فصل دوم پایان نامه،پیشینه،ادبیات پژوهش ،کارشناسی ارشد روانشناسی،مفهوم ،مبانی نظری،مبانی نظری وپیشینه تحقیق مبانی نظری وپیشینه تحقیق تربیت بدنی وپیشرفت تحصیلی کودکان دارای 27 صفحه وبا فرمت ورد وقابل ویرایش می باشد
توضیحات: فصل دوم پایان نامه کارشناسی ارشد (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)
همراه با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو پایان نامه
توضیحات نظری کامل در مورد متغیر پیشینه داخلی و خارجی در مورد متغیر مربوطه و متغیرهای مشابه
رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب
منبع : انگلیسی وفارسی دارد (به شیوه APA)
نوع فایل: ورد و قابل ویرایش با فرمت .docx
بخش هایی از محتوای فایل پیشینه ومبانی نظری::
فصل دوم : پیشینه تحقیق
زمينه نظري مسأله مورد پژوهش
نظرات اسلام وانديشمندان اسلامي
اهداف تربيتبدني
ورزش به عنوان يك درس اصلي دردبستان
آثار جسماني تربيتبدني بركودكان
فيزيولوژي ورزش
آثار تربيتي تربيتبدني در كودكان
حب ذات
نشاط آفريني
گسترش جهان بيني
روان شناسي آمادگي جسماني
شخصيت وآمادگي جسماني
تقويت خود مفهومي
كاهش اضطراب
اثر آرام كننده
كاهش فشارهاي عصبي
نقش ورزش و ارتقاي توانمنديهاي روحي و
جسميدانش آموزان ابتدايي
الف ـ نقش ورزش در جلوگيري از بيماريها وسلامت جسم
ب ـ نقش ورزش درايجاد نشاط
ج ـ نقش ورزش در ايجاد ارتباط با ديگران و تقويت روحيه گروهي
د ـ نقش ورزش در رشد عقلاني و فكري دانش آموزان وپيشرفت تحصيلي
مطالعات انجام شده در خارج از كشور
تحقيقات انجام شده در داخل كشور
نظرات اسلام وانديشمندان اسلامي :
حركت ازجمله عوامل موثر در حيات انسان است كه اسلام و علماي بزرگ مسلمان آن را پذيرفته اند وبرآن صحه گذشته اند. نظام تربيتي اسلام به تربيتبدني به عنوان يكي از جنبه هاي مهم تربيت مجموعي انساني نظر دارد.
براي انسان سه گونه تربيت قائل است :
1- تربيت خلاق 2-تربيت عقلاني 3- تربيت جسماني
كه از نظر اسلام اين جنبه ها در عمل انفكاك ناپذير و فقط درذهن قابل تخكيك ميباشند و هر كدام در موضع خويش داراي ارزش شاياني هستند كه به طور يكپارچه تربيت انسان را تشكيل ميدهند.
اخبار واحاديث و روايات بسياري در كتب معتبر اسلامي آمده است كه توجه و عنايت خاص اسلام را به سلامت جسم مسلمانان نشان ميدهند .
پيامبر اكرم (ص) كه تندرستي را با ارزش ترين نعمتها اعلام فرموده است وبراي تشويق مسلمانان به پرورش تن مي فرمايد : « مومن نيرومند بهتر و محبوبتر از مومن ناتوان است » و براي جلب توجه مسلمانان ،بدن را شخصيتي مستقل و صاحب حق قرار داده و فرموده است « بدن توبر تو حقي دارد كه بايد آن را ادا كني.
علي (ع) سرآمد نيرومندان و دلاوران وجوانمردان تاريخ را فرموده هايي است كه توجه آن حضرت را به ضرورت تندرستي وپرورش و تربيت تن و كسب نيروي جسمينشان ميدهد .
