فصل دوم پایان نامه،پیشینه،ادبیات پژوهش ،کارشناسی ارشد روانشناسی،مفهوم ،مبانی نظری،مبانی نظری وپیشینه تحقیق مبانی نظری و پیشینه جزایر حرارتی شهری دارای 76 صفحه وبا فرمت ورد وقابل ویرایش می باشد
توضیحات: فصل دوم پایان نامه کارشناسی ارشد (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)
همراه با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو پایان نامه
توضیحات نظری کامل در مورد متغیر پیشینه داخلی و خارجی در مورد متغیر مربوطه و متغیرهای مشابه
رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب
منبع : انگلیسی وفارسی دارد (به شیوه APA)
نوع فایل: ورد و قابل ویرایش با فرمت .docx
بخش هایی از محتوای فایل پیشینه ومبانی نظری::
2-1- منطقه مورد مطالعه 25
2-2- پیشینه تحقیقاتی 41
2-2-1- پیشینه تحقیقاتی (منابع خارجی) 41
2-2-2- پیشینه تحقیقاتی در ایران 45
2-3- جمعبندی 47
3-1-............................................. مقدمه 51
3-2- سنجش از دور حرارتی 51
3-3- سنجنده MODIS 54
3-4- شهرسازی و میکروکلیماتولوژی شهری 57
3-4-1- فاکتورهای کنترل کننده اقلیم شهر 58
3-4-2- معادله توازن تابشی در شهر 61
3-5- جزایر حرارتی شهری 65
3-5-1- جزایر حرارتی شهری سطح زمین 66
3-5-2- جزایر حرارتی شهری اتمسفری 66
3-5-3- ارتباط دمای سطح و دمای هوا در شهر 67
3-5-4- عوامل موثر بر جزایر حرارتی شهری 67
3-5-5- جزایر حرارتی شهری و تغییرات اقلیم 75
3-5-6- پی آمدهای جزایر حرارتی شهری 76
3-6- خوشه بندی 77
3-6-1- خوشه بندی 77
3-6-2- روشهاي خوشهبندي 78
3-6-3- تحلیل نقاط بحرانی گتیس-اورد .................................................................................79
منابع
منطقه مورد مطالعه
منطقه مورد مطالعه تحقیق شامل پنج کلانشهر اهواز، اصفهان، تبریز، تهران و مشهد می باشد. این شهرها به عنوان مهمترین مراکز جمعیتی و صنعتی دارای رشد بالای توسعه شهری و افزایش جمعیت بودهاند. با توجه به تاثیر عرض جغرافیایی و اقلیمهای مختلف بر دمای سطح و پدیده جزایر حرارتی، شهرهای انتخابی در عرضهای جغرافیایی مختلف و در سطح کشور پراکنده شده اند که اقلیمهای مختلف را شامل میشوند. محدوده مطالعاتی در این تحقیق در شکل های 2-1 تا 2-5 نمایش داده شده است.
تهران
تهران از نظر جغرافیایی در 51 درجه و 17 دقیقه تا 51 درجه و 33 دقیقه طول شرقی و 35 درجه و 36 دقیقه تا 35 درجه و 44 دقیقه عرض شمالی قرار گرفته است. شهر تهران در دامنه جنوبی رشته کوه های البرز و حاشیه شمالی کویر مرکزی ایران قرار دارد. تهران بین کوه های البرز و حاشیه شمالی کویر مرکزی ایران در دشتی نسبتا هموار واقع شده است. پهنه استقرار آن از جنوب و جنوب غربی به دشت های شهریار و ورامین منتهی می شود و در سمت شمال و شرق با حد طبیعی فضای جغرافیایی شهر تهران در کوه و دشت به وسیله دو رود کرج در غرب و جاجرود در شرق مشخص می شود که در نزدیکی کویر نمک در جنوب شرقی تهران به یکدیگر می پیوندند. ارتفاع تهران از 1104 متر در جنوب تا ارتفاع 1800 متر ابتدای پارک جمشیدیه در شمال تهران متغیر است.
متوسط دمای تهران در ماه مرداد به 8/29 و در دی ماه به 8/2 درجه سلسیوس می رسد. تعداد روزهای یخبندان سالانه حدود 55 روز است. در هر کدام از ماه های دی تا اسفند تعداد روز های یخبندان بیشتر از 10 روز می باشد. (سعیدی، 1375 و افشار، 1379). ایجاد جزیره حرارتی سبب شده است که جریان باد از اطراف به طرف شهر وزیده و مواد آلاینده حومه را هم به داخل شهر هدایت کند. باد غالب مهرآباد، غربی و دوشان تپه، شمال شرقی است. بادهای غربی در ایستگاه دوشان تپه در درجه دوم قرار دارند. در مجموع بادهای غربی اقلیم تهران را کنترل می کنند. جهت باد در هر دو ایستگاه حاکی از آن است که استقرار هر نوع منبع آلاینده در غرب تهران سبب آلودگی هوا می شود. با توجه به اینکه در شرق تهران هم بادهای شرقی غالب هستند هر دو جریان، مواد آلاینده را از هر طرف به مرکز شهر می آورند و مرکز شهر پتانسیل آلودگی بالایی دارد. فرسوده بودن ماشین ها، عدم رعایت اصول استاندارد از طرف مردم، و نبود مدیریت کارآ همگی سبب شده اند که خودروها معضل بزرگی برای تهران و حتی ایران بشود (غیور منش، 1382).
