فصل دوم پایان نامه،پیشینه،ادبیات پژوهش ،کارشناسی ارشد روانشناسی،مفهوم ،مبانی نظری،مبانی نظری وپیشینه تحقیق ادبیات نظری تحقیق هنر و زیبایی نزد افلوطین دارای 24 صفحه وبا فرمت ورد وقابل ویرایش می باشد
توضیحات: فصل دوم پایان نامه کارشناسی ارشد ( مبانی نظری پژوهش)
همراه با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو پایان نامه
رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب
منبع : انگلیسی وفارسی دارد (به شیوه APA)
نوع فایل: ورد و قابل ویرایش با فرمت .doc
بخش هایی از محتوای فایل مبانی نظری::
خلاصه ای از کار:
مقدمه:
زیبایی و هنر در نظام فلسفی افلوطین جایگاه مهمی دارد. او در سه رساله از «نهگانهها»ی خود به طور مستقل به مسئلۀ زیبایی و هنر پرداخته است: رسالۀ ششم از نهگانه اول، رساله هشتم از نهگانه پنجم و رساله هفتم از نهگانه ششم. به دو گونه میتوان نشان داد که هنر و معرفت در فلسفۀ افلوطین یکی هستند؛ آنجا که هنرمند برای نظارۀ زیبایی معقول، خود را باید................
3-1تعریف هنر در نظر افلوطین
افلوطین هنر را تجلی (تجسم) زیبایی میداند (1. 8. 5، افلوطین، 1366، ص757)هنگامی که ما به یک اثر هنری مینگریم، مثلاً بر سنگی که توسط هنرمندی شکل یافته است، مشاهده می کنیم که آن قطعه سنگ نسبت به قطعه سنگ مشابهی که هیچ اثر هنری...............
3-2تعریف زیبایی
اگر آنچه افلوطین در مورد زیبایی نوشته است، بررسی شود، میتوان به دیدگاه روشنی دربارۀ تعریف افلوطین از زیبایی دست یافت. افلوطین در ابتدای رسالۀ «دربارۀ زیبایی محسوس» اشاره میکند که زیبایی گاهی در امور بصری یا امر شنوایی دیده میشود؛ مانند واژهها، موسیقی، و گاهی..............
3-3 هنر و معرفت
پیش از این گذشت که در نظر افلوطین هنر تجلی و تجسم زیبایی است و زیبایی حاصل تناسب نیست بلکه آنچه چیزی را زیبا میکند، صورت و ایده است. ولی کدام زیبایی در هنرها تجلی مییابد؟ آیا هنرمند در آفرینش زیبایی، از طبیعت تقلید میکند؟ «هنر تقلید از طبیعت نیست. هنرها از عین پدیدههای طبیعی تقلید نمیکنند بلکه به سوی صور معقول که طبیعت از آنها برمیآید، صعود میکنند و آثار خود را به تقلید از آنها پدید میآورند» (افلوطین، 1366، ص758)................
زیبایی هنری
از نظر فلوطین هنر از عالم بالا میآید،از همین روست که وی بر خلاف افلاطون زیبایی را در درجه نخست زیبایی هنری میداند.از دیدگاه وی زیبایی آفریده هنرمند،نه در موضوعی است که از آن تقلید میکند و نه در ماده خامی است که به آن شکل می دهد.................
زیبایی طبیعی
از نظر افلوطین زیبایی در اشیاء زمانی بروز میکند که روشنایی صورت بر تاریکی ماده چیره میشود. رنگهای زیبا،آتش،روشنایی خورشید و آسمان پرستاره نمونههایی از زیبایی بصری، و آهنگ ها و نواهای زیبا، زیبایی های شنیداری هستند که در رساله ششم از انئاد اول به آن اشاره میکند.زیبایی نور ناشی از این است که با پرتوافکنی بر تاریکی ذاتی شیء به آن.............
عشق انسان به زیبایی در عالم محسوس
عشق،یا به تعبیر افلوطین، عاطفهای که اروس را مسئوول آن میدانیم،تنها در روحی پدید میآید که با موجود زیبایی همآغوش میشود.وی در مباحث خود پیرامون عشق انسان به زیباییهای محسوس بر این نظر است که دو گروه به زیباییهای این جهان گرایش...............
ارتباط زیبایی محسوس با زیبایی معقول در فلسفه افلوطين
افلوطین معتقد است که زیبایی محسوس در عالم ماده، جنبه ضعیفی از زیبایی معقول و موجود در عالم برتر است. نفس در این عالم به دیدار زیبایی معقول دعوت شده است و زیباییها را متعلق به عالم عقل یا به تعبیر افلاطونی، عالم مثال میداند. وی مانند افلاطون بر این باور است که ایدهها و صور زیبایی در عالم عقل یا عالم مثال وجود دارد و همه زیباییهایی که در عالم ماده دیده میشود، بر اساس زیبایی موجود در آن عالم، داوری میگردد. ........
منابع و مأخذ
- افلوطین (203-273م.) موسس فلسفه نوافلاطونی است. او در مصر متولد گردید و در اسکندریه رشد یافت؛ نوشتههایی که از او بر جای مانده، در واقع پاسخ به پرسشهایی است که از وی شده که در مجموع 54 رساله است. فرفوریوس (234- 310م.)، یکی از بزرگترین شاگردان او، نوشتههای وی را در شش مجلد که هر یک دارای نه رساله است، گردآوری کرد. از این رو هر جلد را یک انئاد (εννεας) یعنی نهگانه نامید. بدین ترتیب آثار کامل افلوطین شش نهگانه است.
- در نهگانههای افلوطین، هر نهگانه به نه رساله تقسیم شده و هر رساله هم به بخشهای متعدد تقسیم شده است؛ مراد از این ارجاع شماره نهگانه، رساله و شماره هر بخش رساله است.
ادبیات نظری تحقیق هنر و زیبایی نزد افلوطین_1527141994_9347_2718_1775.zip0.00 MB |