مولاي متقيان هنگام رازو نياز با پروردگار از خداي خويش مي خواهد تااعضاي وي را ما براي خدمتگزاري نيرومند گرداند و براي نشان دادن اهميت نيرومندي بدن در جاي ديگر مي فرمايد : « غفلت حاسدان از سلامت جسم ها مايه شگفتي است »
در مكتب اسلام آنقدر گسترش بينش وسعه صدر وجود دارد كه همين توجه به پرورش جسم را، ما نه تنها درابعاد عبادي، سياسي، نظامي و اقتصادي ملاحظه ميكنيم بلكه حتي به صورت دعا و نيايش وجود چنين حالتي را از خالق يكتا مي طلبيم. چنآنچه در دعاي روز چهارشنبه، امام زين العابدين (ع)مي فرمايد :« خداوندا نيروي مرا در اطلاعت و نشاطم را درعبادت خود قرار بده »
و در جاي ديگراز حضرت امام حسين ( ع ) نقل است كه مي فرمايد : « در طول عمر براي كسب تندرستي و سلامتي تلاش كنيد ». مردي كه براي رهبري و حكومت برقوم بني اسرائيل برگزيده شده بود امتيازش اين بود كه قرآن درباره اش ميگويد «خداوند نيروي علمي و جسمي او را گسترش داد »
امام جعفر صادق (ع) نيز فرموده اند : « فرزند خود را آزاد بگذار تا سن هفت سالگي بازي كند »
از ميان علماي متأخر امام خميني (ره ) در بيان اهميت تربيت جسم وسلامت جسماني و رابطه اش با سلامت عقلاني مي فرمايد :« ورزشكار هاهميشه اين طور بوده اند كه روحي سالم داشتند از باب اينكه توجه به شهوات نداشتند. » ايشان بر اين نكته كه عقل سالم در بدن سالم صحه گذاشتند و آن را مورد تاكيد قرار دادند.
استاد مطهري اين انديشمند بزرگ اسلام اين رابطه را در جمله اي شيوا و جامع چنين مي آورند : « بدن سالم مقدمه سلامت روح است وروح سالم بدون جسم سالم وقوي متصور نيست » .
استاد دانشمند مصباح يزدي اعتقاد دارد آن دسته از تكاليف شرعي كه جنبه فكري و رواني دارد نيز از آن جهت كه بين روح و بدن روابط و پيوندهاي محكمي وجود دارد وسلامتي و نيرومندي بدن و در بهتر انجام دادن فعاليتهاي ذهني و تحصيل حالات مطلوب رواني موثر است نيازمند به ورزش ميباشد1 .
استاد شهيد مطهري درباره ضرورت پرورش جسم چنين ميگويد : « تضعيف جسم در روشهاي غير اسلامييعني همان روش معروف هندي كه ميگويد جسم و قواي جسماني را بايد ضعيف نگهداشت، اين چنين طرز تفكري در اسلام نيست. از نظر اسلام انسان وقتي جسم سالم و قواي جسماني را بايد ضعيف نگهداشت اين چنين طرز تفكري در اسلام نيست. از نظر اسلام انسان وقتي جسم سالم وقوي نداشته باشد آن وقت روح سالم هم نخواهد داشت، اما داشتن جسم سالم هم تنها شرط و زمينه است نه هدف و غايت »2 .
به قول ملافيض كاشاني : « بدن مركب و نوكري براي نفس و جان است، نقش وجان نيز خادم ونوكري براي علم و دانش ميباشد، علم و دانشي كه بايد براي تعالي روح و پيوستن به خدا از آن ياري گرفت.
احاديث و رواياتي كه به عنوان نمونه آورده شد، ديدگاه اسلام وبزرگان دين را درمورد ضرورت اعتنا وتوجه به سلامت و نيرومندي بدن روشن ميسازد و وظيفه مسلمان مومن را در حفظ سلامت وتقويت بنيه جسماني وايجاد تعادل در جسم و روح به منظور رسيدن به مرحلة كمال معين ميكند .در اصول فقه آمده است كه : مقدمة امر واجب، واجب است. به بيان ديگر : يك فرد مسلمان براي انجام فرايض ديني وامور واجب مانند روزه، نماز، جهاد، مبارزه با ستمگران وقدرتهاي شيطاني به طور مطلوب بايد از توان ، قدرت و بنيه جسماني مناسب برخوردار باشد. بنابراين، حفظ سلامت بدن ودستيابي به آمادگي ، قدرت وتوان استقامت جسماني كه مقدمه اي براي انجام امور واجب است ،خود امري واجب تلقي ميشود .پس هيچ مسلماني نبايد در حفظ سلامت وتقويت قواي جسماني خود كوتاهي واهمال كند. هر فرد مسلمان بايد در دستيابي به بهترين موقعيت آمادگي جسماني وحفظ سلامت خود،متناسب با موقعيت سني كه دارد، كوشا باشد اين، مرز ورزش عبادي است .
مبانی نظری وپیشینه تحقیق تربیت بدنی وپیشرفت تحصیلی کودکان_1526450136_8705_2718_1127.zip0.00 MB |