خانه راهنمای خرید پیگیری سفارش پشتیبانی درباره ما تماس با ما
محصولات مرتبط
ادبیات نظری وپیشینه پژوهش رضایت زناشویی
ادبیات نظری وپیشینه پژوهش رضایت زناشویی
قیمت : 19,000 تومان
ادبیات نظری وپیشینه تحقیق مدیریت تعارض
ادبیات نظری وپیشینه تحقیق مدیریت تعارض
قیمت : 19,000 تومان
مبانی نظری وپیشینه تحقیق اهمال کاری تحصیلی
مبانی نظری وپیشینه تحقیق اهمال کاری تحصیلی
قیمت : 18,900 تومان
ادبیات نظری تحقیق وپیشینه پژوهش خودکارآمدی عمومی
ادبیات نظری تحقیق وپیشینه پژوهش خودکارآمدی عمومی
قیمت : 19,000 تومان

مبانی نظری وپیشینه تحقیق نيازهاي آموزشي – ترويجي

مبانی نظری وپیشینه تحقیق  نيازهاي آموزشي – ترويجي

فصل دوم پایان نامه،پیشینه،ادبیات پژوهش ،کارشناسی ارشد روانشناسی،مفهوم ،مبانی نظری،مبانی نظری وپیشینه تحقیق مبانی نظری وپیشینه تحقیق نيازهاي آموزشي – ترويجي دارای 98 صفحه وبا فرمت ورد وقابل ویرایش می باشد



توضیحات: فصل دوم پایان نامه کارشناسی ارشد (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)
همراه با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو پایان نامه
توضیحات نظری کامل در مورد متغیر پیشینه داخلی و خارجی در مورد متغیر مربوطه و متغیرهای مشابه
رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب
منبع : انگلیسی وفارسی دارد (به شیوه APA)
نوع فایل: ورد و قابل ویرایش با فرمت .docx
بخش هایی از محتوای فایل پیشینه ومبانی نظری::



فصل دوم: مرور ادبيات و مباني نظري تحقيق

2-1- بخش اول: تعيين نيازهاي آموزشي - ترويجي..................................................... 23

2-1-1- مقدمه................................................................................................. 23

2-1-2- مفهوم نياز........................................................................................... 23

2-1-2-1- ويژگيهاي نيازهاي انساني...................................................................... 24

2-1-2-2- طبقه بندي نيازها................................................................................. 25

2-1-3- مفهوم آموزش....................................................................................... 26

2-1-3-1- طبقه بندي نظامهاي آموزشي................................................................... 27

2-1-3-2- نقش نظامهاي آموزشي ......................................................................... 28

2-1-3-3- اصول آموزش................................................................................... 29

2-1-3-4- مزايا و فوايد آموزش............................................................................ 30

2-1-4- تعاريف مختلف ترويج کشاورزي................................................................. 30

2-1-4-1- اهداف آموزش ترويجي......................................................................... 31

2-1-4-2- اصول آموزش ترويجي......................................................................... 31

2-1-4-3- اهميت و ويژگيهاي آموزش ترويج کشاورزي............................................... 32

2-1-5- مفهوم نياز آموزشي- ترويجي..................................................................... 33

2-1-5-1- انواع نياز آموزشي.............................................................................. 34

2-1-5-2- اولويت بندي نيازهاي آموزشي................................................................. 35

2-1-6- نياز سنجي........................................................................................... 37

2-1-6-1- تعيين نيازهاي آموزشي - ترويجي............................................................ 38

2-1-6-2- ضرورت و مزاياي تعيين نيازهاي آموزشي - ترويجي.................................... 39

2-1-6-3- قلمرو نيازسنجي در برنامه هاي آموزشي - ترويجي....................................... 40

2-1-6-4- اصول و نکات مهم در تعيين نيازهاي آموزشي - ترويجي................................ 40

2-1-6-5- اهداف تعيين نيازهاي آموزشي................................................................. 42

2-1-6-6- ويژگيهاي تعيين نيازهاي آموزشي - ترويجي................................................ 42

2-1-6-7- عوامل مؤثر در تعيين نيازهاي آموزشي - ترويجي......................................... 43

2-1-6-8- مراحل تعيين نيازهاي آموزشي................................................................ 45

2-1-6-9- روشهاي تعيين نيازهاي آموزشي - ترويجي................................................. 45

2-2- بخش دوم: کيوي فروت............................................................................... 51

2-2-1- مقدمه................................................................................................. 52

2-2-2- مبدأ و تاريخچه کيوي در جهان................................................................... 53

2-2-3- توليد جهاني کيوي................................................................................... 54

2-2-4- صادرات جهاني کيوي............................................................................. 57

2-2-5- سابقه و موقعيت کيوي در ايران.................................................................. 59

