فصل دوم پایان نامه،پیشینه،ادبیات پژوهش ،کارشناسی ارشد روانشناسی،مفهوم ،مبانی نظری،مبانی نظری وپیشینه تحقیق مبانی نظری و پیشینه بانکداري الکترونيک در ایران و مالزی دارای 158 صفحه وبا فرمت ورد وقابل ویرایش می باشد
توضیحات: فصل دوم پایان نامه کارشناسی ارشد (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)
همراه با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو پایان نامه
توضیحات نظری کامل در مورد متغیر پیشینه داخلی و خارجی در مورد متغیر مربوطه و متغیرهای مشابه
رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب
منبع : انگلیسی وفارسی دارد (به شیوه APA)
نوع فایل: ورد و قابل ویرایش با فرمت .docx
بخش هایی از محتوای فایل پیشینه ومبانی نظری::
فهرست مطالب:
تاريخچه و چگونگي پيدايش بانکداري..........................................................................................................11
تاريخچه پيدايش بانکداري الکترونيکي........................................................................................................12
دوره اول: اتوماسيون پشت باجه.....................................................................................................................13
دوره دوم: اتوماسيون جلوي باجه...................................................................................................................13
دوره سوم: متصل کردن مشتريان به حسابهايشان.....................................................................................14
دوره چهارم: يکپارچه سازي سيستمهاو مرتبط کردن مشتري با تمامي عمليات بانکي....................15
مقايسه بانکداري سنتي با بانکداري الکترونيکي.........................................................................................17
انتقال الکترونيکي وجوه...................................................................................................................................19
مفهوم انتقال الکترونيکي وجوه......................................................................................................................20
اهميت و جايگاه انتقال الکترونيکي...............................................................................................................23
مزايا وويژگيهاي بکارگيري انتقال الکترونيکي وجوه.................................................................................24
نحوه عملکرد انتقال الکترونيکي وجوه..........................................................................................................26
انواع سيستمهاي انتقال الکترونيکي وجوه...................................................................................................27
بانکداري الکترونيکي مصرف کننده(در سطح مشتري)............................................................................28
ماشين خود پرداز..............................................................................................................................................28
ماشين هاي نقطه فروش.................................................................................................................................29
بانکداري تلفني..................................................................................................................................................30
بانکداري اينترنتي.............................................................................................................................................31
بانکداري خانگي/دفتري...................................................................................................................................31
بانکداري الکترونيکي بين بانکي....................................................................................................................32
کارتهاي پلاستيکي(بانکي)در بانکداري الکترونيکي..................................................................................33
معماري سيستم هاي پرداخت الکترونيکي.................................................................................................35
ويژگي سيستمهاي پرداخت الکترونيکي مناسب.......................................................................................35
سوئيفت..............................................................................................................................................................37
کارتهاي بانکي(اعتباري).................................................................................................................................38
تعريف و مفهوم کارتهاي بانکي(اعتباري)....................................................................................................38
تاريخچه کارتهاي اعتباري..............................................................................................................................39
مزاياي استفاده از کارتهاي اعتباري..............................................................................................................41
انواع کارتهاي اعتباري.....................................................................................................................................42
انواع کارت از لحاظ فناوري ساخت..............................................................................................................44
انواع کارتها به لحاظ گستره جغرافيايي کاربرد..........................................................................................47
مسائل و مشکلات کارتهاي اعتباري(بانکي)...............................................................................................48
پول الکترونيکي................................................................................................................................................49
تعريف پول الکترونيکي...................................................................................................................................49
اهميت و مزاياي پول الکترونيکي.................................................................................................................50
انواع پول الکترونيکي......................................................................................................................................54
معايب و پيامدهاي منفي پول الکترونيکي.................................................................................................55
پرداخت الکترونيکي صورت حسابها............................................................................................................57
بررسي وضعيت بانکداري الکترونيکي در ايران.........................................................................................58
تاريخچه بانکداري در ايران...........................................................................................................................58
بانکداري الکترونيکي در ايران......................................................................................................................59
کارتهاي بانکي در ايران..................................................................................................................................60
شبکه تبادل اطلاعات بانکي(شتاب)............................................................................................................63
مرکز هماهنگي تبادل اطلاعات بين بانکي(مهتاب)................................................................................64.
