظريه توسعه وابسته به حمل­ونقل همگاني كه در برخي متون تخصصي با اصطلاحات و عبارات ديگري چون توسعه پيوسته با حمل­ونقل همگاني و توسعه در مجاورت حمل­ونقل همگاني نيز ياد مي­گردد در همين زمان ارائه شد.

از سوي ديگر، در دهه پاياني قرن گذشته و در آستانه هزاره سوم و با تقويت گرايش به رويكردهاي اجتماعي و طراحي شهري در توسعه­ی بافت­هاي پيراموني پايانه­هاي حمل­ونقلي، در ساليان اخير توسعه حمل و نقل همگاني محور به عنوان كامل­ترين ديدگاه معرفي شده است كه برخي از مهم­ترين ويژگي­هاي اين­گونه­ی اخير، وجود كاربري مختلط در پيرامون پايانه­ها، توجه به كيفيات طراحي محله، كاهش استفاده از اتومبيل شخصي و گسترش گونه­هاي ترابري همساز با حمل­و نقل همگاني به ویژه پياده­روي و دوچرخه­سواري مي­باشد.

از سويي ديگر، دهه 90 قرن بيستم ميلادي هم‌زمان با گسترش مباحث توسعه پايدار در جهان و در شاخه­هاي گوناگون حرفه­اي از جمله حمل­ونقل بوده است. اصطلاح حمل و نقل پايدار نيز به همين دليل از حدود دو دهه پيش وارد ادبيات تخصصي مطالعات شهري گرديد كه مفهوم آن را مي­توان به طور خلاصه برگرفته از تعريف اصلي توسعه پايدار، چنين دانست: آن گونه از حمل­ونقل است كه نيازهاي جابه­جايي انسان امروزي را بدون آنكه مخاطره­اي براي نسل­هاي آتي جهت تأمين نيازهاي جابه­جايي آن­ها ايجاد نمايد، تأمین كند.

رشد هوشمند از ديگر نظريات طرح شده در دهه پاياني قرن بيستم است كه ريشه­هاي آن در توسعه پايدار قرار داشته و به ویژه در جهت مقابله با پراكندگي شهري و حومه­نشيني، بر توسعه مراكز شهرها بر مبناي حمل­و نقل همگاني و نيز كاربري زمين فشرده، مختلط، با قابليت پياده­روي و ايجاد طيفي از انتخاب­هاي سكونتي تأكيد مي­نمايد.

در نهایت اين­كه در آستانه هزاره سوم بر تركيب اصول طراحي شهري و حمل­ونقل همگاني به ویژه سامانه هاي ريلي در جهت استقرار اجتماعاتي فشرده­تر، داراي كاربري مختلط و با قابليت پياده­روي در پيرامون پايانه­هاي حمل­و نقلي بيش از پيش تأكيد مي­گردد. از جمله مهم­ترين نظريه­هاي ارائه شده در اين رابطه دهكده­هاي حمل­ونقلي است كه منظور ايجاد محلاتي سرزنده­تر و پايدارتر با محوريت ايستگاه­هاي حمل­و نقل همگاني است ( مفيدي شميراني و دیگران،5:1388).


2-2-2-سیر تکامل تفکر برنامه­ریزی حمل­ونقل در ایران

پس از بررسی سیر تفکر و بیان دیدگاه­های مرتبط با برنامه­ریزی حمل­و­نقل پایدار و انسان­محور در جهان، در این قسمت سیر تفکر برنامه­ریزی حمل­و­نقل در ایران بیان می­گردد. تا حدود دهه 1360 شمسی برنامه­ریزی حمل­و­نقل فقط در قالب فصلی از طرح­های جامع شهری ارائه می­شد و نگرش­های صرفاً کالبدی به این فصل مهم ( همچون سایر فصول و بخش­های دیگر طرح­های جامع کالبدی ) وجود داشت. بحث حمل­ونقل پایدار یا انسان­محور موضوعی است که در برنامه­ریزی­های حمل­و­نقلی ایران به تازگی مطرح شده است، بنابراین در بررسی سیر تفکر برنامه­ریزی آن­چنان که در سطح جهان تمرکز پژوهش بر سیر تفکر برنامه­ریزی حمل­و­نقل انسان­محور قرار گرفت، در ایران این امکان فراهم نیست. در نتیجه در این بخش ابتدا برنامه­ریزی حمل­ونقل در قالب برنامه­های جامع کالبدی و حتی قبل از آن بررسی شده و اهم مشخصه­های این نوع برنامه­ریزی عنوان گردیده است و سپس موضوع طرح­های حمل­و نقلی در دو دوره زمانی مورد بررسی قرار گرفته است.