2-2-6- توليد کيوي در ايران............................................................................... 61

2-2-7- صادرات کيوي در ايران.......................................................................... 66

2-2-8- مشخصات گياه شناسي کيوي...................................................................... 67

2-2-8-1- تعداد کروموزومها .............................................................................. 68

2-2-8-2- ريشه ها .......................................................................................... 68

2-2-8-3- ساقه ها و شاخه ها.............................................................................. 69

2-2-8-4- برگها ............................................................................................. 70

2-2-8-5- جوانه ها.......................................................................................... 70

2-2-8-6- گلها................................................................................................ 73

2-2-8-7- ميوه و بذر........................................................................................ 78

2-2-9- واريته هاي معروف کيوي......................................................................... 79

2-2-9-1- واريته هاي ماده ................................................................................. 79

2-2-9-2- واريته هاي نر.................................................................................... 80

2-2-10- آب و هوا و شرايط اقليمي مورد نياز کيوي................................................... 81

2-2-10-1- بارندگي ........................................................................................ 81

2-2-10-2- نور خورشيد.................................................................................... 81

فهرست مطالب

2-2-10-3- نياز سرمايي ................................................................................... 82

2-2-10-4- خاک ............................................................................................ 82

2-2-11- روشهاي مختلف تکثير کيوي.................................................................... 83

2-2-11-1- ازدياد از طريق بذر........................................................................... 83

2-2-11-2- ازدياد از طريق قلمه........................................................................... 84

2-2-11-3- ازدياد از طريق پيوند......................................................................... 84

2-2-11-4- ازدياد از طريق کشت بافت.................................................................. 85

2-2-12- عمليات احداث باغ کيوي......................................................................... 85

2-2-12-1- شرايط احداث باغ.............................................................................. 85

2-2-12-2- باد شکن ........................................................................................ 86

2-2-12-3- داربست و انواع آن............................................................................ 87

2-2-13- عمليات کاشت کيوي.............................................................................. 90

2-2-13-1- آماده سازي خاک ............................................................................. 90

2-2-13-2- کود دهي ....................................................................................... 90

2-2-13-3- طراحي کاشت درختان کيوي فروت ....................................................... 91

2-2-13-4- انتقال نهالها به زمين اصلي................................................................... 91

2-2-13-5- زمان انتقال نهالها ............................................................................. 91

2-2-13-6- فواصل کاشت ................................................................................. 92

2-2-14- عمليات داشت کيوي.............................................................................. 92

2-2-14-1- هدايت و مراقبت از نهالها.................................................................... 92

2-2-14-2- آبياري .......................................................................................... 92

2-2-14-3- هرس............................................................................................ 93

2-2-14-4- تغذيه گياه........................................................................................ 95

2-2-14-5- مبارزه با علفهاي هرز...................................................................... 96

2-2-15- آفات و بيماريهاي مهم کيوي و خسارات ناشي از عوامل طبيعي......................... 96

2-2-15-1- آفات ............................................................................................ 96

2-2-15-2- بيماريها ......................................................................................... 98

2-2-15-3- خسارات ناشي از عوامل طبيعي............................................................... 100

2-2-16- عمليات برداشت و انبار داري کيوي............................................................. 100

2-2-16-1- برداشت کيوي................................................................................... 100

2-2-16-2- انبارداري کيوي................................................................................. 101

2-2-17- ارزش غذايي و فرآورده هاي کيوي.............................................................. 102

2-2-17-1- ارزش غذايي کيوي فروت..................................................................... 102

2-2-17-2- فرآورده هاي کيوي فروت...................................................................... 104

2-2-18- محاسبه اقتصادي براي احداث يک باغ کيوي.................................................... 104

2-3- بخش سوم: ضرورت شناسايي نيازهاي آموزشي - ترويجي کيويکاران............................. 107

2-3-1- کيويکاران .......................................................................................... 107

2-3-2- لزوم اهميت آموزش کيويکاران..................................................................... 108

2-3-3- ضرورت شناسايي نيازهاي آموزشي - ترويجي کيويکاران...................................... 108

2-4- بخش چهارم: مروري بر سوابق و مطالعات انجام يافته در زمينه تحقيق............................ 110

2-4-1- مطالعات تحقيقاتي انجام گرفته در جهان........................................................... 110