سوئيفت.............................................................................................................................................................64
VSAT............................................................................................................................................................65
سيستمهاي يکپارچه بانکي...........................................................................................................................67
تلفن بانک.........................................................................................................................................................67
تجارت بانکهاي کشور در خصوص بانکداري الکترونيکي........................................................................67
سيستم مالي مالزي........................................................................................................................................75
ساختار سيستم مالي در مالزي....................................................................................................................75
سيستم بانکي در مالزي................................................................................................................................78
بانکهاي تجاري................................................................................................................................................78
شرکتهاي مالي...............................................................................................................................................79
بانکهاي سرمايه اي........................................................................................................................................80
بانکداري اسلامي............................................................................................................................................80
موسسات تنزيل..............................................................................................................................................81
فاتر نمايندگي بانکهاي خارجي در مالزي.................................................................................................82
بانکداري الکترونيکي در مالزي....................................................................................................................82
دستگاه خود پرداز..........................................................................................................................................83
بانکداري تلفني...............................................................................................................................................85
بانکداري تلفن همراه.....................................................................................................................................85
بانکداري کامپيوتر شخصي...........................................................................................................................86
مرکز بانکداري اتوماتيک...............................................................................................................................86
بانکداري اينترنتي در مالزي........................................................................................................................87
بانکداري مجازي.............................................................................................................................................88
مزاياي بانکداري مجازي...............................................................................................................................91
بررسي و تحليل اشکالات وارده بر بانکداري مجازي..............................................................................93
امنيت در بانک مجازي.................................................................................................................................95
بانکداري مجازي در مالزي...........................................................................................................................96
منابع
1-2-تاريخچه و چگونگي پيدايش بانکداري
پيدايش بانکداري به قرنها پيش باز مي گردد . در آن موقع اهداف بانکداري با زمان حال متفاوت بوده است ، قرنها پيش دريافت بهره قرض و کارمزد حفظ امانت ، سود قابل توجهي به همراه داشت . اين موضوع به تدريج حس رقابت برخي از افراد را برانگيخت و با وجود مشکلات عديده اي که براي جلب اعتماد عمومي داشتند اولين موسسات خصوصي ، جذب سپرده هاي مردم را راه انداختند . در اندک زماني اين مؤسسات توانستند فعاليتهاي خود را از محدوده جذب سپرده و قرض دادن اموال خود و ديگران ، به خدمات بيشتري چون نقل و انتقال وجوه در داخل ، خريد و فروش انواع پولهاي خارجي و در مواردي ايجاد اسناد اعتباري گسترش دهند . در نتيجه اولين بانک هاي خصوصي تشکيل گرديد . اين بانکها نه تهاه براي حفظ و نگهداري سپرده ها چيزي نمي گرفتند ، بلکه حاظر بودند در مقابل سپرده گذاري ، چند درصدي به عنوان پاداش بپردازند و اين امر موجب روي آوردن مردم به سمت بانکهاي خصوصي گرديد . اين روند به اين صورت ادامه داشت و تحول اساسي زماني رخ داد که صرافان مي توانستند ، بجاي پول نقد براي قرض گيرنده نيز رسيد بپردازند و اينجا بود که مهمترين تحول در عرصه بانکداري يعني خلق پول اعتباري صورت پذيرفت و به اين ترتيب صرافان توانستند متناسب با اعتبارشان چند برابر اندوخته هاي مردم رسيد بينشان پخش کنند و پولهاي واقعي را به عنوان پشتوانه براي مراجعات احتمالي نگه داشته و با اين ابداع حرفه صرافي و بانکداري به يکي از پر درآمدترين مشاغل تبديل گرديد . بعد از تسلط کليسا بر امور مردم به دليل سخت گيري هاي شديد مقامات کليسا در مقابل قرض هاي با بهره ، اين حرفه با مشکل جدي مواجه گشته و تا حدود زيادي از رونق افتاد. در اين دوران گردانندگان عمده چنين مراکزي ، يهوديان بودند. چرا که طبق تفسيرشان از آيين يهود گرفتن ربا و بهره از غير يهودي را مجاز مي دانستند . با پايان جنگهاي صليبي و آشنايي اروپاييان با کشورهاي مسلمان و فرهنگ و تمدن اسلامي ، دوره جديدي از تجارت و بازرگاني بين الملل بين شرق و غرب شکل گرفت و در قرنهاي چهارده و پانزده ميلادي اهميت فوق العاده اي يافت . گسترش بازرگاني ، تنوع پولهاي رايج ، مشکلات نقل و انتقال مسکوکات ، نياز تجار و پيشه وران به سرمايه هاي مالي و ........ عوامل مختلفي بودند که ضرورت تجديد حيات مؤسسات پولي و بانکي را طلب مي کرد . در همان حال تحولات سياسي اجتماعي جوامع غربي ، زمينه را براي اين مؤسسات آماده مي کرد . از يک طرف با پيدايش تفکرات جديد سياسي از نفوذ کليسا در اداره کشورهاي اروپايي کاسته شد و قوانين کليسايي تضعيف شدند ، از طرف ديگر تحت تأثير نيازهاي اجتماعي ، برخي از رهبران مسيحي معتقد بودند نرخ بهره هاي عادلانه (کم ) ربا نمي باشد و يا ربا تنها در قرضهاي مصرفي مطرح است و شامل قرضهاي توليدي و تجاري نمي شود . اين تغيير نگرش در رهبران مسيحي همراه با توجيهات ربا و بهره که از طرف حقوق دانان و اقتصاد دانان آن روز ارائه مي شد عرصه را براي پايدار شدن بانکها در مقياسي وسيع تر از سابق آماده کرد و بدين ترتيب نسل جديد بانکداري پا به عرصه وجود نهاد . بعد از آن تاريخ افراد و مؤسسات با ابداع شيوه هاي نوين فعاليتهاي بانکي موجب تکامل صنعت بانکداري شدند . امروزه نظام بانکي از اجزاء لاينفک اقتصادها خصوصا اقتصاد سرمايه داري به حساب مي آيد . البته بايد توجه داشت که فعاليتهاي متنوع بانکي عصر حاضر ، همه با هم و در يک مؤسسه خاص به وجود نيامده بلکه پيدايش آنها به تدريج در کشورهاي مختلف و در شرايط گوناگون صورت گرفته است .