آلودگی هوا در شهر تهران عمدتا مصنوعی و ناشی از فعالیت وسایل نقلیه است که سهمی 80 درصدی در آلودگی هوای شهر دارند و تولید کننده گازهای سمی دی اکسید نیتروژن و مونواکسید کربن هستند. فعالیت های صنعتی از دو جهت سبب آلودگی هوای تهران شده اند، محل استقرار نامطلوب و عدم رعایت اصول بهداشتی و زیست محیطی.بیش از 7000 واحد صنعتی در تهران وجود دارد که 30 درصد آن در غرب و 54 درصد در جنوب و 16 درصد در شرق تهران تأسیس شده اند. با توجه به وزش بادهای غالب غربی و جنوب غربی بیشتر مواد زاید این کارخانه ها به داخل شهر هدایت می شوند.
نتایج مطالعات و بررسی های جمعیت شناسی سرشماری سال 1385 در خصوص نحوه توزیع جمعیت در استان تهران به شرح ذیل می باشد:
کلان شهر تهران با 13 میلیون و 328 هزار و 11 نفر پر جمعیت ترین استان کشور شناخته شده است که 19 درصد جمعیت کشور را در خود جای داده است. بررسی های انجام شده نشان می دهد که سطوح پر تراکم عمدتا به دور هسته تاریخی تهران یعنی محله های قدیمی بازار، عوالاجان، سنگلج، ارگ چاله میدان و چاله حصار متمرکز شده اند (مخدوم، 1368).
مشهد
مشهد مقدس مرکز شهرستانی به همین نام در استان پهناور خراسان رضوی به لحاظ موقعیت در 59 درجه و 3 دقیقه تا 60 درجه و35 دقیقه طول شرقی و 35 درجه و 42 دقیقه تا 36 درجه و 59 دقیقه عرض شمالی قرار گرفته و از شمال به شهرستان کلات ، از شمال غربی به درگز، از غرب به چناران و نیشابور و از شرق به سرخس و تربت جام محدود می گردد. این شهر در انتهای جنوبی دشت توس واقع شده و رشته کوه هزار مسجد در شمال شرقی و رشته کوه بینالود در غرب و جنوب غربی آن قرار دارد.
به طور کلی هواهایی که شهر مشهد را تحت تاثیر قرار میدهند توده هوای سیبری و توده هوای مدیترانهای هستند. توده هوای سیبری عمدتا در فصل زمستان تشکیل میشوند و توده هوای مدیترانهای نیز با وجود کوهستانهای غرب کشور، در صورت بودن سطح زمین به شمال شرق کشور و شهر مشهد نیز میرسد (مقدس، 1373).
متوسط بارندگی سالانه این شهر 239 میمیمتر است که نسبت به میانگین کشوری 250 میلیمتر کمتر میباشد. همچنین متوسط دمای سالانه شهر مشهد(طی سالهای 88-1368)، 15.3 درجه سانتیگراد است که نسبت به میانگین دمای کشور 18 درجه سانتیگراد کمتر میباشد (اکبری، 1391).
جهت باد غالب سطح زمین در این شهر عمدتا جنوب شرقی- شمال غربی یا شرقی- غربی است و اصولا هر نوع مواد آلوده کننده واقع در منطقه جنوب شرق تا شرق مشهد را مستقیما به قسمت شمال غرب و غرب مشهد جابجا مینماید (قزلحصار، 1392).
در بین منابع صنعتی و تولیدی آلاینده های هوا در شهرمشهد نیروگاهها و کارخانه سیمان، آسفالت گچ، آهک و واحدهای آجرپزی در راس آلاینده ها قرار دارند0 نیروگاههای برق نیز در آلودگی هوای مشهد موثرند با توجه به اینکه سوخت این نیروگاهها (طوس، شریعتی ،مشهد)از مازوت و گازوئیل و گاز است از مراکز عمده ایجاد آلودگی هوا محسوب می شود (قزلحصار، 1392).
بر اساس آمار ارائه شده از سوی اداره کل محیط زیست استان خراسان رضوی مهمترین عامل آلودگی هوا درشهرمشهد وسایل نقلیه موتوری هستند که سهم آنها در آلودگی هوا65 درصد می باشدوبعدازوسایل نقلیه موتوری کارخانجات وصنایع تولیدی با15 درصدوآلاینده های خانگی با10 درصددر رده های بعدی قراردارند0
روزانه 381/225/4 دستگاه خودرو با اهداف کار، تفریح، زیارت، تحصیل و شخصی در شهر تردد می کنند(پنجمین آمارنامه سازمان حمل و نقل و ترافیک مشهد 1388 :14) که این تعداد خودرو عامل 65 درصد آلودگی هوای شهر مشهد است(پایگاه اطلاع رسانی شهرداری مشهد). در حال حاضر تنها 50 درصد این سفرها با وسایل حمل و نقل عمومی انجام میگیرد.
مبانی نظری و پیشینه جزایر حرارتی شهری_1561951463_13781_2718_1924.zip12.44 MB |