2-4-2- مطالعات تحقيقاتي انجام گرفته در ايران 112



2-1- بخش اول : تعيين نيازهاي آموزشي- ترويجي

2-1-1 – مقدمه

يكي از ويژگيهاي يك برنامه توسعه اجتماعي – اقتصادي خوب اين است كه آن برنامه در خدمت تأمين نيازهاي واقعي مردم و رفاه و آسايش آنان باشد بنابراين برنامه‌هاي توسعه كشاورزي نيز مي‌بايد رفاه و آسايش بيشتر جامعه كشاورزي را در نظر داشته باشد . در واقع آموزش و ترويج كشاورزي يكي از پيش نيازهاي اصلي براي تحقق هدف مذكور در توسعه كشاورزي مي‌باشد. اين آموزشها اگر بر اساس يك برنامه نياز سنجي و مشكل يابي دقيق طراحي و به اجرا درآيند مي‌توانند مستقيم و غير مستقيم بر رفاه خانوارهاي روستايي و به طور كلي كشاورزان تأثير گذار باشند. لذا نياز سنجي آموزشي اولين گامي است كه مي‌بايد در طراحي برنامه‌هاي آموزش و ترويج كشاورزي برداشته شود و اين فرآيند داراي اصول خاص خود بوده و به كمك روشهاي خاصي تحقق مي‌يابد.

از اين رو با توجه به موضوع تحقيق كه بررسي و شناخت نيازهاي آموزشي- ترويجي كيويكاران استان مازندارن (شهرستانهاي تنكابن و چالوس) مي‌باشد جهت اثربخشي آموزش اين افراد مي‌بايست از نيازهاي آنان آگاه شده تا از اين طريق با افزايش دانش فني در زمينه كاشت ، داشت و برداشت كيوي بتوان در جهت توسعه هر چه بيشتر اين محصول هم از لحاظ كمي و هم كيفي اقدام نمود.


2-1-2 – مفهوم نياز

مفهوم نياز يكي از وسيعترين و پركاربردترين واژه‌هايي است كه در حوزه‌هاي مختلف آموزشي وخدمات اجتماعي متداول است . در واقع نياز مفهومي است پيچيده و داراي ابعاد گوناگون كه درباره‌ آن هيچگونه تعريف منحصر به فردي كه مورد پذيرش همگان باشد وجود ندارد و فهم آن بستگي به اين دارد كه اين امر را در كدام يك از شاخه‌هاي علوم بشري و براي چه تحقيقي مورد بررسي قرار داده و از آن چه استفاده‌اي مي‌كنيم هر كدام از علوم مختلف از ديدگاه خود به نيازها پرداخته‌اند به عنوان مثال فيزيولوژيست‌ها به بعد فيزيولوژيكي ، روانشناسان به بعد رواني، جامعه شناسان به بعد اجتماعي نيازها پرداخته و اقتصاد دانان در چارچوب تقاضاي مشتريان نيازها را مورد مطالعه قرار مي‌دهند (مختاری آبكناري ، 1382 ، ص 24).

با توجه به مفاهيم نياز تعاريف متعددي نيز در اين زمينه وجود دارد كه در ذيل به تعدادي از آنها مي‌پردازيم: به نظر ملك محمدي (1372 )، نياز عبارت است از كمبود يا نبود چيزي در فرد كه مي‌بايد آن را تكميل كند و يا تأئيد كند تا به وضع مطلوب‌تري برسد.

بر اساس تعريف ارائه شده توسط آتكينسون و همكاران (Atkinson et al, 1996) نياز عبارت است از هرگونه فقدان يا كمبود احساس شده توسط فرد كه مغاير با رفاه او باشد به عبارت ديگر نياز اشاره به فقدانها و كمبودهاي احساس شده توسط فرد دارد كه اگر برطرف شود موجب افزايش رفاه و آسايش او مي‌گردد (شعبانعلي فمي ، 1380 ، ص 38).

از ديدگاه ري (Ray,1991) نياز بر فاصله بين آنچه كه هست، وضع موجود و آنچه كه بايد باشد، وضع مطلوب دلالت دارد . در مطالعه وضع موجود داده‌ها وحقايق پيرامون مانند نگرشها ، دانش ، وضع زندگي مردم ، سطح توليدات آنها و ساير عوامل فيزيكي، گردآوري و تجزيه و تحليل مي‌گردند. همچنين «آنچه كه مي‌تواند باشد» معمولادر نتايج كارهاي تحقيقاتي منعكس مي‌گردد. در بسياري از حالتها اين يك وضعيت ايده آل و آرماني را ترسيم مي‌كند كه ممكن است توسط بسياري از مردم قابل دستيابي نباشد (همان منبع).

لذا بنابر آنچه كه گفته شد مي‌توان مفهوم نياز را در مجموع به تلاش جهت كاهش اختلاف بين وضع موجود فعلي و وضع مطلوب آينده اطلاق كرد (فهيمي ، 1383 ، ص 14).