2-2-تاريخچه پيدايش بانکداري الکترونيکي
توسعه شگفت انگيز فناوري اطلاعات و ارتباطات و گسترش آن به بازارهاي پولي و بانکي جهان ، علاوه بر تسهيل امور براي مشتريان بانکها ، روشهاي جاري بانکداري را متحول و دگرگون کرده است . فناوري بانکها ، فناوري پردازش ، ثبت ، نگهداري ، تغذيه و تبادل اطلاعات مشتريان است . اين فناوري به تدريج تکامل يافت ، و همراه با پيشرفت فناوري اطلاعات و ارتباطات (ICT ) متحول گرديد .در چند دهه اخير تحولات شگرفي در نظام بانکداري به وجود آمده است . اين تحولات را به چهار دوره مي توان تقسيم نمود . در هر دوره تا حدي رايانه و نرم افزار جايگزين انسانها و کاغذ شده اند . هر دوره از تکامل براي مديران نظام بانکي اين امکان را فراهم نموده است که اوقات تلف شده را در شرايط کار رقابتي به حد اقل برسانند و در گستره بالاتري به ارائه خدمت بپردازند . به عبارت ديگر فناوري جديد و الکترونيکي شدن بانکداري به آنها اين امکان را مي دهد که سرعت ، کيفيت ، دقت ، هزينه و تنوع خدمات خود را افزايش دهند . در ادامه چهار دوره تحول در نظام بانکداري تشريح خواهد شد :
1-2-2-دوره اول: اتوماسيون پشت باجه۱ :
در اين دوره که نقطه آغازين کاربرد رايانه در نظام بانکداري مي باشد با استفاده از رايانه هاي مرکزي 2 ، اطلاعات و اسناد کاغذي توليد شده در شعب به صورت دسته اي 3 به مرکز ارسال و شبانه پردازش روي آنها انجام مي گيرد . در اين دوره کاربرد اصلي رايانه محدود به ثبت دفاتر و تبديل کاغذ به فايلهاي رايانه اي است . فناوري اتوماسيون پشت باجه که در دهه 1960 رواج داشت اين امکان را فراهم نمود تا دفاتر و کارتها از شعب حذف و گردش روزانه حسابها در پايان وقت هر روز به رايانه هاي مرکزي براي به روز شدن ارسال گردد . پيشرفت اتوماسيون پشت باجه در دهه 1970 باعث شده که به جاي ارسال اسناد کاغذي به مرکز ، عمليات روزانه شعب از طريق ثبت آنها بر بروي محيط هاي مغناطيسي به مرکز ارسال گردد و پردازش اطلاعات و به روز رساني حسابها کماکان در اتاق هاي رايانه مرکزي صورت مي گرفت . در اين دوره عمليات اتوماسيون تاثيري در جهت رفاه مشتريان بانکها ايجاد ننمود. و تاثير رقابتي نيز بين بانکها بر جاي نگذاشت . در طول اين دوره سيستم هاي پردازش دسته اي و سيستم هاي بزرگ رايانه اي به خدمت گرفته شدند و تنها تاثير اتوماسيون در آن دوره ايجاد دقت و سرعت در موازنه حسابها بود.
مبانی نظری و پیشینه بانکداري الکترونيک در ایران و مالزی_1532973417_14702_2718_1999.zip0.00 MB |