خانه راهنمای خرید پیگیری سفارش پشتیبانی درباره ما تماس با ما
محصولات مرتبط
ادبیات نظری وپیشینه پژوهش رضایت زناشویی
ادبیات نظری وپیشینه پژوهش رضایت زناشویی
قیمت : 19,000 تومان
ادبیات نظری وپیشینه تحقیق مدیریت تعارض
ادبیات نظری وپیشینه تحقیق مدیریت تعارض
قیمت : 19,000 تومان
مبانی نظری وپیشینه تحقیق اهمال کاری تحصیلی
مبانی نظری وپیشینه تحقیق اهمال کاری تحصیلی
قیمت : 18,900 تومان
ادبیات نظری تحقیق وپیشینه پژوهش خودکارآمدی عمومی
ادبیات نظری تحقیق وپیشینه پژوهش خودکارآمدی عمومی
قیمت : 19,000 تومان

مبانی نظری و پیشینه تحلیل مکانی فضایی کاربری های آموزشی شهری

مبانی نظری و پیشینه تحلیل مکانی فضایی کاربری های آموزشی شهری

فصل دوم پایان نامه،پیشینه،ادبیات پژوهش ،کارشناسی ارشد روانشناسی،مفهوم ،مبانی نظری،مبانی نظری وپیشینه تحقیق مبانی نظری و پیشینه تحلیل مکانی - فضایی کاربری های آموزشی شهری دارای 44 صفحه وبا فرمت ورد وقابل ویرایش می باشد

توضیحات: فصل دوم پایان نامه کارشناسی ارشد (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)
همراه با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو پایان نامه
توضیحات نظری کامل در مورد متغیر پیشینه داخلی و خارجی در مورد متغیر مربوطه و متغیرهای مشابه
رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب
منبع : انگلیسی وفارسی دارد (به شیوه APA)
نوع فایل: ورد و قابل ویرایش با فرمت .docx
بخش هایی از محتوای فایل پیشینه ومبانی نظری::


فهرست مطالب:

2-1- پیشینه تحقیق...............................................................................................................................14

2-2- فضای جغرافیایی........................................................................................................................15

2-3- سازمان اجتماعی و سازمان فضایی..............................................................................................15

2-4- کاربری زمین...............................................................................................................................16

2-5- برنامه ریزی کاربری زمین...........................................................................................................16

2-6- اهداف برنامه ریزی کاربری اراضی شهری.................................................................................16

الف- اهداف کلان ..........................................................................................................................17

ب- اهداف خرد یا ویژه ..................................................................................................................17

2-7- معیارهای عمومی و بهینه در مکان یابی کاربری های شهری.......................................................18

2-8- کاربری فضاهای آموزشی و عوامل مؤثر در مکان یابی آنها.........................................................21

2-8-1- همجواری ناسازگار با کاربری آموزشی..............................................................................22

2-9- دیدگاه عمومی.............................................................................................................................24

2-9-1- دسته اول ،معیارهای مربوط به شرایط استقرارمدارس درمحیط.........................................24

2-9-2- دسته دوم ،معیار و مشخصات پایه ای مکان اختصاص یافته.............................................25

2-10- کاربری فضاهای آموزشی در ارتباط با کاربری سازگار.............................................................25

2-11- کاربری نیمه سازگار با کاربری آموزشی....................................................................................26

2-12- کاربری آموزشی با کاربری های ناسازگار و دیگر تأسیسات شهری..........................................27

2-13- سطوح آموزشی.........................................................................................................................29

2-14- مطلوبیت مکان برای استقرار مراکز آموزشی ............................................................................33

2-15- مکان یابی فضاهای آموزشی و شرایط محیطی..........................................................................33

2-16- شبکه دسترسی (دسترسی پیاده - دسترسی سواره )..................................................................34

2-17- سرانة زمین................................................................................................................................37

2-18- سرانةشهری ومسکونی..............................................................................................................37

2- 19- تراکم جمعیت..........................................................................................................................37

2-20- تراکم شهری ............................................................................................................................38

2-21- تراکم مسکونی..........................................................................................................................38

2-22- استاندارهای شهری...................................................................................................................39

2- 23- سطوح آموزشی و تقسیمات کالبدی شهر................................................................................39

2-24- سرانة آموزشی..........................................................................................................................40

2- 25- تقسیم بندی فضاهای آموزشی................................................................................................41

2-26- نظریه ها...................................................................................................................................41

2- 27- مکتب ساختارگرایی و جغرافیای شهری ................................................................................43

2- 28 - مکتب کارکرد گرایی..............................................................................................................44

2- 29- معرفی دیدگاههای اساسی در کاربری زمین............................................................................45

2-30- مدل مورد استفاده در برنامه ریزی کاربری اراضی شهری.........................................................48

منابع



2-1- پیشینه تحقیق:

ظهور دیدگاه مکان یابی نخستین بار توسط آلفرد وبر با دیدگاه مکان یابی صنعتی مطرح گردید . از قرن نوزدهم میلادی نظریه پردازان مختلفی سعی نمودند چگونگی توزیع شهرها و روستاها را در مکان هایی که استقرار یافته اند ، مشخص و رابطه آنها را با یکدیگر روشن سازند. در این میان فون تونن ، والتر کریستالر ، آگوست لوش ، نظریاتی را در ارتباط با مکان مرکز ابراز داشته اند. (زیاری 1378 ، ص 204)

اما درباره مکان یابی فضاهای آموزشی در سطح سازمان های بین المللی در رابطه با مدیریت و مکان یابی فضاهای آموزشی ، سازمان یونسکو در سطح کشور نامیبیا تحقیقی را به انجام رسانده است که در این مطالعه سطح بندی حوزه نفوذ هر کدام از مدارس در نقاط مختلف شهری بر حسب پارامترهای فاصله صورت گرفته و به نتایج مفیدی در رابطه با مناطق کمبود و مازاد این فضاها دست یافته اند.

2-2-فضای جغرافیایی :

جغرافی دانان مفهوم فضا را به دو صورت بکار می برند :

1-فضای طبیعی که بر آن قوانین طبیعی حاکمیت دارد .

2-فضای اجتماعی که نتیجه کارکرد فعالیتهای انسانی است و از قوانین اجتماعی تبعیت می کند .

در جغرافیا ،فضای جغرافیایی ،شامل فرایند های طبیعی تغییر یافته به وسیله انسان ،شرایط اجتماعی تولید و تقسیم اجتماعی کار در یک (منظم ) می باشد . در واقع فضای جغرافیایی ،بخشی از سطح زمین است که به همراه درون مایه مادی و اجتماعی به وجود می آید .از این رو ،فضای جغرافیایی ،شامل طبیعت و همه منابعی است که می تواند بطور مستقیم و غیر مستقیم با نیازهای انسانی بر خورد کند و چهره جدیدی از سطح زمین بسازد .بدینسان که فضای جغرافیایی ،یک حوزه زیستگاهی است که شرایط طبیعی و ساختار اجتماعی جامعه شکل می گیرد . در واقع ،فضای جغرافیایی ،از مجموعه واقعیتهای عینی در بخشی از سطح زمین به وجود می آید و از شرایط خاصّی تاثیر می پذیرد .(شکوئی ،1385 ،ص118)

2-3- سازمان اجتماعی وسازمان فضایی:

جغرافیا نه تنها عینیت پدیده های مکانی– فضایی را مطالعه می کند بلکه روابط بین آنها را نیز در بستر زمان با توجه به شرایط طبیعی ،اجتماعی و اقتصادی مکان مورد بررسی قرار می دهد . در این مسیر ،جغرافیا از علوم قانونمند (سیستماتیک)کمک فراوان دریافت می کند و خود نیز بسوی جغرافیای قانونمند حرکت می کند . همبستگی بین واقعیتهای عینی که تحت تاثیر شرایط ناحیه ای شکل می گیرد بخش مهمی را در جغرافیا بنیان می نهد و تفاوتهای مکانی را در سطح زمین موجب می گردد .بدینسان که در جغرافیا ،تفسیر واقعیتهای عینی با تأثیر پذیری آنها از افتراق مکانی ،شالوده علم جغرافیا را تشکیل می دهد .

سازمان فضایی زیستگاههای انسانی ،شهری و ناحیه ای ،نتیجه مستقیم فرایند های اجتماعی ،اقتصادی ،سیاسی و نهادی می باشد در واقع این فرایند های فضایی نیستند. از طرفی ،عملکرد های محض سیاستهای ساختاری ،بدون فقدان درونمایة فضایی ،لاجرم به مسائل مهم تبعی می انجامد . مثلاً تخریب و پاکسازی آلونکها در بخشی از شهر ،نمی تواند به حذف مسائل مربوط به فقر و واحدهای مسکونی محقّر بیانجامد که متأسفانه اغلب آنها تغییرات ساختاری همراه نمی باشد.درنتیجه ، درجهان سوم ، برنامه ریزی های توسعه، فرجام مطلوبی را نشان نمی دهند .

هر سازمان اجتماعی ازکارکرد های سیاسی و فرایندهای اجتماعی ،نهادی و اقتصادی شکل می گیرد. درشکل گیری سازمان اجتماعی، سهم نیروهای سیاسی بیشتر است.هدف اصلی هرسازمان اجتماعی ،عملکرد بهینه جامعه انسانی می باشد وسازمان فضایی از طریق روابط اجتماعی بوجود می آید.(همان، 1385 ،ص120-118)

فایل هایی که پس از خرید می توانید دانلود نمائید

مبانی نظری و پیشینه تحلیل مکانی - فضایی کاربری های آموزشی شهری_1532107247_14207_2718_1256.zip0.00 MB
پرداخت و دانلود محصول
بررسی اعتبار کد دریافت کد تخفیف
مبلغ قابل پرداخت : 19,000 تومان پرداخت از طریق درگاه
انتقال به صفحه پرداخت