وضع مطلوب - وضع موجود = نياز

2-1-2-1 – ويژگيهاي نيازهاي انساني

برخي از ويژگيهاي ابتدايي نيازهاي انساني عبارتند از :

  1. تمام مردم نيازهايي دارند .
  2. نيازها بيانگر فاصله بين وضع موجود و وضع مطلوب است .
  3. مردم بايد تفاوت بين وضع موجود واقعي و وضع مطلوب را تشخيص داده و قبل از آنكه براي هرگونه تغييري آماده شوند بايد بتوانند ارزش وضع مطلوب را درك كنند.
  4. وسعت فاصله بين دو وضعيت موجود و مطلوب نشان دهنده ميزان نياز فرد است .
  5. نيازها در يك طبقه‌بندي معمولي به سه دسته فيزيكي ، اجتماعي و ادغامي تقسيم مي‌شوند.
  6. از نظر روان شناسي نيازها در دو گروه احساس شده و احساس نشده طبقه‌بندي مي‌شوند.
  7. نيازها مي‌تواند در ماهيت انفرادي باشند يا در بين اعضاي گروهها مشترك باشند.
  8. نيازها به مرور زمان تغيير مي‌كنند.
  9. نيازهاي مردم با افزايش سن و رشد و تغييرات اقتصادي و اجتماعي تغيير مي‌كنند.

10-اهميت نسبي نيازها از شرايط فيزيكي و هنجارهاي فرهنگي تأثير مي‌پذيرد (شعبانعلي فمي،1380 ،
ص 39).


2-1-2-2- طبقه بندي نيازها

در دنياي حاضر با توجه به رشد سريع و شتابان دانش بشري بيشتر مشاغل روز به روز پيچيده‌تر و غني‌تر مي‌شوند از اين رو همواره شاغلين مشاغل گوناگون براي موفقيت شغلي خويش با نيازهاي متعددي مواجه مي‌شوند كه يكي از آنها نياز به افزايش دانش فني ، مهارت و درك عمومي از شغل خود است .

در اين راستا در مشاغل مختلف كشاورزي و دامپروري هر روزه نيازهاي آموزشي جديدي پديدار مي‌شود (Lioydjphipps, 1989, P.463).

نيازهاي انسان از ديدگاههاي مختلفي طبقه‌بندي شده‌اند سنتهو (Sandhu, 1996) و داهاما و بتنگر
( Dahama & Bhatnagar , 1997 ) نيازهاي انسان را به سه دسته تقسيم مي‌كنند كه عبارتند از :

  1. نيازهاي فيزيكي مانند : غذا ، پوشاك ، مسكن و ...
  2. نيازهاي اجتماعي مانند : احساس تعلق ، موقعيت اجتماعي و عطوفت ...
  3. نيازهاي تلفيقي يا ادغامي كه عبارت از نيازهاي مرتبط ساختن فرد با چيزي بزرگتر يا فراسوي او كه شامل فلسفه و مذهب مي‌شود (شعبانعلي فمي ، 1380 ، ص 39).

در يك طبقه‌بندي معمول ديگر نيازها از ديدگاه روان شناسي به دو دسته نيازهاي محسوس (آشكار) و غيرمحسوس (غير آشكار) به شرح ذيل طبقه‌بندي مي‌شوند:

  1. نيازهاي محسوس و آشكار: كه به سادگي شناسايي و نياز به تحقيق در مورد آنها وجود ندارد مانند نياز به غذا يا نياز به آموزش ضمن خدمت .
  2. نيازهاي غير محسوس (غير آشكار) : اين نيازها كه به آن نيازهاي پنهان هم گفته مي‌شود با وجود مشخص شدن آن معلوم نيست كه چه كساني به آموزش نيازمند مي باشند، مانند تقليل در كيفيت يا كميت توليد كه كمبود بايد تحليل شده وعلت آن مشخص گردد.

با توجه به آنچه كه گفته شد مي‌توان دريافت نيازي كه پنهان وغير آشكار است بايد ابتدا توسط انديشمندان جامعه طرح و آنگاه به صورت يك نياز محسوس به مردم آن جامعه ارائه گردد مثلاً درك پديده فقر براي تلاش در فقرزدايي عامل مهمي است چون تا فرد فقر خويش را درك نكند نمي‌تواند به رفع آن
بپردازد (طباطبائي فر ، 1381).


- Need

- Physical needs

- Social needs

- Composing needs

- Sensible needs

- Non-sensible needs

فایل هایی که پس از خرید می توانید دانلود نمائید

مبانی نظری وپیشینه تحقیق تعيين نيازهاي آموزشي – ترويجي_1526450948_8711_2718_1643.zip0.00 MB
پرداخت و دانلود محصول
بررسی اعتبار کد دریافت کد تخفیف
مبلغ قابل پرداخت : 19,000 تومان پرداخت از طریق درگاه
انتقال به صفحه پرداخت