در مجموع بررسی سیر تحول تفکر برنامه­ریزی در ایران به چهار دوره­ی اصلی تقسیم می­شود (شهیدی ،1388):

  1. تا سال 1345 ( قبل از آغاز تهیه­ی طرح­های جامع کالبدی )

این دوره که قبل از تهیه طرح­های جامع کالبدی می­باشد، اهم مشخصه­های تفکر برنامه­ریزی حمل­و­نقل در این دوره به شرح زیر می­باشد:

  • تقلید تصمیم­گیران و تصمیم سازان از حلقه مسدود «خیابان-اتومبیل-خیابان» رایج در قبل از دهه 1960 کشورهای صنعتی
  • دستور « احداث» توسط تصمیم­گیران براساس صرف احساس شخصی آن­ها از کمبود خیابان، زیبایی، میدان (فلکه) و شیک بودن بلوار و تمرکز بر روی احداث آن­ها
  • پیروی تصمیم­سازان یا طراحان ( راه­سازی/معماری) از روش نادرست برآورد تقاضای آینده­ی راه، از عرضه کنونی راه به اضافه مقداری افزایش حتمی از نظر کمیت و مقطع عرضی و حریم


  1. از سال 1345: آغاز طرح­های جامع کالبدی

در آغاز طرح­های جامع کالبدی (در قالب قانونی جدید ) با توجه به شرح خدمات طرح­های توسعه و عمران و حوزه نفوذ و تفصیلی شهرها، طرح­های توسعه و عمران جامع شهرستان، طرح­های مکان­یابی اراضی و آماده­سازی زمین، طرح­های توسعه و عمران ( جامع) ناحیه که تا به حال ملاک عمل بوده تدوین و توسط وزارت راه و شهرسازی ( مسکن و شهرسازی سابق) و شورای عالی شهرسازی و معماری پیگیری می­شود. اهم مشخصه­های این دوره این­گونه می­باشد:

  • ادامه کمابیش همان روش­های دستوری سنتی در قالب­های احیاناً قانونی و جدید
  • تمرکز صرف بر روی توصیف شبکه عبور و مرور، تأسیسات عبور و مرور، شبکه ارتباطی، ارتباطات، خیابان، میدان، کوچه، معبر، پیاده­رو و غیره و گه‌گاه مشخصات فیزیکی آن­ها از قبیل تعداد، طول، عرض، سطح مفید، مقطع عرضی، مقطع طولی، شیب، بر، کف، درصد، سرانه، نوع پوشش سطح و غیره مآلا « ظرف » ترافیک جاری و ساکن
  • اشاره گذرا و تلگرافی در برخی شرح خدمات متأخر طرح­های کالبدی به: تعداد وسایل نقلیه عمومی و خصوصی، تعداد تصادفات، درجه­بندی خیابان­­ها، حجم عبور و مرور و تقاطع­های مهم و کنترل مسیر خیابان­های اصلی
  • پیش بینی نیاز آینده ( و نه تقاضای آینده ) حمل­و­نقل و ترافیک از صرف عرضه موجود یا کمیت­هایی چون سرانه، درصد، عرض، طول و مشخصات فیزیکی شبکه معابر وضع موجود و پارکینگ عمومی ( ظرف ترافیک ) برای شبکه آینده ( باز هم ظرف ) و البته با تغییر و حتماً افزایش کمی سرانه، احیاناً درصد، عرض و طول شبکه و پارکینگ و ترمینال
  • پیش­بینی نیاز آینده فضاهای ارتباطی / حمل­ونقل ( در شرح خدمات طرح­های کالبدی متأخر ) از افزایش سرانه­ها و درصدهای فضاهای خدماتی ( آموزشی، بهداشتی، ورزشی، تفریحی و غیره ) و تأسیسات زیربنایی ( آب، برق، مخابرات، گاز و غیره )

-Transit Related Development (TRD)

-Transit Joint Development (TJD)

-Transit Adjacent Development (TAD)

-Transit Oriented Development (TOD)

-Sustainable Transportation

-Smart Growth

فایل هایی که پس از خرید می توانید دانلود نمائید

مبانی نظری و پیشینه حمل و نقل شهری پایدار_1531456681_13779_2718_1921.zip0.00 MB
پرداخت و دانلود محصول
بررسی اعتبار کد دریافت کد تخفیف
مبلغ قابل پرداخت : 19,000 تومان پرداخت از طریق درگاه
انتقال به صفحه پرداخت